PL
W artykule przedstawiono i zanalizowano sieć społeczną, której centrum jest redakcja Kuriera Warszawskiego w latach 1821–1861, głównie redaktorzy: L.A. Dmuszewski i I. Kucz. Jako podstawę rekonstrukcji wzięto zbiór 18 038 doniesień o zgonach opublikowanych w tym czasie i dokonano próby rekonstrukcji sieci rodzinnej łączącej te osoby. Następnie, metodami social network analysis, analizowano tę sieć w celu wyodrębnienia skupisk i ośrodków ciążenia. Analiza empirycznie potwierdziła tezy R. Smoczyńskiego i T. Zaryckiego o tym, że polskie elity inteligenckie jednostajnie grawitują wokół dawnej arystokracji, znaleziono jednak jeden istotny wyjątek: potomków frankistów, czyli grupy zamożnych Żydów, którzy spolonizowali się jeszcze w XVIII wieku, a potem współtworzyli polską inteligencję. Nie znaleziono natomiast istotnych śladów istnienia niezależnej elity burżuazyjnej. Jest to argumentem za tym, że w Polsce znalazło się miejsce na rewolucję inteligencką, ale nie na rewolucję burżuazyjną.
EN
The article presents the social network, the centre of which was situated in Kurier Warszawski, represented by journalists L.A. Dmuszewski and I. Kucz, in the years 1821– 1861. The analysis was based on 18.038 obituaries published then in the newspaper, which made it possible to reconstruct the family network that connected the people mentioned in the obituaries. Next, using the SNA (social network analysis) method the network in question was analysed in order to identify concentrations and gravity centres. The empirical analysis confirmed the theses proposed by R. Smoczyński and T. Zarycki, according to which the Polish intelligentsia elites were leaning towards the old aristocracy; there was only one exception found: descendants of the followers of Frankism, i.e. a group of wealthy Jews, who had been polonised still in the 18th century, and later they became part of the intelligentsia. On the other hand, no traces of an independent bourgeois elite were found. Therefore it is justified to state that in Poland an intelligentsia revolution was feasible, but the bourgeois one was not.