Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


Journal

2019 | 5 (82) | 18-26

Article title

Four b-learning models in children's speech-language therapy

Content

Title variants

Languages of publication

EN

Abstracts

EN
B-learning is a new tool in children’s speech-language pathology, one which has not previously been tested empirically by Polish scholars. Polish speech-language pathology has used information and communication technologies for diagnostic and therapeutic purposes for more than 30 years. Originally, speech-language pathologists in Poland used computer software translated from other languages, but in the 1990s, they began to develop their own programs to accommodate the specificity of the Polish language. The advent of the Internet brought with it speech-language therapy e-learning platforms. The author of this paper created a remote speech-language therapy course concept in 2009, which was used to create the first Polish e-learning platform for children with speech impediments, available at www.elogo.edu.pl. Developed in 2010, it was part of the EU project: “Stworzenie internetowego serwisu E-Logo-Edukacja, opartego na innowacyjnych e-usługach: e-logopedia i e-statystyka” (“Development of the E-Logo-Edukacja online service based on innovative e-services: e-speech therapy and e-statistics”). The platform has been used in the speech-language therapy of children with speech impediments in order to verify if new technologies can help improve articulation. The creator of the concept named it b-learning, and it incorporates online exercises into traditional speech-language therapy. A study conducted between 2011 and 2014 on two 35-person groups (an experimental group and a control group) proved that b-learning can be effective when applied in children’s speech-language therapy. This paper demonstrates the effectiveness of four b-learning models. The results obtained proved that the most effective b-learning model involved the concurrent use of traditional speech-language therapy and the e-learning platform.

