Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2017 | 3(226) | 71-97

Article title

Czy nauka zagraża wierze? Biograficzne uwarunkowania wiary ukraińskich przyrodników

Authors

Content

Title variants

EN
Is Science a Threat to Faith? The Biographical Dimensions of Faith Among Ukrainian Natural Scientists

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
Badania środowiska akademickiego prowadzone w różnych krajach nieodmiennie pokazują niższy stopień religijności uczonych w stosunku do ogółu społeczeństwa. Powstające głównie w socjologii amerykańskiej próby interpretacji tego zjawiska ujawniają jego złożony charakter. Odsyłają badacza do problematyki zarówno poznawczej (zgodność nauki i religii), jak i społecznej (czynniki społeczno-biograficzne). Artykuł podejmuje ten temat na przykładzie kraju, który nie był wcześniej pod tym względem badany – Ukrainy. Ma na celu ustalenie, czy zajmowanie się nauką ma związek z obniżeniem poziomu religijności ukraińskich naukowców-przyrodników. Rekonstruuje także dynamikę religijną w biografiach uczonych na tle burzliwych dziejów radzieckiej i postradzieckiej Ukrainy. Na podstawie analizy 50 wywiadów pogłębionych z fizykami i biologami zatrudnionymi w instytutach badawczych Narodowej Akademii Nauk Ukrainy autorka dochodzi do wniosku, że nauka nie tylko nie wpływa negatywnie, lecz przeciwnie, sprzyja powstaniu światopoglądów religijnych w tej grupie badawczej. Pokazuje ponadto silny związek religijnych trajektorii uczonych ze zmianami społeczno-politycznymi w kraju przełomu lat osiemdziesiątych XX wieku.
EN
Academic research in different countries reveals that academic scientists are less religious than the general public. The attempts of the sociologists, mainly American, to understand this phenomenon show its complex character that involves both epistemological (science i religion conflict paradigm) and social (socio-biographical dimension) aspects. The article investigates this topic focusing on the case of Ukraine, the country that was not previously examined in this regard. It aims to determine whether science as a professional activity is related to the lower religiousness among Ukrainian natural scientists. It also reconstructs the religious dynamics in their biographies which take place against a backdrop of the turbulent Soviet and post-Soviet history of Ukraine. The analysis is based on the 50 in-depth interviews with physicists and biologists employed in the research institutes of the National Academy of Sciences of Ukraine. The author concludes that science not only has no negative effect, but, on the contrary, promotes the religious worldviews in this group. She also shows a strong association of the religious trajectories in the studied biographies with the socio-political changes in the country of the late 1980s.

Year

Issue

Pages

71-97

Physical description

Contributors

  • Instytut Filozofii i Socjologii Uniwersytetu Pedagogicznego im. KEN w Krakowie, ul. Podchorążych 2, 30-084 Kraków

