Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2020 | 3 | 85-97

Article title

Rozwój osobisty i zawodowy nauczycielek w okresie wczesnej dorosłości

Authors

Selected contents from this journal

Title variants

EN
Personal and professional development of teachers in their early adulthood

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
Zagadnienia rozwoju osobistego i zawodowego w badaniach pedeutologicznych są podejmowane dość sporadycznie. W prezentowanym artykule w odniesieniu do teorii rozwoju człowieka i „zadań rozwojowych” w ujęciu Havighursta skoncentrowano się na rozwoju zawodowym i osobistym nauczycielek będących w okresie wczesnej dorosłości. Aby poznać i określić miejsce oraz wartość rozwoju osobistego i zawodowego nauczycielek, dokonano analizy treści pamiętników nadesłanych przez kobiety na konkursy pamiętnikarskie.
EN
The issues of personal and professional development are taken quite sporadically in pedeutological research. In the article, the author focused on the professional and personal development of teachers in their early adulthood in relation to the theory of human development and "development tasks" drawn from the Havighurst’s approach. In order to recognize and define the stage and the quality of personal and professional development of the teachers, the content of diaries sent by women for diary competitions was analyzed.

References

  • Brzezińska A. (2000). Społeczna psychologia rozwoju, PWN, Warszawa.
  • Butler J. (1991). Teacher professional development: An Australian case study. “Jurnal of Education for Teaching”, Nr 18, s. 221–227.
  • Dudzikowa M. (1994). Kompetencje autokreacyjne – czy i jak są możliwe do nabycia w toku studiów pedagogicznych. w: Z pogranicza idei i praktyki edukacji nauczycielskiej, red. M. Dudzikaowa, A.A. Kotusiewicz, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Białystok, s. 127–152.
  • Dudzikowa M. (1985). O trudnej sztuce tworzenia samego siebie, WSiP, Warszawa.
  • Flick U. (2010). Projektowanie badania jakościowego, PWN, Warszawa
  • Gaś Z. (2001). Doskonalący się nauczyciel, Wydawnictwo UMCS, Lublin.
  • Havighurst R.J. (1981). Developmental Tasks and Education, Longman, New York.
  • Jagielska K. (2020). Jakość życia emerytowanych nauczycieli. Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków.
  • Łukasik J. (2011). Z codzienności nauczyciela, Wydawnictwo Black Unicorn, Jastrzębie Zdrój.
  • Łukasik J.M. (2016). Codzienność w narracjach nauczycielek w okresie wczesnej dorosłości t. 1, Wydawnictwo Akademii Ignatianum, Kraków.
  • Łukasik J.M. (2016). Codzienność w narracjach nauczycielek w okresie średniej dorosłości, t. 2, Wydawnictwo Akademii Ignatianum, Kraków.
  • Łukasik J.M. (2016). Poznać siebie i dbać o rozwój, Wydawnictwo Akademii Ignatianum, Kraków.
  • Łukasik J.M. (2016). Rozwój osobisty przyszłych nauczycieli-pedagogów. „Edukacja Ustawiczna Dorosłych”, Nr 3, s. 120–130.
  • Łukasik J.M. Jagielska K. (2016). Refleksyjność emerytowanych nauczycieli jako czynnik zmiany i rozwoju osobistego. w: Rozwój nauczyciela – od wczesnej do późnej dorosłości, red. J.M. Łukasik, N.G. Pikuła, K. Jagielska, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków, s. 173–188.
  • Miś L. (2000). Ery i fazy rozwoju w życiu człowieka dorosłego w ujęciu Daniela J. Levinsona, w: Duchowy rozwój człowieka. Fazy życia – osobowość – wiara – religijność, red. P. Socha, Wydawnictwo UJ, Kraków, s. 45–60.
  • Nowak-Dziemianowicz M. (2008). „Wielki Przegrany Współczesności”. Polski nauczyciel jako podmiot i przedmiot kształcenia.. w: Nauczyciel: misja czy zawód? Społeczne i profesjonalne aspekty roli, red. P. Rudnicki, B. Kutrowska, M. Nowak-Dziemianowicz, Wydawnictwo Naukowe DSW, Wrocław, s. 129–162.
  • Obuchowski K. (1993). Człowiek intencjonalny, PWN, Warszawa.
  • Pietrasiński Z. (1990). Rozwój człowieka dorosłego, PW „Wiedza Powszechna”, Warszawa.
  • Pikuła N.G. (2016). Rozwój zawodowy a aktywność emerytowanych nauczycieli. w: Rozwój nauczyciela – od wczesnej do późnej dorosłości, red. J.M. Łukasik, N.G. Pikuła, K. Jagielska, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków, s. 159–172.
  • Łukasik J.M., Pikuła N.G., Jagielska (red.) (2016). Rozwój nauczyciela – od wczesnej do późnej dorosłości, Oficyna Wydawnicza Impuls, Krakó

Document Type

Publication order reference

Identifiers

ISSN
1507-6563

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-b206a02f-06f9-4419-9ccb-657c1edc436a
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.