Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2019 | 1 (26) | 9-24

Article title

Mistrzowska szkoła badań pedagogicznych Marii Dudzikowej

Content

Title variants

EN
Maria Dudzikowa’s Master school of pedagogical research

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
Przedmiotem analizy jest rekonstrukcja podejścia metodologicznego wybitnej pedagog Marii Dudzikowej do badań naukowych w pedagogice. Z rozproszonych tekstów Autorki eksponowane są te zasady i procedury badawcze, które stanowią o wartości poznania naukowego a zarazem kreują kluczowe założenia do projektowania badań pedagogicznych, ich realizacji oraz analizy i interpretacji uzyskanych wyników.
EN
The subject of the analysis is the reconstruction of the methodological approach of the outstanding teacher Maria Dudzikowa to scientific research in pedagogy. From the Author’s scattered texts the principles and research procedures that determine the value of scientific cognition and, at the same time, create key assumptions for the design of pedagogical research, their implementation and analysis and interpretation of the obtained results are presented.

Contributors

  • Uniwersytet Łódzki

References

  • Czerepaniak-Walczak M. (red.), Fabryki dyplomów czy universitas?, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2013.
  • Dudzikowa M., Humanizm w pedagogice a psychologia humanistyczna, „Człowiek i Społeczeństwo” 1992 tom VIII.
  • Dudzikowa M., Mit o szkole jako miejscu „wszechstronnego rozwoju” ucznia. Eseje etnopedagogiczne, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2004.
  • Dudzikowa M., Pomyśl siebie…. Minieseje dla wychowawcy klasy, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2007.
  • Dudzikowa M., O wciskaniu kitu i rozplenianiu się banału w pedagogicznym dyskursie, w: (red.) A. Bogaj, H. Kwiatkowska, Życie i dzieło z ideą wielostronności w tle, Instytut Badań Edukacyjnych-Wydział Pedagogiczny Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2009.
  • Dudzikowa M., Z teorii i metodologii badań, w: (red.) M. Dudzikowa, R. Wawrzyniak-Beszterda, Doświadczenia szkolne pierwszego rocznikareformy edukacji. Studium teoretyczno-empiryczne, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2010.
  • Dudzikowa M., Esej o codzienności szkolnej z perspektywy metafory, w: (red.) M. Dudzikowa, M. Czerepaniak-Walczak, Wychowanie. Pojęcia. Procesy. Konteksty. Interdyscyplinarne ujęcie, tom 5, GWP, Gdańsk 2010.
  • Dudzikowa M., Sytuacja problematyczna interdyscyplinarności w naukach społecznych i humanistycznych (z kryzysem w tle), w: (red.) A. Chmielewski, M. Dudzikowa, A. Grobler, Interdyscyplinarnie o interdyscyplinarności. Między ideą a praktyką, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2012.
  • Dudzikowa M., Użyteczność pojęcia działań pozornych jako kategorii analitycznej. Egzemplifikacje z obszaru edukacji (i nie tylko), w: (red.) M. Dudzikowa, K. Knasiecka-Falbierska, Sprawcy i/lub o< ary działań pozornych w edukacji szkolnej, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2013
  • Dudzikowa M., Knasiecka-Falbierska K. (red.), Sprawcy i/lub o< ary działań pozornych w edukacji szkolnej, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2013.
  • Dudzikowa M., Kwiatkowska H., Wprowadzenie do serii Palące Problemy Edukacji i Pedagogiki, w: M. Czerepaniak-Walczak (red.), Fabryki dyplomów czy universitas?, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2013.
  • Dudzikowa M., Wawrzyniak-Beszterda R. (red.), Doświadczenia szkolne pierwszego rocznika reformy edukacji. Studium teoretyczno-empiryczne, Tom I, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2010.
  • Dudzikowa M., Jaskulska S., Wawrzyniak-Beszterda R., Bochno E., Bochno I., Knasiecka-Falbierska K., Marciniak M., Kapitał społeczny w szkołach różnego szczebla. Diagnoza i uwarunkowania, tom 2. Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2011.
  • Dudzikowa M., Jaskulska S., Wawrzyniak-Beszterda R., Bochno E., Bochno I., Knasiecka-Falbierska K., Marciniak M., Oblicza kapitału społecznego uniwersytetu: Diagnoza - interpretacje – konteksty, tom 4. Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2013.
  • Dudzikowa M., Juszczyk S., Zamiast wstępu, w: (red.) M. Dudzikowa, S. Juszczyk, Pułapki epistemologiczne i metodologiczne w badaniach nad edukacją. Jak sobie z nimi radzić?, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2017.
  • Gajdzica Z. (red.), Człowiek z niepełnosprawnością w rezerwacie przestrzeni publicznej, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2013.
  • Klus-Stańska D. (red.), (Anty)edukacja wczesnoszkolna, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2014.
  • Kwiatkowska H. (red.), Uczłowieczyć komunikację. Nauczyciel wobec ucznia w przestrzeni szkolnej, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2015.
  • Nikitorowicz J. (red.), Patriotyzm i nacjonalizm. Ku jakiej tożsamości kulturowej?, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2013.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-aedaeeb6-1ff7-4e2a-a387-a86742bb3ae7
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.