References

  • Abel, François, Cal Le Gallc i Raul Magni-Berton. 2016. Politics, Economics, Ethics and Religion in French Academia. „French Politics” 14: 1–17.
  • Beit-Hallahmi, Benjamin i Michael Argyle. 1997. The Psychology of Religious Behaviour, Belief, and Experience. London i New York: Routledge.
  • Beit-Hallahmi, Benjamin. 2015. Psychological Perspectives on Religion and Religiosity. London i New York: Routledge.
  • Beit-Hallahmi, Benjamin. 2015a. Explaining the Secularity of Academics: Historical Questions and Psychological Findings. „Science, Religion i Culture” 2(3): 104–119.
  • Bengtson, Vern, Casey Copen, Norella Putney i Merril Silverstein. 2009. A Longitudinal Study of the Intergenerational Transmission of Religion. „International Sociology” 24(3): 325–345.
  • Bengtson, Vern, Timothy Biblarz i Robert Roberts. 2002. How Families Still Matter: A Longitudinal Study of Youth in Two Generations. New York: Cambridge University Press.
  • Borowik, Irena. 2000. Odbudowywanie pamięci: przemiany religijne w Środkowo-Wschodniej Europie po upadku komunizmu. Kraków: Nomos.
  • Borowik, Irena. 2010. Religijność. W: M. Libiszowska-Żółtkowska i J. Mariański. Leksykon socjologii religii. Zjawiska – badania – teorie. Warszawa: Verbinum, s. 334–335.
  • Borowik, Irena. 2013. Jak w witrażach. Tożsamość a religia w biografiach Tatarów Krymskich, Rosjan i Polaków na Krymie. Warszawa: WN PWN.
  • Brown, C. Mackenzie. 2003. The Conflict Between Religion and Science in Light of the Patterns of Religious Belief Among Scientists. „Zygon” 38: 603–632.
  • Byczenko, Andrij i Nadija Dudar. 2002. Religijnist’ ukrains’kogo suspilstwa: riweń, charakter, osobływosti. Centr im. Razumkowa. „Nacionalna bezpeka i oborona” 10: 14–21.
  • Caplovitz, David i Fred Sherrow. 1977. The Religious Drop-outs. Apostasy among College Students. Beverly Hills, CA: Sage.
  • Chase, Susan. 2009. Wywiad narracyjny. Wielość perspektyw, podejść, głosów. W: N. Denzin i Y. Lincoln. Metody badań jakościowych, t. 2. Warszawa: WN PWN, s. 15–55.
  • Daniłuszkin, Michaił (red.). 1997. Istoria Russkoj Prawosławnoj Cerkwi. Ot wossta- nowlenia Patriarszestwa do naszych dniej, t. 1 (1917–1970), Sankt-Petersburg: Woskriesienije.
  • Draper, John. 1874. History of the Conflict between Religion and Science. New York: D. Appleton i Co.
  • Dudar, Nadija i Ludmyła Filipowycz. 2000. Nowi religijni teciji: ukrains’kyj kontekst. Kijów: Naukowa dumka.
  • Ecklund, Elaine i Christopher Scheitle. 2007. Religion among Academic Scientists: Distinctions, Disciplines, and Demographics. „Social Problems” 54(2): 289–307.
  • Ecklund, Elaine i Jerry Park. 2009. Conflict Between Religion and Science Among Academic Scientists?. „Journal for the Scientific Study of Religion” 48: 276–292.
  • Ecklund, Elaine, David Johnson, Christopher Scheitle, Kirstin Matthews i Steven Lewis. 2016. Religion among Scientists in International Context. „Socius: Sociological Research for a Dynamic World” 2: 1–9, doi 10.1177/2378023116664353.
  • Ecklund, Elaine. 2010. Science vs. Religion. What Scientists Really Think. Oxford: Oxford University Press.
  • Fedotow, Aleksiej. 2006. Russkaja Prawosławnaja Cerkow w 1943–2000 godach (po materiałam Władimirskoj, Iwanowskoj, Kostromskoj, Moskowskoj, Twierskoj i Jarosławskoj oblastiej). Iwanowo: Tip. Iwan. Energokolledża.
  • Fesenkowa, Lidia. 2014. Scientizacija ezoteriki i psewdonauka. „Sociologiczeskije issledowanija” 1: 92–98.
  • Geras’kin, Jurij. 2009. Iz istorii chruszczowskogo nastuplenia na Russkuju Prawosławnuju Cerkow’. „Nowyj istoriczeskij westnik” 19: 71–79.
  • Grigorenko, Andriej. 1988. Kołdowstwo pod maskoj nauki. Moskwa: Znanije.
  • Gubrium, Jaber F. i James A. Holstein. 2001. Institutional Selves: Troubled Identities in a post-modern World. New York: Oxford University Press.
  • Iannaccone, Laurence, Rodney Stark i Roger Finke. 1998. Rationality and the „Religious Mind”. „Economic Inquiry” 36: 373–389.
  • Informacijnyj zwit Ministerstwa kultury Ukrainy pro stan i tendenciji rozwytku religijnoi sytuaciji ta derżawno-konfesijnych widnosyn w Ukraini (za 2011 rik), [dostęp online: http://www.irs.in.ua/index.php?option=com_content&view=article&id=10 34%3A1&catid=51%3Astats&Itemid=79&lang=uk]
  • Jeleński, Wikor. 2000. Religia i perebudowa. „Ludyna i swit” 11–12: 11–21.
  • Jennings, Kent i Richard Niemi. 1974. The Political Character of Adolescence: The Influence of Families and Schools. Princeton, NJ: Princeton University Press.
