PL EN


2018 | 61 | 2(126) | 75-89
Article title

Kobieta walcząca o pozycję w polu produkcji artystycznej Samoidentyfikacja, samoorganizacja i samoemancypacja według Ewy Partum

Authors
Content
Title variants
EN
A Woman Fighting for Her Position in the Field of Art Production Self-identification, Self-organization and Self-emancipation According to Ewa Partum
Languages of publication
PL
Abstracts
EN
Ewa Partum’s conceptual art of the early 1970s consisted in creating a new artistic language but at the same time it bore some traits of feminism and was marked by the figure of what might be called “the touch of a woman”. The artist's self-organizational activities which took the form of establishing and running of an alternative art gallery called “Adres” can be also considered as self-emancipatory feminist practice. The gallery was instrumental in Partum’s attempts at producing symbolic capital for herself and taking a position in the field of Polish and international neo-avant-garde.
Year
Volume
61
Issue
Pages
75-89
Physical description
Contributors
References
  • Brady Emily (2013), The Sublime in Modern Philosophy: Aesthetics, Ethics and Nature, Cambridge UP, Cambridge.
  • Dziamski Grzegorz (2012–2013), Speaking as a Woman. Dlaczego w sztuce konceptualnej było tak niewiele artystek? [w:] Ewa Partum, pod red. A. Szyłak, B. Partum, E.M. Tatar, Instytut Sztuki Wyspa & Fundacja Wyspa Progress, Gdańsk.
  • Guzek Łukasz (2017), Rekonstrukcja sztuki akcji w Polsce, Polski Instytut Studiów nad Sztuką Świata & Wydawnictwo Tako, Toruń.
  • Jabłońska Karolina (2012), Działania konceptualne w łódzkim środowisku plastycznym na przykładzie Grupy Konkret, „Sztuka i Dokumentacja”, nr 6.
  • Jakubowska Agata (2006), Niemożność porozumienia — feminizm indywidualny Ewy Partum, http://archiwum-obieg.u-jazdowski.pl/teksty/5852 [dostęp: 10.10.2017].
  • Kosuth Joseph (1996), Intention(s), „Art Bulletin”, Vol. 78, No. 3.
  • Majewska Ewa (2015), Ewa Partum czyli feminizm który nadchodzi [w:] Ewa Partum. Nic nie zatrzyma idei sztuki / Nothing Stops the Idea of Art, [koncepcja i red. naukowa katalogu M. Morzuch, tłum. M. Fryszkowska], Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź.
  • Majewska Karolina (2014), O uhistorycznianiu konceptualizmu i interpretacji feminizmu. Rozmowa z Ewą Partum, http://archiwum-obieg.u-jazdowski.pl/teksty/31875 [dostęp: 10.10.2017].
  • Majewska Karolina (2015), Legalność przestrzeni [w:] Ewa Partum. Nic nie zatrzyma idei sztuki / Nothing Stops the Idea of Art, [koncepcja i red. naukowa katalogu M. Morzuch, tłum. M. Fryszkowska], Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź.
  • Majewska-Güde Karolina (2017), Obszar zagospodarowany wyobraźnią (1970). Ewa Partum wobec lokalnych infrastruktur sztuki, „Miejsce. Studia nad sztuką i architekturą polską XX i XXI”, Vol. 3.
  • Monkiewicz Dorota (2012–2013), (Jej) ciało i tekst. Fragmenty [w:] Ewa Partum, pod red. A. Szyłak, B. Partum, E.M. Tatar, Instytut Sztuki Wyspa & Fundacja Wyspa Progress, Gdańsk.
  • Monkiewicz Dorota (2015), O funkcjonowaniu międzynarodowej sieci wymiany artystycznej w Polsce na przykładzie Galerii Adres w Łodzi [w:] Ewa Partum. Nic nie zatrzyma idei sztuki / Nothing Stops the Idea of Art, [koncepcja i red. naukowa katalogu M. Morzuch, tłum. M. Fryszkowska], Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź.
  • Monografia twórczości Ewy Partum (2012–2013), zebrane przez A. Stepken, przeł. E. Partum, D. Monkiewicz, uzup. B. Partum i in. [w:] Ewa Partum, pod red. A. Szyłak, B. Partum, E.M. Tatar, Instytut Sztuki Wyspa & Fundacja Wyspa Progress, Gdańsk.
  • Morzuch Maria (2015), Wywiad z Ewą Partum [w:] Ewa Partum. Nic nie zatrzyma idei sztuki / Nothing Stops the Idea of Art, [koncepcja i red. naukowa katalogu M. Morzuch, tłum. M. Fryszkowska], Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź.
  • Nabkowski Gislind (2006), Nieprzyjemne poczucie maskarady. Droga „literowej milionerki” Ewy Partum do poezji konceptualnej i feministycznej tematyki gender [w:] Ewa Partum 1965–2001, pod red. D. Monkiewicz, Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa.
  • Partum Ewa, Magdalena Grabowska (b.r.), Stworzenie nowego języka sztuki, https://sztukapubliczna.pl/pl/stworzenie-nowego-jezyka-sztuki-ewa-partum/czytaj/124 [dostęp: 15.12.2017].
  • Partum Ewa, Tomasz Załuski (2015), Legalność historii sztuki. Ewa Partum i łódzka scena artystyczna, nagranie ze spotkania 12 lutego 2015 roku w Muzeum Sztuki w Łodzi, archiwum Muzeum Sztuki w Łodzi.
Document Type
Publication order reference
Identifiers
YADDA identifier
bwmeta1.element.desklight-afb6633d-0533-452f-87c2-8d308697d2e7
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.