Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2017 | 1 | 127-139

Article title

Citizenship in a multicultural space – educational and socialization references

Authors

Content

Title variants

PL
Obywatelskość w wielokulturowej przestrzeni – edukacyjne i socjalizacyjne odniesienia

Languages of publication

EN

Abstracts

EN
Contemporary multiculturalism is dynamised by the phenomena and processes generating (un)favourable conditions for its manifestations, and for the functioning of culturally diverse societies within. It is particularly related to the disintegration of multinational countries (states), processes of immigration and exile, as well as the expansion of terrorism and the increasing level of ethnocentrism. As a result, multiculturalism has become a source of arising problems and dilemmas. The latter are accompanied by the deficit of the sense of citizenship, especially amongst the representatives of national or ethnic minorities. Yet, citizenship favours the process of establishing civic society, where concurrence of various national, ethnic, and religious groups is possible, hence the coexistence of diverse cultures is possible too, empowering the process of enriching own cultures with the values of the other cultures. Saturation and interspersion of cultures does not require to distance from the culture of primary identification, quite the contrary – it may become a crucial point of reference in establishing a civic community. In this process, the paramount importance is assigned to civic education and the primary socialization, both occurring at the cultural nexus. Notwithstanding, citizenship is endorsed and developed not only by the knowledge and comprehension of the social and political system of a given country, social matters, the European or international affairs, and acquired skills (civic, social,communicative and cross-cultural ones), but also by the socialization taking place in a family, where national diversity and orientation towards multicultural and transnational premises both condition the process of moulding the sense of citizenship of the young generation. Thereupon, citizenship provides an opportunity to emerge as a new type of a social identity.
PL
Współczesną wielokulturowość dynamizują zjawiska i procesy generujące (nie)sprzyjające warunki do jej uobecniania się oraz funkcjonowania w niej zróżnicowanych kulturowo społeczeństw. Wiąże się to w szczególności z rozpadem wielonarodowych państw, imigracją i uchodźctwem, rozszerzającym się terroryzmem czy nasilaniem się etnocentryzmu. W efekcie wielokulturowość stała się źródłem narastających problemów i dylematów. Towarzyszy im deficyt obywatelskości zwłaszcza wśród przedstawicieli mniejszości narodowych czy etnicznych. Obywatelskość tymczasem sprzyja tworzeniu społeczeństwa obywatelskiego, w którym możliwa jest koegzystencja zróżnicowanych narodowo, etnicznie i wyznaniowo grup, możliwe jest więc współistnienie odmiennych kultur, kultywowanie tradycji, pielęgnowanie własnej kultury i tożsamości, wzbogacanie jej wartościami innych kultur. Przenikanie i mieszanie się kultur nie wymaga zdystansowania się do kultury pierwotnej identyfikacji, może stać się natomiast istotnym odniesieniem dla budowy wspólnoty obywatelskiej. Ważne znaczenie w tym procesie przypisać należy edukacji obywatelskiej oraz rodzinnej socjalizacji mających miejsce na pograniczach kultur. O obywatelskości przesądzają bowiem nie tylko wiedza i rozumienie systemu społeczno-politycznego kraju, zagadnień społecznych oraz problematyki europejskiej i międzynarodowej, nabyte umiejętności (obywatelskie, społeczne, komunikacyjne i międzykulturowe), ale także rodzinna socjalizacja, w której odmienność narodowa rodziny oraz orientacja na przesłanki międzykulturowe i ponadnarodowe warunkują kształtowanie się obywatelskości młodego pokolenia. W efekcie obywatelskość ma szanse zaistnieć jako nowy rodzaj tożsamości społecznej.

