PL EN


2019 | 46 | 4(541) | 2-8
Article title

DOCHODY Z REDYSTRYBUCJI. KRYTERIA DZIELENIA I ADRESOWANI. ARTYKUŁ WPROWADZAJĄCY

Selected contents from this journal
Title variants
EN
INCOME REDISTRIBUTION. THE CRITERIA FOR DIVIDING AND TARGETING SOCIAL BENEFITS
Languages of publication
PL
Abstracts
EN
This article provides an overview, in a synthetic way, of different criteria used for income division, income redistribution methodsand targeting social financial benefits in cash. The aim of the text is to abstract the main approaches of income redistribution in socialpolicy both historically and comparatively, focusing however, on present times. This leads to a wider discussion of the costs and benefits ofthe unconditional basic income (UBI). This idea is a hot topic being discussed not only among welfare state experts but also policy makers inpolitical debate.
PL
Artykuł stanowi syntetyczny przegląd kryteriów stosowanych w przyznawaniu pieniężnych świadczeń społecznych, czyli dochodów pochodzących z redystrybucji. Jego celem jest wydobycie zasadniczych cech podejść stosowanych w polityce społecznej zarówno historycznie, jak i porównawczo, koncentrując się na czasach współczesnych. Zakończony jest rozważaniami na temat kosztów i korzyści bezwarunkowego dochodu podstawowego – BDP (ang. UBI), który staje się obecnie jednym ze znaczących, a zarazem kontrowersyjnych tematów nie tylko reformy państwa opiekuńczego, ale także debaty politycznej. Słowa kluczowe:dochody z redystrybucji, świadczenia społeczne, świadczenia społeczne uwarunkowane i uniwersalne, ulgi podatkowe, nieuwarunkowany dochód podstawowy, przechodnie rynki pracy
Year
Volume
46
Issue
Pages
2-8
Physical description
Contributors
  • Instytut Pracy i Spraw Socjalnych
References
  • Allen J.T. (2002), Negative Income Tax, w: The Concise Encyclopedia ofEconomics, Liberty Fund.
  • Atkinson A.B. (1995), Public Economics in Action: The Basic Income / FlatTax Proposal, Clarendon Press, Oxford.
  • Backhaus J., Pel B. (2017), WP4 Case Study Report: BIEN and the BasicIncome, TRANSIT: EU SSH.2013.3.2-1 Grant agreement no. 613169.
  • Browne J., Immervoll H. (2017), Mechanics of replacing benefit systemswith a basic income: comparative results from a microsimulation approach,„The Journal of Economic Inequality”, Springer; Society for theStudy of Economic Inequality, Vol. 15(4), s. 325–344.
  • De Wispelaere J. (2015), An Income of One’s Own? The Political Analysisof Universal Basic Income, Academic Dissertation of the University ofTampere.
  • Downes A., Lansley S. (2018), It’s Basic Income: The Global Debate, Universityof Bristol, Policy Press.
  • Ferrarini T., Nelson K., Höög H. (2013), From universalism to selectivity:Old wine in new bottles for child benefits in Europe and other countries,w: I. Marx, K. Nelson (eds.), Minimum Income Protection in Flux.Reconciling Work and Welfare in Europe, Palgrave Macmillan, London.
  • Golinowska S. (2002), Świadczeniarodzinne. Podejście powszechne versusselektywne, „Polityka Społeczna”, nr 4, s. 30–34.
  • Golinowska S., Topińska I. (2002), Pomoc społeczna – zmiany i warunkiskutecznego działania, CASE, Warszawa.
  • Gregg P. (2009), UK welfare reform 1996 to 2008 and beyond: a personalized and responsive welfare system?, w: S. Golinowska, P. Hengstenberg,M. Żukowski (eds.), Diversity and Commonality in European SocialPolicies: The Forging of a European Social Model, WydawnictwoNaukowe Scholar, Friedrich Ebert Stiftung, Warszawa, s. 261–295.
  • Gugushvili D., Hirsch D. (2014), Means-testing or universalism: what strategiesbest address poverty? A review contributing to Joseph RowntreeFoundation’s development of an anti-poverty strategy, Centre forResearch in Social Policy of Loughborough University, Leicestershire.
  • Gauthier A.H. (2007), The impact of family policies on fertility in industrializedcountries: a review of the literature, „Population Research andPolicy Review”, Vol. 26, s. 323–346.
