PL
Tekst ten poświęcony jest aktywności Katy Bentall – urodzonej i wykształconej w Anglii artystki – prowadzonej w pracowni na ul. Smolnej 36, zajmowanej najpierw przez jej teścia Karola Tchorka, potem jego syna, jej męża Mariusza i wreszcie przez nią samą. Przedstawiam ją jako nie tyle prawną spadkobierczynią spuścizny Karola i Mariusza Tchorków (teścia i męża), co twórczynię, która wchodzi w dialog z przestrzenią pracowni, obecnymi w niej dziełami i archiwaliami, a także teorią stworzoną przez jej męża. Analizuję sposób aranżacji dokumentów i prac, jej efemeryczne interwencje artystyczne, a także działania podkreślające związek z Edwardem Krasińskim i jego Studio. Ważnym wątkiem w tekście jest ukazanie aktywności Bentall jako interesującej propozycji ujęcia Pracowni, a także obecnych tam dzieł i archiwaliów, jako miejsca ważnego dla historii warszawskiej neoawangardy związanej z Galerią Foksal.
EN
A text dedicated to the activity of Katy Bentall – an artist born and educated in England – pursued in 36 Smolna Street in Warsaw, a location originally occupied by her father-in-law, Karol Tchorek, then by his son and her husband, Mariusz, and finally by her alone. The author presented Katy Bentall not so much as a legal heiress of the estate of inheritance of Karol and Mariusz Tchorek but as an artist who conducts a dialogue with the space of the studio, the works of art and archival material present in it, and the theory created by her husband. The article analyses the way in which documents and artworks have been arranged, as well as Bentall’s ephemeral artistic interventions and undertakings, accentuating the relation with Edward Krasiński and his Studio. An important motif involves depicting Bentall’s activity as an interesting proposal of interpreting the Studio as well as the artworks and archival material featured therein, and as a place important for the history of the Warsaw neo-avant-garde associated with the Foksal Gallery.