  • Keeley, Benjamin. 1976. Generations in Tension: intergenerational Differences and Continuities in Religion i Religion-related Behavior. „Review of Religious Research” 17: 21–31.
  • Kiel, Denise i Gerald S. Lesser. 1972. Youth in Two Worlds. San Francisco: Jossey-Bass.
  • Larson, Edward J. i Larry Witham. 1997. Scientists are Still Keeping the Faith. „Nature” 386: 435–436, doi 10.1038/386435a0.
  • Larson, Edward J. i Larry Witham. 1998. Leading Scientists Still Reject God. „Nature” 394: 435–436.
  • Lehman, Edward C. i Donald W. Shriver. 1968. Academic Discipline as Predictive of Faculty Religiosity. „Social Forces” 47: 171–182.
  • Leuba, James. 1916. The Belief in God and Immortality: A Psychological, Anthropological and Statistical Study. Boston: Sherman, French & Co.
  • Leuba, James. 1934. Religious Beliefs of American Scientists. „Harper’s Magazine” 169: 291–300.
  • Libiszowska-Żółtkowska, Maria. 2000. Wiara uczonych. Kraków: Nomos.
  • Mariański, Janusz. 2013. Sekularyzacja, desekularyzacja, nowa duchowość. Kraków: Nomos.
  • Martinowicz, Władimir. 2015. Netradicionnaja religioznost’: wozniknowienije i migracija. Mińsk: MDA.
  • Merton, Robert. 1938. Science, Technology and Society in Seventeenth Century England. „Osiris” 4: 360–632.
  • Mitrochin, Nikołaj. 2007. Russkaja prawosławnaja cerkow w 1990 godu. „Nowoje Literaturnoje Obozrenije” 1(83): 300–349.
  • Morenczuk, Andrij. 2008. Kluczowi wektory chruszczowskoji antycerkownoji kampaniji. „Zbir. nawcz.-metod. materialiw i nauk. st.ist” 14: 239–243.
  • Myers, Scott. 1996. An Interactive Model of Religiosity Inheritance: The Importance of Family Context. „American Sociological Review” 61: 858–866.
  • Newcomb, Theodore i George Svehla. 1937. Intra-family Relationships in Attitude. „Sociometry” 1: 180–205.
  • Niemi, Richard, Danforth Ross i Joseph Alexier. 1978. The Similarity of Political Values of Parents i Collegeage Youths. „Public Opinion Quarterly” 42: 503–520.
  • Ob oszybkach w prowiedenii nauczno-ateisticzskoj propagandy sriedi nasielenija. Postanowlenije CK KPSS ot 10 nojabria 1954 goda. „Dzerżyniec” 226.
  • Otto, Rudolf. [1917] 1993. Świętość: element irracjonalne w pojęciu bóstwa i ich stosunek do elementów racjonalnych. Wrocław: Thesaurus Press.
  • Pawluczuk, Włodzimierz. 2014. Oblicza wiary. Kraków: Nomos.
  • Politics of the Professoriate. Public Perspective. 1991. „The American Enterprise” 2(4): 86–87.
  • Pro zasudżennia komunistycznogo ta nacionał-socialistycznogo (nacysts’kogo) totalitarnych reżymiw w Ukrajini ta zaboronu propagandy jichnioji symwoliky. 2015. „Widomosti Werchownoji Rady” 26: 219.
  • Rogińska, Maria. 2017. Po rozpadzie. Obraz świata rosyjskich prawosławnych w okresie poradzieckim. Kraków: Universitas.
  • Sażyn, Dmitrij. 2013. Ateizm w teorii i praktike sowietskoj szkoły 1950–1960-h gg. (na primierie Gor’kowskoj oblasti). „Westnik PSTGU” 3(47): 112–124.
  • Sherkat, Darren. 1998. Counter Culture or Continuity? Competing Influences on Baby Boomers’ Religious Orientations i Participation. „Social Forces” 76: 1087–1014.
  • Skowronek, Katarzyna, Pasek, Zbigniew. 2013. Czy istnieje duchowość bez sacrum? W: Z. Pasek, K. Skowronek i R.Tyrała. Pozareligijne wymiary duchowości. Kraków: Libron.
  • Smith, Tom i Seokho Kim. 2005. The Vanishing Protestant Majority. „Journal for the Scientific Study of Religion” 44: 211–223.
  • Stark, Rodney. 1963. On the Incompatibility of Religion and Science. „Journal for the Scientific Study of Religion” 3(1): 3–20.
  • Sztrikker, Gerd (red.). 1995. Russkaja Prawosławnaja Cerkow w sowietskoje wriemia (1917–1991), t. 2, Moskwa: Propilei.
  • Thalheimer, Fred. 1973. Religiosity and Secularization in the Academic Professions. „Sociology of Education” 46: 183–202.
  • Troll, Lillian, Bernice Neugarten i Ruth Kraines. 1969. Similarities in Values and other Personality Characteristics in College Students and their Parents. „Merrill-Palmer Quarterly” 15: 323–336.
  • White, Irew. 1876. The Warfare of Science. New York: D. Appleton i Co.
  • White, Irew. 1897. A History of The Warfare of Science with Theology in Christendom. New York: D. Appleton i Co.
  • Wuthnow, Robert. 1985. Science and the Sacred. W: P. Hammond (red.). The Sacred in a Secular Age. Berkeley, CA: University of California Press, s. 187–203.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-b4a64406-e96f-4446-9422-eaf7883344ff
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.