Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2011 | 874 | 89-100

Article title

Oczekiwania konsumentów dotyczące opakowań a realizacja ich potrzeb społeczno-ekonomicznych

Title variants

EN
Consumer Expectations Concerning Packaging in a Field of Realization of Socio-Economic Needs

Languages of publication

PL

Abstracts

EN
The main aim of the paper is to present the actual and potential socio-economic needs of the world’s consumers and the possibility of meeting them through the packaging of products. The empirical study presented examines the range of expectations among young, polish consumers regarding the fulfillment of their needs by packaging made from a range of materials. This allowed us to rank the packaging properties of these materials according to young consumer expectations and socio-economic need. The research recognises the expectations of different consumer categories and analyses awareness about the health safety, environmental and economical aspects of packaging.

Contributors

  • Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie, Katedra Opakowalnictwa Towarów, ul. Rakowicka 27, 31-510 Kraków, Poland

References

  • Food Packaging Technology [2003], red. R. Coles, D. Mc Dowell, M. Kirwan, Blackwell Publishing, Oxford.
  • Innovation in Food and Drink Packaging. Opportunités in Added Value and Emerging Technologies [2009], Business Insights, USA.
  • Innovations in Food Packaging [2005], red. H. Jung, Elsevier Académie Press, Oxford.
  • Korzeniowski A., Czaja N. [2003], Propozycja wykorzystania materiałów biodegradowalnych do produkcji opakowań aktywnych i inteligentnych, „Opakowanie", nr 6.
  • Korzeniowski A., Szyszka M. [2008], Ocena konsumencka opakowań gotowych na półką SRP − Shelf Ready Packaging [w:] Jakość i bezpieczeństwo produktów w zrównoważonym rozwoju, red. J. Żuchowski, Politechnika Radomska, Radom.
  • Lee D., Yam K., Piergiovanni L. [2008], Food Packaging Science and Technology, CRC Press, Boca Raton−New York.
  • Lisińska-Kuśnierz M. [2008], Świadomość ekologiczna konsumentów a ich zachowania rynkowe [w:] Jakość i bezpieczeństwo produktów w zrównoważonym rozwoju, red. J. Żuchowski, Politechnika Radomska, Radom.
  • Lisińska-Kuśnierz M., Ucherek M. [2008], Aktualne problemy opakowalnictwa towarów w Polsce [w:] Towaroznawstwo − opakowania − logistyka, red. Z. Foltynowicz, J. Jasiczak, G. Szyszka, Wydawnictwo AE w Poznaniu, Poznań.
  • Position Paper. Market Trends and Developments [2008], World Packaging Organization, Formato Design, Brazil.
  • Position Paper. The Case for Packaging [2009], World Packaging Organization, www.worldpackaging.org, 15.04.2010.
  • Sonneveld K. [2000], What Drives (Food) Packaging Innovation?, „Packaging Technology and Science", nr 13.
  • Ucherek M. [2005], Opakowania a ochrona środowiska. Wydawnictwo AE w Krakowie, Kraków.
  • Yam K. [2009], Socioeconomic Driving Forces of Food Packaging [w:] The Wiley Encyclopedia of Packaging Technology, red. K. Yam, 3rd ed., J. Wiley and Sons, Danvers.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-adf11b53-d770-4c64-9f3e-468eab91343c
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.