Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2013 | 916 | 13-23

Article title

Od conjoint analysis do metod wyborów opartych na menu

Authors

Title variants

EN
From Conjoint Analysis to Menu-based Choice

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
W artykule zaprezentowano metody wykorzystywane w badaniach preferencji ujawnionych – począwszy od conjoint analysis do metody wyborów opartej na menu. Przeprowadzając badania z wykorzystaniem conjoint analysis, respondentom przedstawia się do oceny zbiór profilów. Respondenci są proszeni o porządkowanie bądź rangowanie zaprezentowanych profilów. Wykorzystując metody wyborów dyskretnych, badacz przedstawia respondentowi kilka zbiorów profilów, a ten wybiera jeden profil z każdego zbioru lub rezygnuje z wyboru. Pomiar preferencji z wykorzystaniem adaptacyjnej conjoint anlysis odbywa się etapami: respondent określa preferencje odnośnie do poziomów każdego atrybutu, a następnie ocenia wyselekcjonowane pary i wybiera z każdej jeden profil (wyrażając jednocześnie swoje preferencje). By uzyskać dane bardziej odpowiadające zachowaniom rynkowym, zaproponowano adaptacyjną metodę wyborów dyskretnych, która równie dobrze odzwierciedla zachowania kompensacyjne, jak i niekompensacyjne oraz angażuje respondenta w badanie. Najnowszą metodą jest metoda wyborów oparta na menu, zaproponowana z myślą o rynkach produktów lub usług, na których wybór oparty jest na menu.
EN
One of most popular methods applied in stated preference evaluation is conjoint analysis. While doing preference evaluations with the application of conjoint analysis, a respondent is presented a set of profiles (products or services) to evaluate. Respondents are asked to rank or order profiles. While using discrete choice studies we don’t ask respondents to rank or order profiles, but we present a set of profiles and ask him or her to choose either one or none of them. Preference measurement and evaluation with the application of adaptive conjoint analysis is done in two phases. The respondent evaluates preferences towards levels of all attributes, then evaluates selected pairs and chooses one profile. This method allows for the use of a large number of attributes and levels. But because of the need to choose between pairs of profiles it is different from the consumer behaviour market. To get more real-life data, an adaptive discrete choice method was proposed to describe both compensatory and non-compensatory behaviours. Menu-based choice, designed for markets where a consumer can make choices from the menu, is the newest method of preference analysis. The main aim of the paper is to describe all of the methods, starting from conjoint analysis on through to menu-based choice.

Contributors

author
  • Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu, Katedra Ekonometrii i Informatyki, ul. Nowowiejska 3, 58-500 Jelenia Góra, Poland

References

  • ACBC Technical Paper [2009], http://www.sawtoothsoftware.com/download/techpap/acbctech.pdf (dostęp: 9.10.2012).
  • Adaptive Choice-based Conjoint Analysis [2003], http://pentor-arch.tnsglobal.pl/58346.xml (dostęp: 12.11.2012).
  • Bąk A. [2000], Możliwości wykorzystania alternatywnych algorytmów conjoint analysis w badaniach marketingowych, Prace Naukowe Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, nr 874, Wrocław.
  • DeSarbo W.S., Ramaswamy V. [1995], Marketing Segmentation with Choice-based Conjoint Analysis, „Marketing Letters”, vol. 6, nr 2.
  • Gilbride T., Allenby G.M. [2004], A Choice Model with Conjunctive, Disjunctive, and Compensatory Screening Rules, „Marketing Science”, vol. 23, nr 3.
  • Green P.E., Rao V.R. [1971], Conjoint Measurement for Quantifying Judgmental Data, „Journal of Marketing Reaserch”, vol. 8, nr 3.
  • Green P.E., Srinivasan V. [1978], Conjoint Analysis in Consumer Research: Issues and Outlook, „Journal of Consumer Research”, vol. 5, nr 2.
  • Green P.E., Wind Y. [1975], New Way to Measure Consumers’ Judgments, „Harvard Business Review”, July–August.
  • Hauser J.R. et al. [2006], „Must Have” Aspects vs. Tradeoff Aspects in Models of Customer Decisions [w:] Proceedings of the Sawtooth Software Conference, Sequim, Washington.
  • Johnson R.M. [1974], Trade-off Analysis of Consumer Values, „Journal of Marketing Research”, vol. 11, nr 2.
  • Johnson R.M. [2011], History of Sawtooth Softwareʼs CBC Program, http://www.sawtoothsoftware.com/download/techpap/historyCBC.pdf (dostęp: 6.12.2012).
  • Krapp A., Sattler H. [2001], Rethinking Preference Measurement, http://www.henriksattler.de/publikationen/HS_046.pdf (dostęp: 10.05.2006).
  • Luce R.D., Turkey J.W. [1964], Simultaneous Conjoint Measurement: A New Type of Fundamental Measurement, „Journal of Mathematical Psychology”, vol. 1, nr 1.
  • Optymalizacja taryf telekomunikacyjnych [2012], http://pentor.com.pl/web/tel1/tel1logn.htm (dostęp: 12.11.2012).
  • Orme B. [2009], A Short History of Conjoint Analysis, http://www.sawtoothsoftware.com/download/techpap/cahistory.pdf (dostęp: 10.12.2012).
  • Orme B. [2010a], Menu-based Choice Modeling Using Traditional Tools, http://www.sawtoothsoftware.com/download/techpap/mbcconf2010.pdf (dostęp: 10.10.2012).
  • Orme B. [2010b], Task Order Effects in Menu-Based Choice, http://www.sawtooth-
  • software.com/download/techpap/mbcorder2010.pdf (dostęp: 10.10.2012).
  • Strojny J. [2003], Metoda conjoint, http://www.ar.krakow.pl/~jstrojny/Matrix/Analiza/Metody/conjoint/etapy_rozwoju.html (dostęp: 10.01.2013).
  • Walesiak M., Bąk A. [2000], Conjoint analysis w badaniach marketingowych, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, Wrocław.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-b53497b5-e104-4260-85ae-3b0f56f55ffa
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.