Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2012 | 3 | 93-102

Article title

Opowieści erotyczno-tanatyczne. O fotografiach Cindy Sherman

Authors

Content

Title variants

EN
Erotical-thanatical stories: Cindy Sherman’s photography

Languages of publication

PL

Abstracts

EN
The text covers the coexistence of libido and the death drive in Cindy Sherman’s art. Her photographs show morphing, repulsive bodies. Photography as such is characterised by the two above-mentioned opposite drives: it is a fetish and a trace of the past. The connection between Eros and Thanatos becomes closer in Cindy Sherman’s art.

Contributors

author

References

  • Bachtin M. (1975), Twórczość Franciszka Rebelais’go a kultura ludowa Średniowiecza i Renesansu, przeł. A. i A. Goreniowie, wstęp S. Balbus, Kraków.
  • Bataille G. (2007), Erotyzm, przeł. M. Ochab, Gdańsk.
  • Barthes R. (1996), Światło obrazu. Uwagi o fotografii, przeł. J. Trznadel, Warszawa.
  • Bauman Z. (2010), Między chwilą o pięknem. O sztuce w rozpędzonym świecie, Łódź.
  • Bauman Z. (2007), Tożsamość, Gdańsk.
  • Bronfen E. (1995), The Other Self of Imagination: Cindy Sherman’s Hysterical Performance, w: C. Sherman C. Cindy Sherman: Photographic Work 1975–1999, red. Z.F. i M. Schwander, Munich.
  • Ferenc T. (2005), Odrzucony język fotografii mortualnej, w: T. Ferenc i K. Makowski (red.), Przestrzenie fotografii. Antologia tekstów, Łódź.
  • Giddens A. (2001), Nowoczesność i tożsamość. „Ja” i społeczeństwo w epoce późnej nowoczesności, przeł. A. Szulżycka, Warszawa.
  • Krajewski M. (2005), Kultury kultury popularnej, Poznań.
  • Mulvey L. (2006), Cosmetics and Abjection: Cindy Sherman 1977–87, w: J. Burton (red.), Cindy Sherman, Cambridge, Massachusetts.
  • Olechnicki K. (2005), Fotografia dla każdego. Społeczne funkcje fotografii w dobie społeczeństwa konsumpcyjnego, w: T. Ferenc i K. Makowski (red.), Przestrzenie fotografii. Antologia tekstów, Łódź.
  • Pontremoli E. (2006), Nadmiar widzialnego. Fenomenologiczna interpretacja fotogeniczności, przeł. M.L. Kalinowski, Gdańsk.
  • Sikora S. (2004), Fotografia. Między dokumentem a symbolem, Izabelin.
  • Sontag S. 1986, O fotografii, przeł. S. Magala, Warszawa.
  • Silverman K. (2006), How to face the gaze, w: J. Burton (red.), Cindy Sherman, Cambridge, Massachusetts.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-b4b99464-1917-4ad4-8133-04eaecdc8e2c
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.