Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2018 | 543 | 110-119

Article title

Presja technologiczna jako stymulanta wykorzystania nowoczesnych technologii w sektorze turystycznym

Authors

Content

Title variants

EN
Technological pressure as a stimulant of using new technologies in the tourism sector

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
Globalny trend w kierunku rozwoju nowoczesnych technologii w powiązaniu z rosnącymi oczekiwaniami turystów przyczynił się do powstania presji technologicznej. Jednocześnie nowoczesne technologie zostały uznane za megatrend mający istotny wpływ na funkcjonowanie biznesu. Celem artykułu było przybliżenie istoty i znaczenia presji technologicznej jako stymulanty wykorzystania nowoczesnych technologii oraz jej egzemplifikacja w sektorze turystycznym.
EN
The global trend towards the development of new technologies in connection with the growing expectations of tourists has contributed to the emergence of technological pressure. At the same time, new technologies have been recognized as a megatrend, having a significant impact on the running of business. The aim of the article was to present the essence and the importance of technological pressure considered as a stimulant of usage of new technologies and its exemplification in the tourism sector.

References

  • Bloch M., Segev A., 1997, The impact of electronic commerce on the travel industry an analysis methodology and case study, System Sciences, Proceedings of the Thirtieth Hawaii International Conference on IEEE, 4, s. 48-58.
  • Borodako K., 2011, Foresight w turystyce. Bariery wykorzystania i rozwoju, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa.
  • Buhalis D., 2003, eTourism: Information technology for strategic tourism management, Pearson Education.
  • Buhalis D., Law R., 2008, Progress in information technology and tourism management: 20 years on and 10 years after the Internet – The state of eTourism research, Tourism Management, 29(4), s. 609-623.
  • Czernek K., Wójcik D., 2017, Gospodarka współdzielenia z perspektywy przedsiębiorców sektora turystycznego, Handel Wewnętrzny, 3(368), s. 66-76.
  • Dąbrowska A., 2009, Rozwój e-usług jako przejaw budowania społeczeństwa informacyjnego, Handel Wewnętrzny, 2(55), s. 37-46.
  • Deloitte 2011, Raport: Bankowość mobilna. Cały bank w twoich rękach.
  • Diamond L., 2011, Superb Mobile Marketing, Free Books, Canada.
  • Fritz F., Susperregui A., Linaza M.T., 2005, Enhancing cultural tourism experiences with augmented reality technologies, The 6th International Symposium on Virtual Reality, Archaeology and Cultural Heritage VAST.
  • Garces S.A., Gorgemans S., Sánchez A.M., Perez M.P., 2004, Implications of the Internet – An analysis of the Aragonese hospitality industry, 2002, Tourism Management, 25(5), s. 603-613.
  • Gioia D.A., Corley K.G., Hamilton, A.L., 2013, Seeking qualitative rigor in inductive research notes on the Gioia methodology, Organizational Research Methods, 16(1), p. 15-31.
  • Graebner M.E., Martin J.A., Roundy P.T., 2012, Qualitative data: Cooking without a recipe, Strategic Organization, 10(3), s. 276-284.
  • Grandori A., Soda G., 1995, Inter-firm networks: Antecedents, mechanisms and forms, Organization Studies, vol. 16, no. 2, s. 183-214.
  • Hall M.C., Williams A., 2008, Tourism and innovation, Routledge.
  • Ko K.K., To C.K., Zhang Z.M., Ngai E.W., Chan T.L., 2011, Analytic collaboration in virtual innovation projects, Journal of Business Research, 64(12), s. 1327-1334.
  • Krok E., 2011, Media społecznościowe elementem system zarządzania wiedzą w firmie, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego: Studia Informatica, nr 656(28), Szczecin.
  • Levinson P., 2010, Nowe nowe media, WAM, Kraków.
  • Munar A.M., Jacobsen J.K.S., 2014, Motivations for sharing tourist experience through social media, Tourism Management, vol. 43.
  • Oliver A.L., Ebers M., 1998, Networking network studies: An analysis of conceptual configurations in the study of inter-organizational relationships, Organization Studies, vol. 19, no. 4, s. 549-583.
  • Panasiuk A., 2015, Nowoczesne technologie informacyjne w kształtowaniu innowacji na rynku turystycznym,
  • Rozprawy Naukowe Akademii Wychowania Fizycznego we Wrocławiu, 49, s. 99-106.
  • Pease W., Rowe M., 2005, An overview of information technology in the tourism industry, Conference
  • Proceedings – ICT Networks-Building Blocks for Economic Development. Communication Economics and Electronic Markets Research Centre.
  • Pisarek W. (red.), 2006, Słownik terminologii medialnej, Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych „Universitas”, Kraków, s. 130.
  • Rajs R., 2008, Komputerowe platformy rezerwacyjne w turystyce, Scientific Bulletin of Chełm, Section of Mathematics and Computer Science, vol. 1, s. 260-261.
  • Rapacz A., 2005, Współpraca sektora publicznego i sektora prywatnego w miejscowościach i regionach turystycznych, Prace Naukowe Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, nr 1074, s. 46-55.
  • Ratajczak-Mrozek M., Zieliński M., 2013, Czynniki usieciowienia przedsiębiorstw – ujęcie koncepcyjne, Przegląd Organizacji, nr 11, s. 32-37.
  • Rayport J.F., 2011, Technology will make collaboration your next competitive advantage, Technology Review, 3(1).
  • Sheldon P.J., 1997, Tourism information technology, C.A.B. International, Wallingford.
  • Siggelkow N., 2007, Persuasion with case studies, Academy of Management Journal, no. 50(1), s. 20-24.
  • Stasiak A., 2015, Triada doświadczeń turystycznych i efekt „wow!” podstawą kreowania nowoczesnej oferty turystycznej, Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, nr 379.
  • Sznajder A., 2014, Technologie mobilne w marketingu, Wolters Kluwer business, Warszawa.
  • Venkatraman N., 1989, The concept of fit in strategy research: Toward verbal and statistical correspondence, Academy of Management Review, vol. 14, no. 3, s. 423-444.
  • Wójcik D., 2017a, Blaski i cienie sharing economy, [w:] Czernek K., Suchecki K. (red.), Trendy we współczesnej turystyce, Proksenia, Kraków-Katowice, s. 31-50.
  • Wójcik D., 2017b, Gospodarka doznań a sektory kreatywne w dobie innowacji technologicznych na przykładzie sektora turystycznego, Studia i Prace Kolegium Zarządzania i Finansów SGH, nr 156, s. 25-50.
  • Żabińska T., 2006, Partnerstwo jako determinanta rozwoju turystyki w regionie, [w:] Nowakowska A.,
  • Przydział M. (red.), Turystyka w badaniach naukowych, Wyższa Szkoła Informatyki i Zarządzania, Rzeszów, s. 409-423.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-b55d0d50-f111-47b5-ab4a-c363ed80d746
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.