PL
Artykuł jest próbą krytycznej rekonstrukcji ontoteologicznych poglądów J. Baudrillarda, w nawiązaniu do Arystotelesa, Kanta, Heideggera, oraz ich rozpatrzenia z punktu widzenia sporu o powszechniki. W analizowanym dyskursie istniają dwa, warunkujące się porządki: dyskursywny oraz przyczynowo-skutkowy, co prowadzi do zachodzenia na siebie płaszczyzny ontologicznej i noetycznej. Założenia przyjęte przez Baudrillarda prowadzą do "błędnego koła": wypowiedzi dotyczące Boga jako fundamentu semiotycznej wymiany i fakt obecności Boga za pośrednictwem reprezentacji implikują zanik referencji. Ukrytą przesłanką tego dyskursu jest utożsamienie porządku ontologicznego z semiotycznym. Z tej perspektywy myśl Baudrillarda bliższa jest ontologii Platona niż semiotyki. Konsekwentna ontologizacja semiotyki oznacza jej likwidację.
EN
The article is an attempt of the onthotheological reconstruction of the views of J. Baudrillard reffering to Aristotle, Kant, Husserl, Heidegger, Ricouer, Arendt, Lacan, Eco, Derrida. Two discourses are involved: that of discursive and that of cause-and-effect (...the overlapping ontic and neotic layers). But Baudrillard views lead inevitably to the vicious circle: all discourses on God imply His existence, the latter implies the former.