Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2015 | 9 | 1 | 18-27

Article title

Problem wypalenia zawodowego wśród nauczycieli bialskich szkół w kontekście awansu zawodowego

Content

Title variants

EN
The Problem of Professional Burnout Among the Teachers of Biała Podlaska Schools in the Context of Professional Advancement

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
Artykuł przybliża problematykę wypalenia zawodowego wśród nauczycieli pracujących w różnych typach szkół z terenu miasta Biała Podlaska. Wymogi związane z awansem zawodowym, szczególnie obszerna i szczegółowa dokumentacja, podejmowanie działań innowacyjnych, prowadzenie dodatkowych zajęć są nieobojętne dla szeroko rozumianego dobrostanu i wskazują, że u części losowo wybranych nauczycieli występują objawy syndromu wypalenia zawodowego. Podobne wyniki uzyskano u nauczycieli uczących różnych przedmiotów i pracujących w różnych typach szkół. Niepokojący jest fakt, że większość nauczycieli nie odpoczywa aktywnie i nie bierze udziału w zajęciach ruchowych, a przecież jest to ważny czynnik, który wpływa na obniżenie poziomu stresu i dobrostan.
EN
The article presents the problem of professional burnout among teachers who work in various types of schools within the region of the city of Biała Podlaska. The requirements related to the professional advancement, in particular a broad and detailed documentation, undertaking of innovative actions, conducting additional classes have an impact on a widelyunderstood wellbeing state and indicate that part of randomly selected teachers showed symptoms of professional burnout syndrome. Similar results were obtained among teachers teaching various subjects and working in different types of schools. The fact that the majority of teachers do not spend their free time actively and do not participate in physical activities is quite worrying, as it is an important factor which is reflected in a decrease of stress level and the wellbeing.

Year

Volume

9

Issue

1

Pages

18-27

Physical description

Dates

published
2015

Contributors

  • Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej
  • Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej

References

  • Fengler J. (2001), Pomaganie męczy. GWP, Gdańsk.
  • Informacja o stanie realizacji zadań oświatowych miasta Biała Podlaska w roku szkolnym 2010/2011. dostęp: www.umbialapodlaska.bip.lubelskie.pl (10.11.2013).
  • Maslach C., Jackson S. E. (1981), The measurement of experienced burnout. Journal of Occupational Behaviour, nr 2, s. 99-113.
  • Okła W., Steuden S. (1998), Psychologiczne aspekty zespołu wypalenia. Roczniki Psychologiczne, t. 1, s. 119-130.
  • Pisula E. (1994), Zespół wypalenia się sił u rodziców dzieci autystycznych. Nowiny Psychologiczne, nr 3, s. 83-89.
  • Sęk H. (1992), Rola wsparcia społecznego w sytuacji kryzysu. W: Problemy współczesnej psychologii, A. Biela, Cz. Walesa (red.), Wyd. PTP, Warszawa.
  • Świętochowski W. (1995), Wypalenie zawodowe u nauczycieli - co to jest i jak się przed nim bronić? Szkoła Zawodowa, nr 10, s. 29-32.
  • Ustawa Karta Nauczyciela z dnia 26 stycznia 1982 r, art. 30. z póź. zmianami, (Dz. U. z 2006 r., Nr 97, poz. 674).
  • Winch B. ( 1995), Zespół wypalenia - objawy, ryzyko, profilaktyka, leczenie. OZP "Synapsis", Warszawa.
  • Wojciechowska J. (1990), Syndrom wypalenia zawodowego. Nowiny Psychologiczne, nr 5-6, s. 83-91.
  • Zarządzenie Nr 170/13 Prezydenta Miasta Biała Podlaska z dnia 29.10.2013 w sprawie przyjęcia informacji o stanie realizacji zadań oświatowych miasta Biała Podlaska w roku szkolnym 2012/2013.
  • Zarządzenie Nr 285/11 Prezydenta Miasta Biała Podlaska z dnia 22.10.2011 w sprawie przyjęcia informacji o stanie realizacji zadań oświatowych miasta Biała Podlaska w roku szkol. 2010/2011.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

ISSN
2081-6081

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-b09342de-2476-4c8a-882d-cf0294883657
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.