Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2017 | 2 | 23-34

Article title

TECHNOEDUKACJA TO MODA CZY CYWILIZACYJNA KONIECZNOŚĆ?

Authors

Content

Title variants

EN
IS TECHNO-EDUCATION A STYLE OR CIVILIZATION NECESSITY

Languages of publication

PL EN

Abstracts

PL
Współczesną rzeczywistość charakteryzuje niezwykle dynamiczny rozwój techniki i technolo-gii, niemal lawinowy przyrost informacji oraz duży dynamizm zmian dotyczących wszystkich sfer naszego życia. Jednocześnie w tak zmieniającej się rzeczywistości mamy do czynienia z pasjonującym rozwojem nowych technologii informacyjno-komunikacyjnych, które w sposób nieograniczony umożliwiają przyswajanie i przetwarzanie informacji i wzajemne komunikowa-nie się. Rzecz jednak w tym, aby możliwości te wszyscy potrafili właściwie spożytkować dla dobra własnego i społecznego. Żeby jednak było to możliwe niezbędne jest nowe podejście do szeroko rozumianej edukacji. To przed nią jawią się różnego rodzaju wyzwania, które mają sprawić, że szkoła stanie się nowoczesną i przyjazną instytucją oświatową a jej absolwent bę-dzie dobrze przygotowany do właściwego (w domyśle twórczego) spożytkowania owych moż-liwości. Artykuł ten poświęcony został tej właśnie problematyce. Zarysowano w nim zarówno niedostatki wynikające wciąż z tradycyjnego podejścia do procesów edukacyjnych, jak również swoistego rodzaju trendy i wyzwania formułowane pod adresem składników systemu edukacji. Wskazano również na podstawowe technoedukacyjne możliwości jakie jawią się przed eduka-cją w związku z powszechnym dostępem do coraz to nowszej generacji narzędzi i technologii informacyjno- komunikacyjnych.
EN
Modern reality is characterized by extremely dynamic development of technology technics and technology, rapid grow of information and a great dynamism of changes in all our spheres of life. At the same time in such a changing reality, we are dealing with the exciting development of new information and communication technologies which allow us to acquire and process in-formation, comunicate with each other in unlimited way. The thing is that all these capabilities could be used properly for their own and social good. However, in order to do so, a new ap-proach to widely understood education is needed. There are various challenges facing the school that will make the school to be a modern and friendly educational institution and for its gradu-ates to be well prepared for the proper (creative) use of these opportunities. This article is dedi-cated to this particular issue. It outlines both the shortcomings arising from the traditional ap-proach to educational processes as well as the specific types of trends and challenges formulated for the components of the education system. It also pointed to the basic technological options that are emerging from education in view of the widespread access to ever-increasing generation of ICT tools and technologies.

Contributors

  • Politechnika Koszalińska

References

  • 6 trendów, które przyspieszają przyjęcie technologii w szkolnictwie wyższym, NMC Horizon Raport, www.edulider.pl/edukacja/6-trendow-ktore-przyspieszaja-przyjecie-technologii-w-szkolnictwie-wyzszym-nmc-horizon
  • 7 powodów, dla których warto korzystać z nowych technologii w edukacji, natablicy.pl/7-powodow-dla-których-warto-korzystac-z-nowych-technologii-w-edukacji, artykuł html?material.id=52933508704102395026e5fb, [27.02.2017].
  • Attali J., Krótka historia przyszłości, Prószyński i S-ka, Warszawa 2009.
  • Bednarek J., Nowe wyzwania społeczno-edukacyjne cyfrowej szkoły, „Trendy” Internetowe zasopismo edukacyj-ne 2013, nr 4.
  • Goban-Klas T., Społeczeństwo informacyjne. Szanse, zagrożenia, wyzwania, Wyd. Fundacji Postępu Telekomu-nikacji, Warszawa 1999.
  • Jackowicz-Korczyński J., Zasady wykorzystania nowych technologii w edukacji, „Edukacja Pomorska” 2013, nr 8-9.
  • Johnson L. i in., Horizon Report: K12 Edition, Austin, Texas, The New Media Consortium 2010, http://www.nmc.org/publications/horizon-report-2010-k-12-edition, [30.09.2011].
  • Johnson L., Adams S., Haywood K., The NMC Horizon Report: 2011 K-12 Edition, Austin, Texas, The New Media Consortium 2011, http://www.nmc.org/publications/horizon-report-2011-k-12-edition, [30.09.2011].
  • Kołodziejczyk W., Polak M., Jak będzie zmieniać się edukacja. Wyzwania dla polskiej szkoły i ucznia, Instytut Obywatelski, Warszawa 2011.
  • Korczak J., Terebecki M., Kołodziejczyk B., Założenie budowy i rozwoju platformy kształcenia na odległość na współczesnej uczelni wyższej, Wyd. ORG-MASZ, Warszawa 2008.
  • Lewowicki T., Siemieniecki B. (red.), Technologie edukacyjne – tradycja, współczesność, przewidywanie przy-szłości, Wyd. Adam Marszałek, Toruń 2012.
  • Nowe technologie a edukacja i nauka, www.istshare.eu/nowe-technologie-a-edukacja-i-nauka.html, [27.02.2017].
  • Pitler H., Hubbell E. R., Kuhn M., Efektywne wykorzystanie nowych technologii na lekcjach, przeł. P. Szmyd, Stowarzyszenie ds. Nadzoru Szkolnego i Rozwoju Programów Nauczania, Warszawa 2015.
  • Plebańska M., Cyfrowa edukacja… Dlaczego?, „Edukacja na Nowo” 2016, nr 12.
  • Społeczeństwo w drodze do wiedzy. Raport o stanie edukacji 2010, Wyd. Instytutu Badań Edukacyjnych, War-szawa 2010.
  • Strategia rozwoju społeczeństwa informacyjnego w Polsce do roku 2013, Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji, Warszawa 2009, http://www.mswia.gov.pl/strategia/
  • Tapscott D., Cyfrowa dorosłość, czyli jak pokolenie sieci zmienia świat, Wyd. Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2010.
  • Wykorzystanie nowych technologii w edukacji, wprost.pl, https://www.wprost.pl/463577/wykorzystanie-nowych-technologii-w-edukacji, [27.02.2017].
  • Zaczyński W. P., Polska dydaktyka ogólna wobec tradycji i nowoczesności, [w:] J. Morbitzer (red.), Komputer w edukacji, Wyd. PTN AP, Kraków 2008.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

ISSN
1895-197X

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-ac21271d-0cb0-4ebf-b3cd-f02b353b7167
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.