Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2015 | 62 | 1: Praca socjalna | 5-31

Article title

Publiczne relacje i promocja działań pomocy społecznej w praktyce

Title variants

EN
Public Relations and Promotion of the Social Assistance System in Practice

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
Współczesny świat stawia przed instytucjami pomocowymi nowe wyzwania – nie tylko w zakresie nowych, pojawiających się problemów i idących za nimi rozwiązań, ale także w zakresie zarządzania informacją. W Polsce niewiele mówi się o public relations w dziedzinie pomocy społecznej. Tymczasem kształtowanie polityki informacyjnej przez instytucje pomocowe jest wręcz niezbędne. Planowanie i realizowanie procesu, jakim jest kształtowanie publicznych relacji, powinno się odbywać w sposób planowany, zorganizowany i skuteczny. Elementami polityki informacyjnej w placówkach pomocy społecznej mogą być: kształtowanie media relations, prowadzenie strony internetowej, wydawnictwa własne, wewnętrzny PR oraz wszystkie działania realizowane przez instytucję w ramach ustawy o dostępie do informacji publicznej. Czerpanie z metod i zasad budowania PR pomaga w kształtowaniu miarodajnego wizerunku instytucji, które zajmują się profesjonalnym pomaganiem. Należy nauczyć się mówić o swojej pracy po to, aby docierać z kompetentną informacją do określonych odbiorców: podopiecznych – obecnych i potencjalnych, partnerów, darczyńców, dziennikarzy. Jeśli coraz częściej będą się pojawiały rzetelne informacje na temat działań podejmowanych przez instytucje pomocowe, to wizerunek polskiej pomocy społecznej będzie prawdziwy (i jednocześnie satysfakcjonujący zatrudnionych w tym sektorze). Aby jednak najczęściej wysokie kompetencje pracowników socjalnych znajdowały uznanie u opinii publicznej, ośrodki pomocy społecznej, powiatowe centra pomocy rodzinie – wszystkie placówki pomocy społecznej – muszą prowadzić odpowiednie działania informacyjne.
EN
Contemporary world challenges social assistance institutions. Challenges are not only recently emerged social problems and their solutions but also information management. Public relations in the field of social assistance is not very popular in Poland. Creating information policy by social assistance institutions is not only needed but essential. Public relations must be organized in the planned, organized and effective way. Elements of the information policy in the social assistance institutions are: media relations, website, publications, interior public relations and all other activities (in accordance to Law on Access to Public Information). Public relations can shape positive image of social assistance institutions. It is useful to learn how to talk about our work to give adequate information – to our clients, partners, donors and journalists. Systematic, open cooperation with journalists can change the attitude of the spokesmen from passive (only giving answers) to active (seeking opportunities to inform). When there will be more adequate information about social assistance institutions, the image of polish social assistance system will be authentic on the one hand and satisfying to employees on the other. If social workers would like to gain public opinion appreciation, all of the social assistance institutions must implement adequate information policy.

Contributors

  • Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie, Instytut Pracy Socjalnej

References

  • Giedrojć K.: Public relations w administracji, Ostrołęka: Wydawnictwo Profesjonalne ALPHA pro Sp. z o.o. 2004.
  • Goban-Klas T.: Public relations, czyli promocja reputacji. Pojęcia, definicje, uwarunkowania, Warszawa: Business Press 1998.
  • Goban-Klas T.: Wartki nurt mediów. Ku nowym formom społecznego życia informacji. Pisma z lat 2000-2011, Kraków: Universitas 2011.
  • Griffin E.: Podstawy komunikacji społecznej, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne 2003.
  • Kadragic A., Czarnowski P.: Public relations, czyli promocja reputacji. Praktyka działania, Warszawa: Business Press 1997.
  • Meisert H.: Mitarbeiter besser informieren, Frankfurt: IMK 1993.
  • Olędzki J. (red.): Public relations w komunikowaniu społecznym i marketingu, Warszawa: Instytut Dziennikarstwa Uniwersytetu Warszawskiego 2010.
  • Reewes B., Nass C.: Media i ludzie, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy 2000.
  • Rozwadowska B.: Public relations. Teoria, praktyka, perspektywy, Warszawa: Wydawnictwo Studio Emka 2002.
  • Tabernacka M., Szadok-Bratuń A. (red.): Public relations w sferze publicznej. Wizerunek i komunikacja, Warszawa: Wolters Kluwer 2012.
  • Wiatr J.: Socjologia stosunków politycznych, Warszawa: PWN 1977.
  • Wojcik K.: Public relations od A do Z, Warszawa: Placet 1997.
  • Wojcik K.: Public relations. Wiarygodny dialog z otoczeniem, Warszawa: Wolters Kluwer 2013.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-b5151566-b3ee-4252-89ea-6e59c197c709
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.