Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2007 | 2 | 14

Article title

Straight macho nationalism

Authors

Content

Title variants

Hetero-macho-nacjonalizm

Languages of publication

EN

Abstracts

EN
While both Polish mainstream and right-wing movement inherit aggressive homophobic discourses, gay mayors and even anti-homophobic Neo-Nazis seem to be evidence for a German paradise of (homo-)sexuality. The essay traces homophobic discourses in the imagery of the right-wing and the mainstream in post-'communist' Poland and compares them to the seemingly tolerant mainstream culture in Germany. The difference seems to be clear: in Poland homosexuality has become the ticket which stands for all the fears which are present in a rapidly changing (catholic) society; homosexuality in Germany is a commodity sold like everything else in capitalism - and has thus created space for sexual self-expression beyond heterosexism. Obviously, it's not that easy: homosexuality sells, but homophobia does, too. Besides other problems, the comparison highlights the danger of mistaking current capitalist cultural production for a emancipatory situation where multiple identities really could evolve without limits - may the latter be created by physical or epistemological violence or the coercions of the free market.
PL
Podczas gdy polski mainstream oraz ruchy prawicowe opierają się na tradycyjnych, agresywnie homofobicznych dyskursach, gejowscy burmistrzowie miast a nawet anty-homofobiczni neonaziści wydają się być świadectwem niemieckiego raju dla homoseksualistów. Ten esej odnajduje elementy dyskursów homofonicznych w wizerunkach używanych przez prawicę i mainstream w post-„komunistycznej” Polsce i porównuje je z pozornie tolerancyjną mainstreamową kulturą w Niemczech. Różnica wydaje się oczywista: w Polsce homoseksualizm stał się etykietką, która reprezentuje wszystkie lęki obecne w szybko zmieniającym się (katolickim) społeczeństwie; w Niemczech homoseksualizm jest towarem sprzedawanym tak jak wszystko inne w kapitalizmie, stwarzając w ten sposób przestrzeń dla innych niż heteroseksistowskie form seksualnej samoekspresji. Ale ten obraz jest bardziej złożony: wprawdzie homoseksualizm sprzedaje się, ale homofobia również. Oprócz innych aspektów, porównanie tych dwóch krajów uwypukla groźbę błędnej interpretacji obecnej kapitalistycznej produkcji kulturowej jako sytuacji emancypacyjnej, w której rozmaite tożsamości mogą rozwijać się bez ograniczeń, czy to stworzonych przez przemoc fizyczną lub epistemologiczną, czy też przez nakazy wolnego rynku.

Keywords

Year

Issue

2

Pages

14

Physical description

Dates

published
2007

Contributors

  • Humboldt University, Berlin

References

  • Brehl, Thomas: Weg mit der Schwulenkeule 2, date of publication unknown, www.kds-im-netz.de Der Recht Rand, Anti-fascist research magazine, issue 102, October 2006, page 16. Kitlinski, Tomek: Anti-Gay Panic, The Gully, August 27th, 2004. Kitlinski, Tomek; Leszkowicz, Pawel: New Anti-Gay Regime, The Gully, November 10th, 2005. Reitz, Axel W.; Weg mit der Schwulenkeule 1, date of publication unknown. www.kds-im-netz.de

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-ad575f98-4f68-4851-b1ad-d234364c0029
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.