Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2019 | vol. 63, nr 9 | 152-160

Article title

Lean Hospitals as a concept supporting the sustainable development of hospitals

Content

Title variants

PL
Lean hospitals jako koncepcja wspomagająca zrównoważony rozwój szpitali

Languages of publication

EN

Abstracts

EN
Hospital management is an interdisciplinary issue, combining economic, technical, legal and IT aspects. The situation requires the application of complex management methods, which also include the concept of Lean Management (LM). The Lean Management concept applied in healthcare facilities is known as Lean Healthcare (LH) whereas in hospitals – Lean Hospitals. The aim of the article is to present the possibilities of using selected LM tools in improving the functioning of hospitals in the context of their sustainable development. The article focuses mainly on describing the advantages resulting from the application of the 5S method in hospitals, which contributes to saving hospital resources and to eliminating waste. This work is based mainly on secondary sources of information. The applied research methods such as Desk Research and non-participant observation confirmed the validity of using LM to improve the functioning of hospitals.
PL
Zarządzanie szpitalem jest zagadnieniem interdyscyplinarnym, łączącym w sobie aspekty ekonomiczne, techniczne, prawne i informatyczne, przez co wymaga stosowania złożonych metod zarządzania, do których zaliczyć można Lean Management (LM). Koncepcja LM zastosowana w placówkach ochrony zdrowia nosi nazwę Lean Healthcare, natomiast w szpitalach – Lean Hospitals. Celem artykułu jest przedstawienie możliwości stosowania wybranych narzędzi LM w usprawnianiu funkcjonowania szpitali w kontekście ich zrównoważonego rozwoju. W artykule skoncentrowano się głównie na identyfikacji korzyści wynikających z zastosowania metody 5S w celu maksymalizacji oszczędności zasobów szpitali oraz eliminacji wszelkich form marnotrawstwa. W pracy wykorzystano głównie wtórne źródła informacji oraz zastosowano takie metody badawcze, jak: Desk Research oraz obserwacja nieuczestnicząca, które potwierdziły zasadność stosowania koncepcji LM w celu usprawnienia funkcjonowania szpitali.

References

  • Black, J., and Miller, D. (2008). The Toyota way to healthcare excellence. Increase efficiency and improve quality with lean. Chicago: Health Administration Press.
  • Bushell, S., and Shelest, B. (2002). Discovering lean thinking at progressive healthcare. The Journal for Quality and Participation, 25(2), 20-25.
  • Graban, M. (2011). Lean Hospitals. Doskonalenie szpitali. Poprawa jakości, bezpieczeństwo pacjentów i satysfakcja personelu. Wrocław: ProdPublishing.
  • Heinbuch, S. E. (1995). A case of successful technology transfer to health care: total quality materials managements and just-in-time. Journal of Management in Medicine, 9(2), 48-56.
  • Imai, M. (2018). Gemba Kaizen. Zdroworozsądkowe podejście do strategii ciągłego rozwoju. Wrocław: Kaizen Institute.
  • Jackson, T. L. (2013). Kaizen Workshops for Lean Healthcare. Washington: Rona Consulting Group & Productivity.
  • Jackson, T. L. (2015). 5S w służbie zdrowia. Wrocław: ProdPublishing.com.
  • Jacobs, S. M., and Pelfrey, S. (1995). Applying just-in-time philosophy to healthcare. Journal of Nursing Administration, 25(1), 47-52.
  • Kister, A. (2018). Koszty niezgodności w doskonaleniu jakości zarządzania szpitalem publicznym. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
  • Kowalska, K. (2018). Pacjent na pierwszym miejscu. Ranking szpitali 2018. Retrieved April 16, 2019 from https://www.rp.pl/assets/pdf/RP2839321213.PDF
  • Korkosz-Gębska, J., and Gębski, J. (2018). Standardy LeanOZ. Mapowanie strumieni wartości w ochronie zdrowia. Warszawa: Polskie Towarzystwo Ekonomiki Zdrowia.
  • Koźmiński, A. K., and Piotrowski, W. (Eds.). (2001). Zarządzanie. Teoria i praktyka. Warszawa: PWN SA.
  • Kryński, A., Kramer, M., and Caekelbergh, A. F. (Eds.). (2013). Zintegrowane zarządzanie środowiskiem. Systemowe zależności między polityką, prawem, zarządzaniem i techniką. Warszawa: Oficyna a Wolters Kluwer business.
  • Lisiecka, K., and Burka, I. (2016). Lean Service w teorii i praktyce. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego.
  • Munro, R. A. (2009). Lean Six Sigma for the Healthcare Practice: A Pocket Guide. Milwaukee: ASQ Quality Press.
  • Rogall, H. (2010). Ekonomia zrównoważonego rozwoju. Teoria i praktyka. Poznań: Zysk i S-ka Wydawnictwo.
  • Souza, L. B. (2009). Trends and approaches in lean healthcare. Leadership in Health Services, 22(2), 121-139.
  • Stoner, J. A. F., Freeman, R. E., and Gilbert, D. R. Jr. (1999). Kierowanie. Warszawa: PWE S.A.
  • Whitson, D. (1997). Applying just-in-time systems in health care. IIE Solutions, 29(8), 32-37.
  • Zaleska, B., and Wallis A. (2008). Rachunkowość zakładu opieki zdrowotnej. Zeszyty Naukowe Instytutu Ekonomii i Zarządzania Politechniki Koszalińskiej, (12).

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-b1509a1b-9d5b-461e-8732-495a0a39e8b9
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.