Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2019 | 1 | 37-48

Article title

Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w świetle zmieniających się przepisów prawa oświatowego

Authors

Content

Title variants

EN
A student with special education needs in the light of changing provisions of the educational law

Languages of publication

PL EN

Abstracts

PL
Niniejszy artykuł jest przypomnieniem zasad udzielania i organizacji pomocy psychologicznopedagogicznej w placówkach oświatowych. We wstępnej części tekstu, przez pryzmat ujęć definicyjnych specjalnych potrzeb edukacyjnych, dokonano charakterystyki tego zagadnienia. W drugiej części artykułu przedstawiono sytuację uczniów ze SPE w oparciu o zmieniające się przepisy prawa oświatowego. Ukazano źródła specjalnych potrzeb edukacyjnych oraz sposoby ich zaspokajania w obszarze edukacji.
EN
In this article the author presents a changing situation, over the years, of a student with SEN. It is shown by some definitional approaches of special education needs and the analysis of the legal regulations in relation to the educational law.

Year

Issue

1

Pages

37-48

Physical description

Dates

published
2019-06-28

Contributors

  • Uniwersytet Szczeciński

References

  • Bogdanowicz M., Uczeń o specjalnych potrzebach edukacyjnych, „Psychologia Wychowawcza” 1995, nr 3.
  • Bogdanowicz M., A. Andryjanek, Uczeń z dysleksją w szkole, Gdynia 2005.
  • Buchnat M., Uczeń z lekką niepełnosprawnością intelektualną w szkolnictwie integracyjnym i ogólnodostępnym, [w:] Dzieci i młodzież z niepełnosprawnością intelektualną w systemie edukacji, red. M. Buchnat, B. Tylewska-Nowak, Warszawa 2012.
  • Chrzanowska I., Zaniedbane obszary edukacji – pomiędzy pedagogiką a pedagogiką specjalną. Wybrane zagadnienia, Kraków 2009.
  • Firkowska-Mankiewicz A., Edukacja włączająca – drogą ku przyszłości, http://www.abcd.edu.pl [17.04.2018].
  • Grzyb B., Uwarunkowania związane z przenoszeniem uczniów niepełnosprawnych ze szkół integracyjnych do specjalnych, Kraków 2013.
  • Olechowska A., Specjalne potrzeby edukacyjne, Warszawa 2016.
  • Reforma systemu kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, Ministerstwo Edukacji Narodowej i Sportu, Warszawa 1998.
  • Special Education Needs. Report of the Committee of Enquiry into the Education of Handicapped Children and Young People, London 1978, http://www.educationengland.org.uk/documents/warnock/warnock1978.html [7.04.2018].
  • Zaremba L., Specjalne potrzeby rozwojowe i edukacyjne dzieci i młodzieży. Identyfikowanie SPR i SPE oraz sposoby ich zaspokajania, Warszawa 2014.
  • Deklaracja z Salamanki oraz Wytyczne dla Działań w zakresie specjalnych potrzeb edukacyjnych przyjęte przez Światową Konferencję Dotyczącą specjalnych potrzeb edukacyjnych, UNESCO 1994, https://rownosc.info>media>uploads [10.04.2018].
  • Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz.U. 1997, nr 78, poz. 483), www.sejm.gov.pl/prawo/konst/polski/kon1.htm [7.04.2018].
  • Konwencja o prawach dziecka, przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych dnia 20 listopada 1989 r. (Dz.U. 1991, nr 120, poz. 526), http://brpd.gov.pl/konwencja-o-prawach-dziecka [10.04.2018].
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. 2010, nr 228, poz. 1487).
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych (Dz.U. 2010, nr 228, poz. 1488).
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w specjalnych przedszkolach, szkołach i oddziałach oraz w ośrodkach (Dz.U. 2010, nr 228, poz. 1489).
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w przedszkolach, szkołach i oddziałach ogólnodostępnych lub integracyjnych (Dz.U. 2010, nr 228, poz. 1490).
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 listopada 2010 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych (Dz.U. 2010, nr 228, poz. 1491).
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 listopada 2010 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie ramowego statutu publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej (Dz.U. 2010, nr 228, poz. 1492).
  • Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2013 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. 2013, poz. 532).
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków i trybu udzielania zezwoleń na indywidualny program lub tok nauki oraz organizacji indywidualnego programu lub toku nauki (Dz.U. 2017, poz. 1569).
  • Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. 2017, poz. 1591).

Document Type

Publication order reference

Identifiers

ISSN
1507-4943

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-acf74194-2cec-4696-9e8a-a2b57b239b5f
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.