  • Inglot T. (2010), Zasiłki rodzinne jako „odrzucone” dziedzictwo komunistycznegowelfarestate w Polsce 1947–2003, „Polityka Społeczna”, nr 9, s. 13–17.
  • Jordan B. (2003), Social Work, Mobility and Membership, „Social Work &Society” Vol. 1, No 1.
  • Jörimann A. (2017), Financing basic Income in Switzerland, and an Overviewof the 2016 Referendum Debates, w: R. Pereira, Financing Basic Income.Addressing the Cost Objection, Palgrave Macmillan, s. 49–74.
  • Kangas O., Kalliomaa-Puha P. (2016), Basic income experiment in Finland,Social Insurance Institution of Finland – Kela, ESPN Flash Report 2016/13,Brussels.
  • Khosla S. (2018), India’s Universal Basic Income, Carnegie Endowment forInternational Peace, Publications Department, Washington D.C.
  • Letho O. (2018), The Unexpected Benefits of Unconditional Cash Transfers,Adam Smith Research Trust published ASI (Research) Ltd.
  • Liebermann S. (2012), Basic Income in the German Debate, w: M.C. Murray& C. Pateman (eds.), Basic Income Worldwide, Horizons of Reform,Palgrave, London.
  • Liebermann S. (2015), Ausdem Geist der Demokratie: BedingungslosesGrundeinkommen, Humanities Online, Frankfurt am Main.
  • OECD (2016), Society at a Glance 2016: OECD Social Indicators, OECDPublishing, Paris.
  • OECD (2017), Basic Income as a policy option: can it add up? Policy Briefand a future of work, OECD Publishing, Paris.
  • OECD (2018), The Future of Social Protection: What works for non-standardworkers? Policy Brief on the Future of Work, https://www.oecd.org/employment/future-of-social-protection.pdf.
  • Ville-Veikko P. (2017), A free lunch with robots – can a basic income stabilize the digital economy?, „European Review of labour and Research”,Vol. 23(3), s. 295–311.
  • Van Parijs P. (1992), Competing justification for unconditional basic income,w: P. Van Parijs (ed.), Arguing for basic income: Ethical foundationsfor a radical reform, Verso, London.
  • Van Parijs P. (1995), Real freedom for all: What (if anything) can justifycapitalism?, Clarendon, Oxford.
  • Van Parijs P. (1996), Basic income and the two dilemmas of the welfarestate, „The Political Quarterly”, Vol. 67, No. 1.
  • Van Parijs P. (2004), Basic income: A simple and powerful idea for thetwenty-first century, „Politics and Society”, Vol. 32, No. 1.
  • Ortiz I., Behrendt Ch., Acuńa-Ulate A., Nguyen Q.A. (2018), Universal BasicIncome proposals in light of ILO standards: Key issues and global costing,ILO ESS – Working Paper No. 62, ILO, Geneva.
  • Pereira R., ed. (2017), Financing Basic Income. Addressing the Cost Objection,Palgrave Macmillan, London.
  • Schmid G. (2002), Towards a Theory of Transitional Labour Markets,w: G. Schmid, B. Gazier (eds.), The Dynamic of Full Employment,Edward Elgar Publishing, Cheltenham.
  • Segal H.D. (2016), Finding a Better Way: A Basic Income Pilot Project forOntario, Massey College, University of Toronto, Ontario, Canada.
  • Standing G. (2017), Basic Income: And How We Can Make It Happen, Pelican,London.
  • Szlinder M. (2018), Bezwarunkowy dochód podstawowy. Rewolucyjnareforma społeczeństwa XXI wieku, PWN, Warszawa.
  • Torry M. (2014), Research note: A feasible way to implement a Citizen’sIncome, EUROMOD, Working Paper EM17/14, Institute for Social andEconomic Research, University of Essex, Colchester.
  • Torry M. (2018), An update, a correction, and an extension, of an evaluationof an illustrative Citizen’s Basic Income scheme, Citizen’s Income schemes:addendum to EUROMOD Working Paper EM5/16, EUROMODWorking Paper MM12/17, Institute for Social and Economic Research,University of Essex, Colchester.
  • Widerquist K., Howard M., eds. (2012), Alaska’s Permanent Fund Dividend,Palgrave Macmillan, New York.
  • Zawadzki K. (2005), Przejściowe rynki pracy. Koncepcja – implementacje– perspektywy, Wydawnictwo UMK, Toruń.
Document Type
Publication order reference
Identifiers
YADDA identifier
bwmeta1.element.desklight-ad44a4b3-6df2-43d1-bb1d-708daf78ac6b
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.