PL
Przedsiębiorczość ze względu na swoją złożoną naturę i interdyscyplinarny charakter jest przedmiotem badań wielu dyscyplin naukowych. Wzrost zainteresowania przedsiębiorczością znajduje swoje odzwierciedlenie w dyskusjach naukowych, politycznych i gospodarczych. Obecność kategorii przedsiębiorczości w przestrzeni szkolnictwa wyższego zaowocowała z jednej strony dostrze¬żeniem potrzeby zacieśniania wielowymiarowej sieci współpracy środowiska akademickiego z ryn¬kiem pracy, natomiast z drugiej koniecznością rozwijania potencjału przedsiębiorczego wszystkich studentów niezależnie od kierunku studiów. Na przestrzeni ostatnich dziesięciu lat problematyka rozwoju przedsiębiorczości studentów Niemczech nabrała nowej dynamiki i jest obecna zarówno w dyskursie naukowym, jak i publicznym. Działania zorientowane na wspieranie przedsiębiorczości w nietechnologicznych obszarach edukacji i badań można zidentyfikować w coraz większej liczbie uczelni wyższych w Niemczech. Celem tekstu jest charakterystyka przedsiębiorczości studentów w Niemczech i przedstawienie instrumentów jej wspierania, w szczególności kierunków nietechnolo¬gicznych (pozaekonomicznych). Za podstawowe metody badawcze przyjęto przegląd piśmiennictwa i dokumentów źródłowych. Dynamicznie zmieniające się otoczenie społeczno-ekonomiczne oraz zainteresowanie studentów samozatrudnieniem potwierdza potrzebę szerszego włączenia w ofertę edukacji akademickiej przedmiotów z obszaru przedsiębiorczości. Obserwowany przez analityków wzrost samozatrudnienia w tak zwanych wolnych zawodach oraz przemyśle kreatywnym i kultury staje się w coraz większej mierze udziałem studentów i absolwentów kierunków społecznych, hu¬manistycznych i kulturoznawczych.
EN
Entrepreneurship, due to its complex and interdisciplinary nature, is the subject of research in many scientific disciplines. The growing interest in entrepreneurship is reflected in scientific, political and economic discussions. The presence of the category of entrepreneurship in the space of higher education resulted, on the one hand, in noticing the need to tighten the multidimensional network of cooperation between the academic community and the labour market, and, on the other hand, in the need to develop the entrepreneurial potential of all students, regardless of their field of study. Over the last ten years, the problem of the development of entrepreneurship of students in Germany has gained new dynamics and is present both in the scientific and public discourse. Activi¬ties aimed at supporting entrepreneurship in the non-technological areas of education and research can be identified in a growing number of universities in Germany. The aim of the text is to describe the entrepreneurship of students in Germany and to present instruments for supporting student entrepreneurship in Germany in particular non-technological (non-economic) faculties. The basic research methods were the review of the literature and source documents. The dynamically chang¬ing socio-economic environment and the students’ interest in self-employment confirm the need for a wider inclusion of subjects in the field of entrepreneurship in the offer of academic education. The growth of self-employment observed by analysts in the so-called liberal professions and in the crea¬tive and cultural industries is becoming more and more attributable to the participation of students and graduates of social, humanities and cultural studies.