Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2017 | 9(45) | Numer specjalny | 83-99

Article title

Ponadczasowa wartość integralnej formacji według Edmunda Bojanowskiego

Authors

Title variants

EN
Timeless Value of Integral Formation According to Edmund Bojanowski

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
Celem artykułu autorka uczyniła próbę wydobycia ponadczasowej wartości integralnej formacji według Edmunda Bojanowskiego. W jego działalności szuka tego, co jest istotne dla współczesnych pokoleń pragnących zachować w pamięci jego edukacyjną i charyzmatyczną posługę. Przywołując to, co składa się na wartość opartej na wychowaniu formacji integralnej, odniosła się do powołanego przez Bojanowskiego Zgromadzenia Służebniczek Najświętszej Maryi Panny Niepokalanie Poczętej. Analizując ważne dla formacji zapisy I Reguły zakonnej opublikowanej 150 lat temu, autorka przedstawiła pojęcie formacji, jej zasadnicze wymiary i wybrane sposoby realizacji. Dopełnieniem analizy materiału źródłowego, czyli zasadniczo Reguły, było odniesienie się do nauczania Pawła VI i Jana Pawła II zawartego w posynodalnych adhortacjach apostolskich dotyczących formacji konsekrowanych i ich misji we współczesnym świecie. Publikację kończą wnioski i spostrzeżenia o charakterze pedagogicznym. Z pozycji teoretyka wychowania autorka w syntetyczny sposób ukazuje związek formacji z integralnym wychowaniem, osobą formatora i zadaniami ciążącymi na uczestnikach procesu formacyjnego. Zabieg ten pozwolił wydobyć i ukazać ponadczasowy walor wyjątkowego dziedzictwa edukacyjnego i formacyjnego bł. Edmunda Bojanowskiego, tkwiący w umiejętnym czytaniu znaków czasu, wielkim realizmie i otwartości na potrzeby społeczne.
EN
The author makes an attempt to extract the timeless value of an integral formation according to Edmund Bojanowski. At the starting point, she assumed that the “formation” without the necessary help of “education” oriented towards “formation,” in Bojanowski's work, where education and formation are complementary, seeks what is important for modern generations wishing to preserve the memory of his educational and charismatic ministry. Recalling what constitutes a value base on the upbringing of integral formation, the Congregation of the Sisters of the Most Blessed Virgin Mary, the Immaculate Conception, was called by the Bojanowski Congregation. By analysing the important provisions for the formation of the Rule I published 150 years ago, the author reveals the concept of formation, its essential dimensions and the chosen ways of realization. Completion of the analysis of the source material, which was essentially the First Rule of the Assembly, was to refer to the teaching of Paul VI and John Paul II in post-synodal apostolic exhortations of consecrated formation and their mission in the modern world. The publication ends with conclusions and observations of pedagogical character. From the position of theoretical education, the author in a synthetic way shows the relationship of formation with an integral upbringing, the person who is the formator, and the tasks that take place on the participants of the formation process. Such presented subject allowed to bring out and reveals the timeless value of the unique educational and formation heritage of Bl. Edmund Bojanowski, skilled in reading the signs of time, great realism and openness to social needs.

Contributors

author
  • Katedra Pedagogiki Chrześcijańskiej, Instytut Pedagogiki, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II

References

  • Cencini, A. (2005). Synowskie uczucia. Droga formacyjna w życiu konsekrowanym. Kraków.
  • Gigilewicz, E., Opiela, M.L. (red.) (2016). Prace, szkice, notatki Edmunda Bojanowskiego. Inedita. T. I i II. Lublin: Zgromadzenie Sióstr Służebniczek BDNP.
  • Jan Paweł II (1996). Posynodalna adhortacja apostolska o życiu konsekrowanym i jego misji w Kościele i świecie. Ząbki.
  • Kunowski, S. (1976). Polscy teoretycy wychowania. W: A. Krąpiec, P. Taras, J. Turowski (red.). Wkład Polaków do kultury świata (s. 241-256). Lublin.
  • Opiela, M. (2013). Integralna pedagogika przedszkolna w systemie wychowania Edmunda Bojanowskiego. Kontynuacja i zmiana. Lublin: Wydawnictwo KUL.
  • Opiela, M. (2015). Źródła do biografii i myśli pedagogicznej Edmunda Bojanowskiego. W: W. Szulakiewicz (red.), Badania biograficzne w pedagogice. Studia źródłowe i bibliograficzne (s. 47-64). Toruń.
  • Nowak, M. (1999). Podstawy pedagogiki otwartej. Ujęcie dynamiczne w inspiracji chrześcijańskiej. Lublin: Wydawnictwo KUL.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-b539138a-9e9b-46d5-bb3f-4df99e502f43
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.