Journal

Year

Issue

Pages

18-26

Physical description

Contributors

  • Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy

References

  • Bombol-Lagha, M., & Śliwa, L. (2012). Wyniki wdrożenia formy blended learning na kierunku Logopedia z audiologią na Uniwersytecie Marii Curie-Skłodowskiej. e-mentor, 5(47), 57-61.
  • Buczyńska, J. (1999a). Sprzęt komputerowy i oprogramowanie przeznaczone dla osób niepełnosprawnych. In B. Siemieniecki (Ed.), Komputer w diagnozie i terapii pedagogicznej (pp. 71-94). Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
  • Buczyńska, J. (1999b). Komputer w praktyce logopedycznej. In B. Siemieniecki (Ed.), Komputer w diagnozie i terapii pedagogicznej (pp. 53-69). Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
  • Carman, J. M. (2002). Blended learning design: five key ingredients. Retrieved from http://blended2010.pbworks.com/f/Carman.pdf
  • Czarkowski, J. J. (2012). E-learning dla dorosłych. Warszawa: Wydawnictwo Difin.
  • Francuz, P., & Mackiewicz, P. (2005). Liczby nie wiedzą, skąd pochodzą. Przewodnik po metodologii i statystyce nie tylko dla psychologów. Lublin: Wydawnictwo KUL.
  • Głowicki, P. (2004). Koncepcja nauczania hybrydowego opartego na współczesnych systemach zdalnej edukacji. In W. Strykowski, & W. Skrzydlewski (Eds.), Kompetencje medialne społeczeństwa wiedzy (pp. 310-318). Poznań: Oficyna Edukacyjna Wydawnictwa eMPi2.
  • Graham, Ch. R. (2006). Blended Learning system: definition, current trends, and future directions. In C. J. Bonk, & C. R. Graham, (Eds.). Handbook of blended learning: Global Perspectives, local designs (pp. 3-21). San Francisco, CA: Pfeiffer Publishing. Retrieved from http://www.click4it.org/images/a/a8/Graham.pdf
  • Gruba, J. (2002). Komputerowe wspomaganie umiejętności czytania u dzieci sześcioletnich. Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls".
  • Gruba, J. (2004). Multimedialny Pakiet Logopedyczny. In W. Strykowski, & W. Skrzydlewski (Eds.), Kompetencje medialne społeczeństwa wiedzy (pp. 335-339). Poznań: Oficyna Edukacyjna Wydawnictwa eMPi2.
  • Gruba, J. (2007). Ocena programów komputerowych wspierających terapię sygmatyzmu. In S. Juszczyk, M. Musioł, & A. Watoła (Eds.), Edukacja w społeczeństwie wiedzy. Niejednoznaczność rzeczywistości edukacyjnej, społecznej i kulturowej (pp. 370-375). Katowice: Wydawnictwo Agencja Artystyczna PARA.
  • Grycman, M., & Smyczek, A. (Eds.), (2004). Wiem, czego chcę! Z praktyki polskich użytkowników i terapeutów AAC. Kraków: Stowarzyszenie Mówić bez słów.
  • Grycman, M. (2009). Sprawdź, jak się porozumiewam. Ocena efektywności porozumiewania się dzieci niemówiących wraz z propozycjami strategii terapeutycznych. Kraków: Wydawnictwo i Poligrafia Kurii Prowincjonalnej Zakonu Pijarów.
  • Jatkowska, J., & Kaszubowski, P. (2012). Logopedia w internecie. In S. Milewski, & K. Kaczorowska-Bray (Eds.), Logopedia. Wybrane aspekty historii, teorii i praktyki (pp. 408-415). Gdańsk: Harmonia Universalis.
  • Jatkowska, J., & Hennig, N. (2013). E-learning w terapii logopedycznej - wyniki badań własnych. In E. Skorek, & K. Kochan (Eds.), Wybrane zagadnienia z teorii i praktyki logopedycznej (pp. 147-161). Zielona Góra: Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego.
  • Jatkowska, J. (2014). B-learning w terapii logopedycznej dzieci - wyniki innowacji pedagogicznej. In F. Makurat, M. Brodnicki, & A. Nawrocka (Eds.), Wokół problemów patologii grup społecznych (pp. 135-149). Starogard Gdański: Pomorska Szkoła Wyższa w Starogardzie Gdańskim.
  • Jatkowska, J. (2018). Rozwój językowy dziecka a b-learning. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia de Cultura. 10(4), 125-149. DOI: 10.24917/20837275.10.4.10
  • Jatkowska, J. (2019). B-learning w diagnozie i terapii logopedycznej dzieci. Gdańsk: Harmonia Universalis.
  • Juszczyk, S., & Zając, W. (1997). Komputerowa edukacja uczniów z zaburzeniami w czytaniu i pisaniu. Katowice: Wydawnictwo Naukowe "Śląsk".
  • Kaczmarek, L. (1977). Nasze dziecko uczy się mowy. Lublin: Wydawnictwo Lubelskie.
  • Kaczorowska-Bray, K., & Miklaszewska, A. (2006). Wykorzystanie programów komputerowych w terapii logopedycznej dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim i umiarkowanym. In S. Juszczyk, & I. Polewczyk (Eds.), Media wobec wielorakich potrzeb dziecka (pp. 79-85). Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
  • Kędzierska, B., Mieszkowska, A., Olszyńska, E., & Surowaniec, J. (1990). Początki komputerowego systemu Logoped wspomagającego diagnostykę i terapię logopedyczną. Logopedia, 17, 71-80.
  • Lorens, R. (2011). Nowe technologie w edukacji. Warszawa: PWN.
