PL EN


2018 | 3(16) | 81-94 (13)
Article title

POJĘCIE LINII REDAKCYJNEJ ORAZ POSZUKIWANIE JEJ OBRAZU W POLSKIEJ OPINII PUBLICZNEJ I CZASOPIŚMIE BRANŻOWYM W 2017 ROKU

Authors
Content
Title variants
EN
THE CONCEPT OF AN EDITORIAL LINE AND THE SEARCH FOR ITS IMAGE IN POLISH PUBLIC OPINION AND A TRADE MAGAZINE IN 2017
Languages of publication
PL
Abstracts
EN
The press law requires the journalist to follow the editorial line. However, attempts to find a clearly formulated editorial line, sought after on the websites of press titles, did not provide unequivocal results. Public opinion polls were only indirectly related to the editorial line. Therefore, the statements of journalists remained to be examined. They have been referred to four normative journalistic social roles. Most often, the role of the reporter and advocate was mentioned, and the role of a debater or moderator of the discussion was the least frequently stated.
Year
Issue
Pages
81-94 (13)
Physical description
Contributors
  • Instytut Nauk o Polityce, Wydział Socjologiczno-Historyczny, Uniwersytet Rzeszowski, al. Kopisto 2a, 35-959 Rzeszów, e-mail: wojciech.furman@ur.edu.pl
References
  • Ajdukiewicz K. 2003, Zagadnienia i kierunki filozofii. Teoria poznania. Metafizyka, Aletheia, Warszawa.
  • Christians C.G., Glasser T.L., McQuail D., Nordenstreng K., White R.A. 2009, Normative Theories of the Media. Journalism in Democratic Societies, University of Illinois Press, Urbana and Chicago.
  • Furman W. 2017a, Dwa typy stowarzyszeń społecznych w publikacjach tygodnika „Polityka”.
  • „Polityka i Społeczeństwo”, 1 (15), s. 48–58. DOI: 10.15584/polispol. 2017.1.4
  • Furman W. 2017b, Spór o media publiczne w publikacjach dwóch polskich tygodników opinii z pierwszej połowy 2016 roku, „Polityka i Społeczeństwo”, 4 (15), s. 45–55. DOI: 10.15584/polispol.2017.4.4
  • Hanitzsch T. 2007, Deconstructing Journalistic Culture: Toward a Universal Theory, “Communication Theory”, vol. 17, s. 367–385.
  • Hetherington A., 1981, Guardian Years, Chatto and Windus, London.
  • Historia „Polityki” w obrazkach, https://www.polityka.pl/galerie/1571731,1,historiapolityki-w-obrazkach.read (24.03.2018).
  • Kodeks Etyki Dziennikarskiej SDP, http://sdp.pl/s/kodeks-etyki-dziennikarskiej-sdp (10.03.2018).
  • Kołakowski L. 2000, Kultura i fetysze. Eseje, WN PWN, Warszawa.
  • Komunikaty z badań nr 52/2017, 54/2017, 94/2017, 136/2017, Centrum Badania Opinii Społecznej, www.cbos.pl/PL/publikacje/raporty.php (12.03.2018).
  • McQuail D. 2013, Journalism and Society, Sage, London.
  • Oakeshott M. 1999, Wieża Babel i inne eseje, Aletheia, Warszawa.
  • Sławińska T. 2011, Prasa regionalna na nowe czasy? Historia sukcesu francuskiego przedsiębiorstwa prasowego Ouest-France, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.
  • Sobczak J. 2000, Prawo prasowe. Podręcznik akademicki, Muza, Warszawa.
  • Ustawa z dnia 27 października 2017 r. o zmianie ustawy – Prawo prasowe, DzU RP 2017, poz. 2173.
Document Type
Publication order reference
Identifiers
YADDA identifier
bwmeta1.element.desklight-b569a683-e403-43c0-9f50-630d87c00925
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.