Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2016 | 38 | 279-297

Article title

Problematyka zagrożeń duchowych w medytacji Wschodu w kontekście inicjacji okultystycznych i synkretyzmu religijnego

Content

Title variants

EN
Risks Spiritual Meditation East in the Context of the Initiation of the Occult and Religious Syncretism

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
Kontrowersyjne kwestie związane z medytacją Wschodu rozpatrywano na Zachodzie w latach 70. XX wieku. Psycholodzy, psychiatrzy i terapeuci już wtedy dzielili się na zwolenników i przeciwników tej metody ćwiczeń. W obecnym czasie, w środowisku duchowieństwa również zdania są podzielone, co do pozytywnych i negatywnych efektów tej wschodniej metody relaksacyjnej. Duchowni zaangażowani w tzw. chrześcijański zen i w tzw. chrześcijańską jogę twierdzą, że te metody pomagają pogłębić relacje z Bogiem. Kapłani, którzy negatywnie oceniają ten sposób duchowego rozwoju, podkreślają fakt, iż medytacja oraz joga Wschodu posiadają okultystyczne korzenie i dla tego stanowią duchowe zagrożenie dla chrześcijan. Zwracają też uwagę, że włączanie tych technik do modlitw chrześcijańskich może prowadzić wprost do synkretyzmu.
EN
Contentious issues relating to meditation East was considered the West in the 70s of the twentieth century. Psychologists, psychiatrists and therapists even then, were divided into supporters and opponents of this method of exercise. At the present time, in the environment of the clergy they are also divided opinion as to the positive and negative effects of this eastern method of relaxation. The clergy involved in the Christian Zen and the Christian yoga claim that these methods will help to deepen the relationship with God. Priests who negatively evaluate this kind of spiritual development, emphasize the fact that meditation and yoga East, have occult roots and for that they are a spiritual threat to Christians. They also point out that the inclusion of these techniques into Christian prayer can lead directly to syncretism.

Year

Issue

38

Pages

279-297

Physical description

Contributors

  • Wyższa Szkoła Bezpieczeństwa Gdańsk

References

  • Amorth, G., Egzorcyści i psychiatrzy, Częstochowa 1999.
  • Ankerberg, J. Weldon, J., Encyclopedia of New Age Beliefs, Eugene 1996.
  • Ankerberg, J., Weldon J., The Coming Darkness, Eugene 1993.
  • Aurobindo, Sri Aumbindo and the Mother on Occultism, Vijay Pondicherry 1972.
  • Baer, R.N., Rouvillois, S. , W matni New Age. New Age kultura i filozofia, Kraków 1996.
  • Baron, W., Byłem kapłanem New Age, Warszawa 2004.
  • Bhargava, S.S., Relationship of meditation and psychosis: case studies, „Australian & New Zealand Journal of Psychiatry” 37/3 (2003), s. 382.
  • Chinmoy, Sri , Great Masters and Cosmic Gods, Jamaica 1977.
  • Chinmoy, Sri, Astrology, the Supernatural and the Beyond, Jamaica 1973.
  • Chocimski, Z., Ezoteryczne źródła komunizmu, „Fronda” 9-10 (1997), s. 216-223.
  • Craven, J.L., Meditation and psychotherapy, „Canadian Journal of Psychiatry” 34 (1989), s. 648-653.
  • Dalajlama XIV, Интервью Далай-ламы XIV, „Путь к себе” 31/4 (1995), s. 31-39.
  • Eccles, J., How the Self Controls Its Brain, Heidelberg 1994.
  • Fitzgerald, M., Storm-troopers of Satan: An Occult History of the Second World War, Grantham 1990.
  • Freeman, L., Światło wewnętrzne – droga medytacji chrześcijańskiej, Tyniec 2013.
  • Freeman, L., Jezus – wewnętrzny Nauczyciel, Tyniec 2012.
  • Griffiths, B., The Marriage of East and West, London 1982.
  • Heide, I., Borkovec, T.D., Relaxation-Induced Anxiety: Paradoxical Anxiety Enhancement Due to Relaxation Training, „Journal of Consulting and Clinical Psychology” 51/2 (1983), s. 171-182.
  • Kowalczyk, A., Chrześcijaństwo jako doświadczenie Boga, Pelplin 2008.
  • Lazarus, A. A., Psychiatric problems precipitated by Transcendental Meditation, „Psychological Reports” 39 (1976), s. 601-602.
  • Maharaj, R. R., Śmierć Guru, Poznań 1993.
  • Muktananda, Play of Consciousness, New York 1978.
  • O’Mathuna, D., Larimore W., Alternative Medicine, Grand Rapids 2006.
  • Osis, K., Dimensions of the Meditative Experience, „The Journal of Transpersonal Psychology” 5/2 (1973), s. 109-135.
  • Pawlik, M., Mistyk na marihuanie, „Egzorcysta” 3 (2013), s. 44-47.
  • Posacki, A., Psychologia i New Age, Gdańsk 2007.
  • Rajneesh, B.S., The Mustard Seed, San Francisco 1975.
  • Ramacharaka, Y., Filozofia Wschodu, okultyzm wschodni, terapeutyka tajemna, Warszawa1995.
  • Singer, M., Lalich, J., Cults in Our Midst: The Hidden Menace in Our Everyday Lives, San Francisco 1996.
  • Trimondi, V., Trimondi, V., Hitler, Buddha, Krishna. Eine unheilige Allianz vom Dritten Reich bis heute, Wien 2002.
  • Wdowiszewski, A., Duchowość i religijność w miejscu pracy – amerykański sposób na odnowienie zasad moralnych w biznesie, „Pieniądze i Więź” 66 (2015), s. 18-27.
  • Wdowiszewski, A., Niebezpieczne metody terapeutyczne, „Biuletyn – Kwartalnik o Zagrożeniach Duchowych” 28/2 (2013), s. 38.
  • Verlinde, J.M., Zakazany owoc, Kraków 1999.
  • Zarzeczny, P., Joga krzepi, „Wprost” 8 (2004), s. 61-65.
  • Znaminski, A., Red Shambhala: Magic, Prophecy, and Geopolitics in the Heart of Asia, New York 2011.
  • Zwoliński, A., Leksykon współczesnych zagrożeń duchowych, Kraków 2009. Zwoliński, A., Yoga – droga w nieznane, Kraków 1995.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-b17b70ab-67ca-4e06-b94d-d27e1eff3505
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.