Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


Journal

2020 | 10 | 103-110

Article title

Nadmiar czytania, niedobór lektury

Content

Title variants

EN
Reading excess, reading deficiency

Languages of publication

PL

Abstracts

EN
The article discusses the contemporary status of reading in the context of theory and practice of reading. Understanding the concept of reading is between being (a textual object) and being (reading subject). The internal dynamics of this category is due to the interpretation of different or even conflicting content and quality that it describes. We call the “reading” the affective-intellectual activity of the reading individual; cultural practice contained in reading but not identical with it; saved text as an object that exists regardless of its receipt; and finally a list of texts that must be known by an educational institution, social or environmental group.

Journal

Year

Issue

10

Pages

103-110

Physical description

Contributors

  • Uniwersytet Śląski

References

  • Cackowska, M. 1984. Nauka czytania i pisania w klasach przedszkolnych. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
  • Carr, N. 2013. Płytki umysł: jak Internet wpływa na nasz mózg. Tłum. K. Rojek. Gliwice: Helion.
  • Certeau, de M. 2008. Wynaleźć codzienność. Sztuki działania. Przeł. K. Thiel-Jańczuk. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
  • Dukaj, J. 2010. Za długie, nie przeczytam. – Tygodnik Powszechny, 34.
  • Górazda, M. [brw]. Internet zabił mi książki. – http://martagorazda.pl/internet-zabil-mi-ksiazki/ (12.03 2019).
  • Jeffers, O. 2017. O niezwykłym chłopcu, który pożerał książki. Tłum. B. Hrycak. Wrocław: Format.
  • Koziołek, K. 2017. Czas lektury. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
  • Mikics, D. 2013. Slow Reading in a Hurried Age. Cambridge–London.
  • Myrdzik, B. 2010. O niektórych przemianach w edukacji polonistycznej. – Karwatowska, M. (red.), Siwiec, A. (red.). Przeobrażenia w kulturze i edukacji na przełomie XX i XXI wieku. Lublin: Wydawnictwo Drukarnia Best Print.
  • Nietzsche, F. 1907. Jutrzenka. Myśli o przesądach moralnych. Tłum. S. Wyrzykowski. Warszawa: Nakład Jakóba Mortkowicza.
  • Spitzer, M. 2013. Cyfrowa demencja: w jaki sposób pozbawiamy rozumu siebie i swoje dzieci. Tłum. A. Lipiński. Słupsk: Wydawnictwo Dobra Literatura.
  • Szymborska, W. 1987. Radość pisania. – Szymborska, W. Poezje. Przedm. J. Kwiatkowski. Warszawa: PIW, 98–99.
  • Waters, L. 2007. Time for Reading. – The Chronicle for Higher Education. The Chronicle Review, 53, 23.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-b201c0da-1412-4092-a3c0-54adc8c05d18
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.