PL
CEL/TEZA: wprowadzenie indywidualnej przestrzeni informacyjnej (IPI) jako konstruktu metodologicznego w badaniach procesów informacyjnych. KONCEPCJA/METODY BADAŃ: przyjęto założenie, że każdy użytkownik informacji działa w obrębie swojej przestrzeni informacyjnej, która jest wynikiem oddziaływania trzech sfer: zespołu umiejętności i doświadczeń informacyjnych użytkownika, zespołu jego świadomości informacyjnej (czyli m in. postaw, uprzedzeń i przekonań związanych z działalnością informacyjną, ujawniających się w trakcie realizacji zadania informacyjnego) i rzeczywistej dostępności infrastruktury informacyjnej. WYNIKI I WNIOSKI: cyfryzacja humanistyki jest istotnym czynnikiem kształtującym indywidualną przestrzeń informacyjną. Wykorzystanie modelu IPI może ułatwić wyjaśnienie mechanizmów zmian zachodzących pod wpływem rozwoju technologii informatycznych w procesach informacyjnych. ZASTOSOWANIA PRAKTYCZNE: konstrukt IPI może być stosowany w badaniach zmian zachowań informacyjnych oraz czynników je kształtujących wśród różnych kategorii użytkowników.
EN
PURPOSE/THESIS: The individual information space (IIS) as a methodological construct can be applied in exploration of information processes. APPROACH/METHODS: It is assumed that every information user operates within his or her information space, which is a product of interaction of three domains: the users set of information-related skills and experience, the users information awareness (including attitudes, prejudices, and convictions concerning information-related activity, surfacing during the performance of relevant tasks), and the actual availability of an Information infrastructure. RESULTS AND CONCLUSIONS: The digitization of the humanities is a significant factor that shapes the individual Information space. The use of the IIS model may facilitate the explanation of the mechanisms behind the changes occurring in Information processes as a result of the development of Information technologies. PRACTICAL IMPLICATIONS: the IIS concept can be applied in research concerning changes of Information behaviours and their variables in different groups of users.