Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2012 | 29 | 227-239

Article title

Interes publiczny jako przesłanka umarzaniacywilnoprawnych należności pieniężnychjednostek samorządu terytorialnego

Authors

Title variants

Public interest as a reason for remission of local government monetary civil-law claims

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
Budżety jednostek samorządu terytorialnego (JST) tworzą różne kategorie dochodów. Obok dochodów publicznoprawnych, w tym o charakterze podatkowym lub niepodatkowym, należy do nich zaliczyć także należności o charakterze cywilnoprawnym. Obowiązek ustalenia i poboru tego typy świadczeń zgodnie z przepisami normującymi finanse publiczne należy do organów zarządzających samorządu terytorialnego. Wszystkie one pobierane są zgodnie z zasadą, że podmiot zobowiązany powinien wywiązywać się ze swych zobowiązań pieniężnych przez ich zapłatę. Szczególne okoliczności towarzyszące realizacji ww. zobowiązań mogą jednak uzasadniać zastosowanie ulgi w ich płatności, a nawet zwolnienie z obowiązku ich zapłaty przez umorzenie. Z uwagi na fakt, że wszystkie takie przypadki powodują zmniejszenie wpływów budżetowych JST ustawa o finansach publicznych wyznacza generalne przesłanki ich stosowania – ważny interes podatnika lub interes publiczny. Opracowanie poświęcono analizie istoty prawnej drugiej z wymienionych przesłanek w przypadku umarzania należności o charakterze cywilnoprawnym.
EN
Budgets of local self-governing bodies form various categories of incomes. Apart from public-legal incomes including those of tax- and non-tax character there are also dues of a civil-legal character. The obligation to establish and collect such fees lies upon the executive organs of the local self-government, according to regulations regards public finances. All of them are collected correspondingly to the rule , that the subject is obliged to acquit himself of any of his obligations by their payments. Particular circumstances, regarding the realization of the above mentioned obligations, can, however, justify the use of an abatement in payments and even an exemption of the obligation of payment by means of the remission of the obligation. Due to the fact that all such cases cause a decrease of local self-government bodies budgetary incomes, the law of public finances determines general prerequisites of their application which is either an important interest of a tax-payer or a public interest. The aim of the present work was to analyze the legal essence of the second of the mentioned prerequisites, in case of remission of payment of a civil-legal character.