  • Mischke, J. (2005). Dylematy współczesnej edukacji: nauczanie tradycyjne czy zdalne. In M. Tanaś (Ed.), Pedagogika @ środki informatyczne i media (pp. 45-54). Warszawa-Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls".
  • Mischke, J. M., & Stanisławska, A. K. (2006). B-learning: kształcić komplementarnie - co z tego wynika i co się z tym łączy? In A. Wierzbicka (Ed.), Akademia on-line (vol. 2) (pp. 7-20). Łódź: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej.
  • Ożdżyński, G. (2007). Recenzja programu Logopedia. Logopedia, 36, 277-280.
  • Pilch, T. (1977). Zasady badań pedagogicznych. Wrocław-Warszawa-Kraków-Gdańsk: Wydawnictwo Zakład Narodowy im. Ossolińskich.
  • Plebańska, M. (2011). E-learning. Tajniki edukacji na odległość. Warszawa: Wydawnictwo C. H. Beck.
  • Postek, S. (2010). Od e-learningu do c-learningu - rozwój koncepcji nauczania na odległość w świetle badań psychologicznych i pedagogicznych. In J. Morbitzer, & E. Musiał (Eds.), Człowiek - Media - Edukacja (pp. 215-220). Kraków: Katedra Technologii i Mediów Edukacyjnych. Uniwersytet Pedagogiczny im. KEN.
  • Sharma, P., & Barrett, B. (2007). Blended Learning. Using technology in and beyond the language classroom. Oxford: Macmillan Education.
  • Siemieniecki, B. (1999). Komputerowa diagnostyka i terapia pedagogiczna. In B. Siemieniecki (Ed.), Komputer w diagnozie i terapii pedagogicznej (pp. 9-23). Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
  • Szady, K. (2012). Wykorzystanie autorskich programów multimedialnych w terapii logopedycznej dzieci niepełnosprawnych. In S. Milewski, & K. Kaczorowska-Bray (Eds.), Logopedia. Wybrane aspekty historii, teorii i praktyki (pp. 402-407). Gdańsk: Harmonia Universalis.
  • Surowaniec, J. (1989). Komputer - szansa dla logopedii. Oświata i Wychowanie, 29, 22-25.
  • Surowaniec, J. (1991). Technika komputerowa w zapobieganiu trudnościom w nauce czytania i pisania. Logopedia, 18, 119-135.
  • Surowaniec, J. (1995). Funkcje zabaw i gier komputerowych w metodyce postępowania logopedycznego. In J. Ożdżyński (Ed.), Językowy obraz świata dzieci i młodzieży (pp. 441-462). Kraków: Wydawnictwo Naukowe WSP.
  • Surowaniec, J. (1996). Dekada informatyczna w rozwoju polskiej logopedii 1986-1996. Logopedia, 23, 183-189.
  • Szczepankowski, B., & Lemirowski, A. (1998). Komputer w pracy z dzieckiem z uszkodzonym słuchem. In J. Łaszczyk (Ed.), Komputer w kształceniu specjalnym (pp. 106-126). Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
  • Tanaś, M. (2005). Dydaktyczny kontekst kształcenia na odległość. In M. Tanaś (Ed.), Pedagogika @ środki informatyczne i media (pp. 31-44). Warszawa-Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls".
  • Walencik-Topiłko, A., & Miklaszewska, A. (2000). Charakterystyka polskich programów komputerowych wspomagających terapię logopedyczną. In E. Łuczyński (Ed.), Kształcenie logopedyczne - cele i formy (pp. 80-84). Gdańsk: Wydawnictwo UG.
  • Walencik-Topiłko, A., & Bąk, J. (2004). Multimedialny program do diagnozy i terapii logopedycznej. In M. Sysło (Ed.), Informatyka w szkole. (pp. 776-779). Wrocław: Stowarzyszenie Nauczycieli Technologii Informacyjnej.
  • Walencik-Topiłko, A. (2005). Wykorzystanie programów komputerowych w profilaktyce, diagnozie i terapii logopedycznej. In T. Gałkowski, E. Szeląg, & G. Jastrzębowska (Eds.), Podstawy neurologopedii. Podręcznik akademicki (pp. 1019-1027). Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego.
  • Waligóra-Huk, A. (2015). Programy multimedialane jako narzędzia wykorzystywane przez nauczycieli w terapii logopedycznej. In D. Siemieniecka (Ed.), Edukacja a nowe technologie w kulturze, informacji i komunikacji (pp. 343-354). Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.
  • Zielińska, J. (2004). Diagnoza i terapia sprawności ortofonicznej dzieci z uszkodzeniem słuchu wspomagane techniką komputerową. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej.
  • Zielińska, J. (2012). Przykłady wykorzystania nowoczesnych technologii w komunikacji alternatywnej. In J. Morbitzer, & E. Musiał (Eds.), Człowiek - Media - Edukacja (pp. 637-649). Kraków: Katedra Technologii i Mediów Edukacyjnych. Uniwersytet Pedagogiczny im. KEN.
  • Żuchelkowska, K. (2015). Edukacyjne programy komputerowe w kształtowaniu prawidłowej wymowy u dzieci przedszkolnych. In D. Siemieniecka (Ed.), Edukacja a nowe technologie w kulturze, informacji i komunikacji (pp. 329-341). Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-b194156f-344c-4e26-a7eb-d7fe24c43386
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.