PL EN


2016 | 14 | 171-188
Article title

SUBWERSJE DZIECIŃSTWA I INFANTYLIZACJE DOROSŁOŚCI W LITERACKIM I FILMOWYM HORRORZE OSOBOWOŚCI

Authors
Content
Title variants
EN
CHILDHOOD SUBVERSIONS AND INFANTILIZATIONS OF ADULTHOOD BASED ON THE SELECTED EXAMPLES OF PERSONALITY HORROR IN LITERATURE AND FILMS
Languages of publication
PL
Abstracts
EN
The article entitled Childhood subversions and infantilizations of adulthood in the literature and films personality horror based on selected examples is focused on “carnal horrors” revolving around the subject of serial killers and the source of their psychopathy. Taking into account the findings of the horror researchers and creators, among others Carol J. Clover, the origins of psychopathy in personality horrors are most likely to be found in the murderer’s traumatic childhood. For Clover, childhood marked by trauma should be referred to as “subversive” and can as such become an interpretative tool consciously chosen by the writer and desired by the reader. The selected personality horrors present varying versions of subversive childhood which always – as claimed by Clover – results in the process of “infantilizing” one’s adulthood. Such infantilizing manifests itself in deviations, aberrations and crimes committed by the protagonist – called here a “pop-psychopath” – that are directly related to the childhood trauma. A pop-psychopath’s infantilism induces horror and abomination as it points to its permanent rooting in the childhood experience composed of the worst deviations. It is worth mentioning that personality horror does not aspire to be a scientific study of psycho-pathology of serial killings but rather offers only a cursory treatment of psychiatry and psychology findings on the subject. It should be noted that, similarly to other genres of horror literature, the personality horror is a type of “game with fear” discussed by Roger Caillois. This is linked to the fact that it satisfies a human need to experience fear in a grotesque, gruesome and ludic manner, emphasising such justifications for a crime as are expected by the horror fans. One of such justifications is a killer’s toxic childhood and their extremely infantile attitude that is a natural effect of the experience. This is the issue I intend to focus on, interpreting the most popular literary and film texts on the subject.
Year
Issue
14
Pages
171-188
Physical description
oryginalna praca badawcza
Dates
published
2016-12-30
Contributors
References
  • Bloch R., Psychoza, Psychoza II, przeł. E. Spirydowicz, Gdańsk 1993.
  • Caillois R., Od baśni do science fiction, przeł. J. Lisowski. W: tegoż, Odpowiedzialność i styl. Eseje, Warszawa 1967.
  • Carroll N., Filozofia horroru albo paradoksy uczuć, przeł. M. Przylipiak, Gdańsk 2004.
  • Clover C.J., Men, Women and Chain Saws. Gender in the modern horror film, Princeton--New Jersey 1992.
  • Crane J.L., Terror and everyday life. Singular moments in the history of the horror film, London 1994.
  • Czubaj M., Pop-psychopaci. Kultura popularna wobec zła, „Kultura Popularna” 2002, nr 2.
  • Gemra A., Od gotycyzmu do horroru: wilkołak, wampir i monstrum Frankensteina w wybranych utworach, Wrocław 2008.
  • Haltof M., Natura jako źródło cierpienia. O ewolucji ekranowych monstrów, „Kino” 1990, nr 4.
  • Harris T., Czerwony Smok, przeł. T. Wyżyński, Warszawa 2015.
  • Harris T., Milczenie owiec, przeł. A. Szulc, Poznań 1990.
  • Has-Tokarz A., Horror w literaturze współczesnej i filmie, Lublin 2010.
  • King S., Słowo od autora. W: tegoż, Nocna zmiana, przeł. M. Wroczyński, Warszawa 2003.
  • Kolasińska I., Widz w tekście horroru. Studium o gatunku. W: Kino gatunków, red. A. Helman, Kraków 1991.
  • Krzak Z., Matriarchalna nieświadomość Europy, „Albo albo” 2003, nr 1: Matriarchat-Patriarchat.
  • Laing R., Polityka doświadczenia. Rajski ptak, przeł. A. Grzybek, Warszawa 1996.
  • Maski, red. M. Janion, S. Rosiek, Gdańsk 1986.
  • Pajor K., Encyklopedia jungowska: Archetyp matki, „Albo albo” 2007, nr 1: Psychologia rodziny.
  • Papuzińska J., Zatopione królestwo: o polskiej literaturze fantastycznej XX wieku dla dzieci i młodzieży, Łódź 2008.
  • Russell C., Brat Grimm. Baśnie, które ożyły żeby zabijać, przeł. J. Malinowski, Warszawa 2007.
  • Slany K., Groza w literaturze dziecięcej. Od Grimmów do Gaimana, Kraków 2016.
  • Sznajderman M., Błazen, maski i metafory, Warszawa 2014.
  • Szyłak J., Horror i Kino Nowej Przygody, Gdańsk 1996.
  • Wysłouch S., Anatomia widma, „Teksty” 1977, nr 2.
  • Filmografia
  • Cela, reż. T. Singh, Niemcy/USA 2000.
  • Czerwony Smok, reż. B. Ratner, Niemcy/USA 2002.
  • Halloween – 20 lat później, reż. S. Miner, USA 1998.
  • Halloween, reż. J. Carpenter, USA 1984.
  • Halloween: Resurrection, reż. R. Rosenthal, USA 2002.
  • Hannibal, reż. R. Scott, USA/Wielka Brytania 2001.
  • Hannibal. Po drugiej stronie maski, reż. P. Weber, Czechy/Francja/ Wielka Bryta-nia/Włochy 2007.
  • Milczenie owiec, reż. J. Demme, USA 1991.
  • Piątek trzynastego, reż. S.S. Cunningham, USA 1980.
  • Piątek trzynastego 2, reż. S. Miner, USA 1981.
  • Piątek trzynastego 3, reż. S. Miner, USA 1982.
  • Psychoza, reż. A. Hitchcock, USA 1960.
  • Teksańska masakra piłą mechaniczną, reż. T. Hooper, USA 1974.
  • Teksańska masakra piłą mechaniczną, reż. M. Nispel, USA 2003.
  • Teksańska masakra piłą mechaniczną 2, reż. T. Hooper, USA 1986.
  • Teksańska masakra piłą mechaniczną: Początek, reż. J. Liebesman, USA 2006.
Document Type
Publication order reference
Identifiers
YADDA identifier
bwmeta1.element.desklight-ab84e6d2-9463-4f97-981d-265a037a15da
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.