Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2015 | 1(35) | 133-154

Article title

Czas wolny dziecka przed telewizorem w opinii rodziców

Title variants

EN
Child Free Time Watching TV, in the Opinion of Parents

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
Przypisując rodzinie najważniejszą rolę w kształtowaniu postaw wolnoczasowych wskazuje się przede wszystkim na ich własny przykład oraz zaangażowanie w organizację i wspólne spędzanie czasu wolnego z dzieckiem. Jedną z form spędzania czasu wolnego jest oglądanie telewizji. Nie można jej przypisywać samych negatywów, aczkolwiek w przypadku braku kontroli, zwłaszcza ze strony rodzica, może ona mieć destruktywny wpływ na młodych ludzi, ich światopogląd, zachowanie i osobowość. Krytyka mediów wskazująca na negatywne oddziaływanie na osobowość dziecka nie może przysłonić faktu, iż środki masowego przekazu stały się w dzisiejszym świecie nieodłącznym elementem ludzkiej egzystencji. Telewizja może zagrażać dzieciom też z powodu uzależnienia rodziców lub zwykłego braku kontroli nad tym, co robi ich dziecko. To oni tworzą hierarchię wartości w domu, i to oni powinni odpowiednio umieścić w niej telewizję. Nie można wykluczyć telewizji z codziennego życia, ale należy pamiętać o racjonalnym korzystaniu z niej. Czas spędzony przez dziecko przed telewizorem jest odbierany jako czas stracony i przynoszący negatywne skutki dla rozwoju dziecka a winą za to obarczani są właśnie rodzice. Prowadzone od lat (również przez media) uświadamianie rodzicom negatywnych skutków długiego oglądania przez dzieci telewizji powinno zaowocować postawą kontroli i wydaje się, jak wynika z zaprezentowanych w artykule badań, że odniosły skutek. Rodzice kontrolują to, co i jak często oglądają ich dzieci, sami też wybierają programy przez nich oglądane.
EN
By attributing to family the meaning in forming of free time attitudes is shown first of all the example of parents and the involvement in organization and common free time spending with the child. One of the free time spending forms is the TV watching. The TV can’t be attributed only the negatives, although it could have destructive influence over the young people, their world view, behavior and personality. This criticism, which points out to negativ influence over the child personality, can’t obscure the fact, that the mass media became in the today’s world inseparable element of the human existence. Television can threaten the children also because of the parents addiction or ordinary lack of the control over this, what their child is doing. They make the worth hierarchy at, and they should place in it appropriately the television. The television couldn’t be excluded from the everyday life, but we should remember about the rational using of it. The time spent by the child in front of computer is viewed as the lost time, which doesn’t bring benefits the child, and on the parents is put the blame for it. Held for years (also by the mass media) making parents aware of the negative results of long watching TV by the children should bear fruits by control attitude. Considering the researches presented in this article, we can conclude, that this brings the desired effect. The parents control this, what and how often their children watch, they choose also by itself the programs they watch. Television is however still often chosen way of spending free time by the children.

Contributors

References

  • Braun-Gałkowska M., Dziecko w świecie mediów, „Edukacja i Dialog” 149(2003)6.
  • Braun-Gałkowska M., Wpływ telewizyjnych obrazów przemocy na psychikę dzieci, „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze” 341(1995)6.
  • Chomicz R., Rodzina tradycyjna – w przekazywaniu wzorów aktywnego spędzania czasu wolnego, „Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne” (2009)1.
  • Czajkowski K., Wychowanie do rekreacji, WSiP, Warszawa 1979.
  • Goban-Klas T., Media i komunikowanie masowe. Teorie i analizy prasy, radia, telewizji i Internetu, PWN, Warszawa–Kraków 1999.
  • Grochociński M., Organizacja pracy i metody nauczania w edukacji wczesnoszkolnej, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 1992.
  • Iłowiecki M., Manipulacja osobą ludzką w społeczeństwie informacyjnym. Człowiek na smyczy, „Wychowawca” 201(2009)9.
  • Izdebska J., Dziecko i świat mediów elektronicznych, „Wychowanie w Przedszkolu” (2009)3.
  • Kędzior J., Czas wolny w rodzinie z perspektywy pedagogicznej, [w]: Od szkoły pamięci do szkoły rozwoju. IX Forum Pedagogów, red. J. Semkowa, M. Wawrzak-Chodaczek, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 1998.
  • Kozak E., Wypoczynek młodzieży i jej rodziców, „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze” (2000)1.
  • Maj M., Sikorska M., Wpływ telewizji na rozwój dziecka w wieku przedszkolnym, [w:] Edukacja elementarna w zreformowanym systemie szkolnym, red. Z. Ratajek, M. Kwaśniewska, Wydawnictwo Akademii Świętokrzyskiej, Kielce 2004, s. 223.
  • Mazepa-Domagała B., Telewizja – zagrożenie czy inspiracja? Z zagadnień oddziaływania telewizji na dziecko, [w:] Bezpieczeństwo dzieci i młodzieży i jego zagrożenia, red. K. Czarnecki, W. Kojs, M. Rozmus, Impuls, Mysłowice 2001.
  • Sowa A., W fikcyjnym świecie, „Bliżej Przedszkola” 89(2009)2.
  • Tytko M. M., Media w wychowaniu, „Wychowawca” 12(2008)192.
  • Walentynowicz-Moryl K., Co po szkole? Udział młodzieży w zajęciach dodatkowych, [w:] Młodzież w czasie wolnym miedzy przyjemnością a obowiązkiem, red. E. Narkiewicz, M. Zielińska, Wyd. Adam Marszałek, Toruń 2001.
  • M. Woźniak, Zagospodarowanie czasu wolnego dzieci i młodzieży szkolnej przez instytucje publiczne, [w:] Czas wolny – przeszłość – teraźniejszość – przyszłość, red. J. Daszkowska, R. Pelczar, KUL, Stalowa Wola 2009.
  • Wujek T., Praca domowa i czynny wypoczynek ucznia, PZWS, Warszawa 1969.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-af1170a9-ddb7-49da-af78-93c30f3e7ffe
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.