Contributors

  • Institute of Pedagogy, University of Wroclaw

References

  • Bauman, Z. (2016). Obcy u naszych drzwi. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN SA.
  • Bojar, H. (2011). Wzory integracji z perspektywy rodziny i ich potencjał integracyjny w kontekście polskim. Warszawa: Instytut Spraw Publicznych. Available at: http://www.isp.org.pl/ uploads/filemanager/H.BojarWzoryimigracjizperspektywyrodzinyiichpotencjaintegracyjnywkontekciepolskim. pdf (16.09.2016).
  • Burszta, W.J. (2009). Obcość wielokulturowa. In: D. Angutek, (Ed.) „Obcy” w przestrzeni kulturowej współczesnej Europy (pp. 15–33). Zielona Góra: Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego.
  • Demokracja na Litwie: Jesteście z niej zadowoleni? (Sondaż, 2016). Available at: http://kresy24. pl/demokracja-na-litwie-jestescie-z-niej-zadowoleni-sondaz (16.09.2016).
  • Dziubka, K. (2001). Teoria demokratycznej obywatelskości – zarys problemu. In: W. Bokajło, K. Dziubka (Eds.) Społeczeństwo obywatelskie (pp. 85–128). Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.
  • Edukacja obywatelska w Europie. (2012). Available at: http://eacea.ec.europa.eu/Education/eurydice/documents/thematic_reports/139PL.pdf (15.09.2016).
  • Education for citizenship and the teaching of democracy in schools. Final report of the Advisory Group on Citizenship. (1998). Available at: http://dera.ioe.ac.uk/4385/1/crickreport1998. pdf (16.09.2016).
  • Gajda, J. (2007). Etniczność i obywatelskość trudnym problemem edukacyjnym nie tylko „Nowej Europy.” In: J. Nikitorowicz, D. Misiejuk, M. Sobecki (Eds.) Etniczność i obywatelskość w Nowej Europie. Konteksty edukacji międzykulturowej (pp. 30–36). Białystok: Trans Humana.
  • Gliński, P. (2005). Aktywność aktorów społecznych – deficyt obywatelskości wobec codziennej zaradności Polaków. In: W. Wesołowski, J. Włodarek (Eds.) Kręgi integracji i rodzaje tożsamości. Polska. Europa. Świat (pp. 221–246). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe „Scholar” Spółka z o.o.
  • Habermas, J. (1993). Obywatelstwo a tożsamość narodowa. Rozważania nad przyszłością Europy. Warszawa: Wydawnictwo IFiS PAN.
  • Kłoskowska, A. (2012). Kultury narodowe u korzeni. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Kształtowanie kompetencji społecznych i obywatelskich przez organizacje pozarządowe w Polsce. (2015).Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych. Available at: http://biblioteka-krk. ibe.edu.pl/opac_css/doc_num.php?explnum_id=917,pdf (16.09.2016).
  • Malinowski, B. (2004). Ekonomia meksykańskiego systemu targowego. Warszawa: Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Nikitorowicz, J. (2011). Edukacja międzykulturowa w kontekście dylematów integracji imigrantów w warunkach wielokulturowości. In: A. Paszko (Ed.) Edukacja międzykulturowa w Polsce wobec nowych wyzwań (pp. 11–29). Kraków: Stowarzyszenie Willa Decjusza.
  • Pilietiškumo ugdymas: pasiekimai, turinio apimtis, vertinimas. (2008). Available at: http:// www.smm.lt/uploads/documents/svietimas/ugdymo-programos/6_Socialinis-ugdymas. pdf (18.09.2016).
  • Potulicka, E. (2008). Wychowanie obywatelskie – nowy przedmiot nauczania w Anglii. In: M. Dudzikowa, M. Czerepaniak-Walczak (Eds.) Wychowanie. Pojęcia. Procesy. Konteksty. Interdyscyplinarne ujęcie. Tome 4 (pp. 37–53). Gdańsk: GWP.
  • Romanowska, J. (2013). Transkulturowość czy transkulturacja? O perypetiach pewnego bardzo modnego terminu. Zeszyty Naukowe Towarzystwa Doktorantów UJ Nauki Humanistyczne, 6 (1/2013), 143–153.
  • Sadowski, A. (2007). Obywatelstwo i tożsamość społeczna na pograniczach w warunkach Unii Europejskiej. In: J. Nikitorowicz, D. Misiejuk, M. Sobecki (Eds.) Etniczność i obywatelskość w Nowej Europie. Konteksty edukacji międzykulturowej (pp. 37–51). Białystok: Trans Humana.
  • Szerląg, A. (2013). Narodowy dualizm w codzienności polskich rodzin na Wileńszczyźnie. In: J. Nikitorowicz (Ed.) Patriotyzm i nacjonalizm. Ku jakiej tożsamości kulturowej? (pp. 190–213) Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls.”
  • Szerląg, A. (2014). Kulturowy potencjał wychowania w rodzinie na styku kultur – orientacje rodziców i dzieci. Wychowanie w Rodzinie, IX (1/2014), 23–40.
  • Szerląg, A. (2016). The cross-cultural orientations of a young generation of Poles and Lithuanians: axiological connotations in the context of interaction of cultures. In: A. Szerląg, J. Pilarska, A. Urbanek (Eds.) Atomization or integration? Transborder aspects of multipedagogy (pp. 112–128). Cambridge: Cambridge Scholars Publishing.
  • Wojciechowski, S. (2013). „Sieć” przyczyn współczesnego terroryzmu – analiza czynników, mechanizmów i modeli. Available at: https://docs.google.com/viewerng/viewer?url=http://
  • biblioteka.oapuw.pl/wp-content/uploads/2013/03/wojciechowski-siec-przyczyn-wspolczesnego-terroryzmu1.pdf (15.09.2016).
  • Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r. w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie (2006/962/WE), Załącznik, Kompetencje kluczowe w uczeniu się przez całe życie – Europejskie Ramy Odniesienia. Available at:
  • http://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/?uri=celex%3A32006H0962 (15.09.2016).
  • Zaleskienė, I. (2005). Aktywność obywatelska młodzieży litewskiej. In: A. Szerląg (Ed.) Wymiary współczesnej edukacji na Litwie. Wybrane aspekty (pp. 107–127). Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls.”

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-b3b0ad15-10d1-40ef-a6b2-784f23df47c1
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.