PL
Przemiany zachodzące w otoczeniu organizacji powodują, że bardziej wymagający konsumenci oczekują wyższego poziomu obsługi zarówno przez podmioty prywatne jak i publiczne. Wywiera to wpływ także na organy administracji publicznej, które muszą podążać zmianami w zachowaniu interesantów. Szansą na szybkie dostosowanie się jest wykorzystywanie koncepcji, którymi dotychczas posługiwały się w głównej mierze przedsiębiorstwa. Wymienić tu można choćby marketing wewnętrzny, nakierowany na osoby zatrudnione w organizacji i opierający się na założeniu, że zadowoleni pracownicy kreują także zadowolenie odbiorców. Kolejny przykład to marketing relacyjny, który nastawiony jest na kreowanie długoterminowych relacji z interesariuszami. Wśród narzędzi marketingowych sugeruje się wykorzystywanie charakterystycznego dla usług modelu 7P, obejmującego produkt, cenę, dystrybucję, promocję, ludzi, procesy i świadectwo materialne. Szczególnym wyzwaniem, dla organów administracji publicznej może okazać się rozwój Internetu. Staje się on nie tylko źródłem informacji, lecz ważnym elementem życia społecznego. W przestrzeni wirtualnej zauważyć można pojawianie się szczególnego rodzaju konsumentów - prosumentów, czyli osób pragnących nie tylko kupować produkty zaspokajające ich potrzeby, lecz także aktywnie zaangażować się w kształtowanie oferty, jaka jest do nich kierowana. Prosumenci chętnie prezentują swe opinie, oceniają produkty, wymieniają się poglądami i przedstawiają sugestie dotyczące sposobów rozwiązania problemów. Ich postępowanie może przynosić organom administracji wiele korzyści - ułatwiać dialog społeczny i kształtować pozytywny wizerunek organizacji. Niestety, taka swobodna wymiana informacji niesie ze sobą również pewne zagrożenia (jak na przykład możliwość sugerowania sposobów omijania prawa), którym organy administracji publicznej powinny sprostać.
EN
Changes in contemporary organization environment make clients to expect the highest level of service from the companies’ as well as public entities’ part. The fact has also an impact on public administration bodies, which have to follow the changes in clients behaviour. A chance for a fast adjustment to new conditions is to take advantage of marketing concepts that used to be applied mainly by companies. One example of such practice can be the internal marketing, set on organization’s workers, and based on the assumption that satisfied employee creates the customer satisfaction. Another example can be relationship marketing, concentrated on long-term stakeholder relation creation. Among the marketing mix tools the 7P’s model is suggested, consisting of product, price, place, promotion, people, process and physical evidence. A special challenge brought by the contemporary world is the new communication techniques and the Internet development. Internet becomes not only main source of information, but also an important part of social life. In virtual reality the appearance of a new kind of customer can be noticed – prosumer. Those are the people wanting not only to buy the offer satisfying their individual needs, but to actively engage in shaping the offer. Prosumers are willing to present their opinions, evaluate the products, share their reflections and present suggestions concerning the process of problem solving. Their activity can bring substantial benefits to public administration entities e.g. facilitate a social dialogue or create a positive organization image. Unfortunately, such as free information exchange bring also some risks, like suggestions concerning possible ways of not obeying the law regulations. Public administration entities should try to meet all those challenges.