PL EN


2013 | 56/112 z. 2 | 73-87
Article title

Tekst, pisanie, szkoła w perspektywie antropologicznej

Authors
Content
Title variants
EN
Text, Writing And School In Anthropological Perspective
Languages of publication
PL
Abstracts
EN
The paper is an attempt to reveal an anthropological structure of following categories: text and writing; the categories that nowadays require cultural, historical and institutional relativization. I maintain that the paradigm of writing as mental, individualistic creation and freely chosen way of life is a result of late modernity. Moreover, even today it is not the only paradigm and is not universally acceptable. The illustration of this that I develop in this text is an example of today’s exercise books. School - as the main institution of literate initiation, including mass first contact with literature — is an institution in which the practice of writing, regulated by school breaks and specific for capitalist society dual division of time, is a specific one, being a tool of well-defined, perceptual and social discipline. However, this discipline does not exclude creativity, as long as we leave its late-modern definition.
Keywords
Year
Volume
Pages
73-87
Physical description
Dates
published
2013
Contributors
author
References
  • Mały Słownik Języka Polskiego (1996), pod red. E. Sobol, t. 1, PWN, Warszawa.
  • Antropologia pisma. Od teorii do praktyki (2010), red. Artieres Philippe, Rodak Paweł, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.
  • Bańkowski Andrzej (2000), Etymologiczny Słownik Języka Polskiego, t. 2, PWN, Warszawa.
  • Carruthers Mary J. (1990), The Book of Memory: The Study of Memory in Medieval Culture, Cambridge.
  • Chartier Anne Marie (2009), The Teaching of Literacy Skills in Western Europe. An Historical Perspective, [w:] Cambridge Handbook of Literacy, ed. D. R. Olson, N. Torrance, Cambridge University Press, Cambridge.
  • Connerton Paul (2012), Jak społeczeństwa pamiętają, tłum. M. Napiórkowski, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.
  • Creativity and Cultural Improvisation (2006), red. Ingold Tim, Hallam Elisabeth, Berg, New York, Oxford.
  • Ford Andrew (2003), Where Literacy Counts: Schooling, [w:] Writing Texts and the Rise of Literate Culture in Ancient Greece, ed. Harvey Yunis, Cambridge University Press, Cambridge.
  • Godlewski Grzegorz (2008), Słowo — pismo — sztuka słowa. Perspektywy antropologiczne, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.
  • Goody Jack (2011), Poskromienie myśli nieoswojonej, tłum. M. Szuster, PIW, Warszawa.
  • Goody Jack (2006), Logika pisma a organizacja społeczeństwa, tłum. G. Godlewski, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego Warszawa.
  • Goody Jack (2012), Mit, rytuał i oralność, tłum. O. Kaczmarek, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.
  • Goody Jack Watt Ian (2007), Następstwa piśmienności, tłum. J. Jaworska [w:] Almanach antropologiczny: oralność/ piśmienność, red. G. Godlewski, A. Karpowicz, I. Kurz, A. Mencwel, P. Rodak, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.
  • Graff Harvey J. (1979), Literacy Myth: Literacy and Social Structure in the Nineteenth Century City, Academic Press, New York.
  • Graff Harvey J. (1987), The Legacies of Literacy: Continuities and Contradictions in Western Culture and Society, Indiana University Press, Bloomington.
  • Harris Roy (1986), The Origin of Writing, Duckworth, London.
  • Harris Roy (2009), Rationality and the Literate Mind, Routledge, New York.
  • Havelock Eric A. (2006), Muza uczy się pisać. Rozważania o oralności i piśmienności w kulturze Zachodu, tłum. P. Majewski, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego Warszawa.
  • Havelock Eric A. (2007), Przedmowa do Platona, tłum. P. Majewski, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.
  • Holthoon von Frits (2009), Literacy, Modernisation, Intellectual Community and Civil Society in Western World, [w:] Cambridge Handbook of Literacy, ed. D. R. Olson, N. Torrance, Cambridge University Press, Cambridge.
  • Ingold Tim (2000), The Perception of the Environment. Essays on Livelihood, Dwelling and Skill, Routledge, London, New York.
  • Ingold Tim (2007), Lines. A Brief History, Routledge, Taylor & Francis Group, London, New York.
  • Karpowicz Agnieszka (2012), Proza życia. Mowa, pismo, literatura, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.
  • Kuckenburg Martin (2006), Pierwsze słowo: narodziny mowy i pisma, transl. B. Nowacki, PIW, Warszawa.
  • Leroi-Gourhan André (1964-65), Le geste et la parole, Albin Michel, Paris.
  • Majewski Paweł (2013), Pismo, tekst, literatura. Praktyki piśmienne starożytnych Greków i matryca pamięci kulturowej Europejczyków, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.
  • McLaren Peter (1986), Schooling as a Ritual Performance: Towards a Political Economy of Educational Symbols and Gesture, Routledge & Kegan Paul, USA.
  • The National Literacy Campaignes. Historical and Comparative Perspectives (1987), ed. Harvey J. Graff, R. F. Arnove, Springer, New York.
  • The New Encyclopedia Britannica (2002), „Writing”, t. 29, Chicago, London, New Delhi, Paris etc.
  • Olson David R. (2011), Papierowy świat. Pojęciowe i poznawcze implikacje piśmienności, tłum. M. Rakoczy, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.
  • Olson David R. (2009), Literacy, Literacy Policy and the School, [w:] Cambridge Handbook of Literacy, ed. D. R. Olson, N. Torrance, Cambridge University Press, Cambridge.
  • Ong Walter J. (2011), Oralność i piśmienność. Słowo poddane technologii, tłum. J. Japola, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.
  • Platon (1999), Protagoras, [w:] tegoż, Dialogi, tłum. W. Witwicki, Antyk, Kęty.
  • Ricoeur Paul, Język, tekst, interpretacja. Wybór pism, tłum. K. Rosner, PIW, Warszawa 1989.
  • Rodak Paweł (2009) Pismo, książka, lektura. Rozmowy: Le Goff, Chartier, Hebrard, Fabre, Lejeune, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.
  • Rothenbuhler Eric (2003), Komunikacja rytualna. Od rozmowy codziennej do ceremonii medialnej, tłum. J. Barański, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.
  • Wielka Encyklopedia PWN (1985), red. PWN, Warszawa.
  • Vandendorpe Christian (2008), Od papirusu do hipertekstu, Esej o przemianach tekstu i lektury, tłum. A. Sawisz, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.
Document Type
Publication order reference
Identifiers
ISSN
0084-4446
YADDA identifier
bwmeta1.element.desklight-b320b342-5e12-4976-af4a-9e908719c516
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.