Year

Issue

29

Pages

227-239

Physical description

Contributors

author
  • Uniwersytet Śląski

References

  • Adamiak B., Borkowski J., Mastalski R., Zubrzycki J., Ordynacja podatkowa. Komentarz, OW Unimex, Warszawa 2003.
  • Babiarz S., Dauter B., Gruszczyński B., Hausner R., Kabat A., Niezgódka-Medek M., Ordynacja podatkowa. Komentarz, LexisNexis, Warszawa 2004.
  • Bartosiewicz A., Kubacki R., Ulgi płatnicze w świetle wartości konstytucyjnych, „Monitor Podatkowy” 2007, nr 12.
  • Brzeziński B., Kalinowski M., Olesińska A., Ordynacja podatkowa. Komentarz. Zobowiązanie podatkowe, TNOiK, Toruń 1999.
  • Brzeziński B., Kalinowski M., Olesińska A., Masternak M., Orłowski J., Ordynacja podatkowa. Komentarz, TNOiK, Toruń 2007.
  • Czachórski W., Zobowiązania. Zarys wykładu, PWN, Warszawa 1974.
  • Dauter B., Nieefektywne sposoby wygasania zobowiązań podatkowych, „Doradztwo Podatkowe” 2002, nr 6.
  • Dekret z dnia 16 maja 1956 r. o umarzaniu i udzielaniu ulg w spłacaniu należności państwowych, Dz.U. nr 17, poz. 92 z późn. zm.
  • Drapała P., Zwolnienie z długu, „Przegląd Sądowy” 2002, nr 7-8.
  • Dzwonkowski H., Ordynacja podatkowa. Komentarz, C.H. Beck, Warszawa 2006.
  • Finanse publiczne i prawo finansowe, red. E. Ruśkowski, t. II, Warszawa 2000.
  • Grygorowicz W., Umorzenie zaległości podatkowych, „Glosa” 1998, nr 7.
  • Jaroszewski Ł., Stosowanie ulg w zakresie spłaty niepodatkowych należności jednostek samorządu terytorialnego na podstawie ustawy z 29.08.2009 r. o finansach publicznych, „Samorząd Terytorialny” 2011, nr 1-2.
  • Kastelik M., Pojęcie »interes publiczny« w orzecznictwie Sądu Antymonopolowego, „Glosa” 2004, nr 10.
  • Lipiec-Warzecha I., Komentarz do art. 59 ustawy o finansach publicznych, http://lex.bg.us.edu.pl/lex/content.rpc?reqld=132146284505756&nr [14.09.2011].
  • Łętowski J., Nie wystarczy powiedzieć interes społeczny, „Rzeczpospolita” 1993, nr 212.
  • Mastalski R., Prawo podatkowe, wyd. 4, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa 2006.
  • Modliński E., Pojęcie interesu publicznego, C.H. Beck, Warszawa 1932.
  • Modzelewski W., Ordynacja podatkowa w pytaniach i odpowiedziach, t. I, ISP Modzelewski i Wspólnicy, Warszawa 1997.
  • Nowa ustawa o finansach publicznych wraz z ustawą wprowadzającą. Komentarz praktyczny, red. E. Ruśkowski, J.M. Salachna, ODDiK, Gdańsk 2010.
  • Presnarowicz S., Ulgi i zwolnienia w ordynacji podatkowej, Dom Wydawniczy ABC, Warszawa 2002.
  • Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 28 stycznia 1969 r. w sprawie zasad i trybu umarzania i udzielania ulg w spłacaniu należności państwowych, Dz.U. nr 4, poz. 26 z późn. zm.
  • Rozstrzygnięcie nadzorcze wojewody lubelskiego z dnia 28 lipca 2006 r., PN.II.Ajar.0911-231, LEX 237687.
  • Ruśkowski E., Finanse publiczne i prawo finansowe, Wolters Kluwer, Warszawa 2000.
  • Rutkowski B., Kompetencje uznaniowe, cz. 2, „Doradca Podatnika” 1998, nr 2.
  • Smoktunowicz E., Interes społeczny a interes strony w postępowaniu administracyjnym, „Rada Narodowa” 1963, nr 31.
  • Stelmachowski A., Zarys teorii prawa cywilnego, WP PWN, Warszawa 1998.
  • Szostak R., Udzielanie ulg w spłacie należności cywilnoprawnych przysługujących jednostkom samorządu terytorialnego, „Samorząd Terytorialny” 2011, nr 6.
  • Trykozko R., Zmiany w gospodarce finansowej jednostek samorządu terytorialnego wynikające z nowej ustawy o finansach publicznych, cz. 5, „Przegląd Podatków Lokalnych i Finansów Samorządowych” 2006, nr 2.
  • Ustawa z dnia 9 kwietnia 1938 r. o umarzaniu prywatnopublicznych wierzytelności państwowych, Dz.U. nr 26, poz. 228 z późn. zm.
  • Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny, Dz.U. nr 16, poz. 93 z późn. zm.
  • Ustawa z dnia 5 stycznia 1991 r. – Prawo budżetowe, Dz.U. z 1993 r., nr 72, poz. 344.
  • Ustawa z dnia 2 kwietnia 1997 r. – Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej, Dz.U. nr 78, poz. 483.
  • Ustawa z dnia 27 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa, Dz.U. nr 137, poz. 926 z późn. zm.
  • Ustawa z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych, Dz.U. z 2003 r., nr 15, poz. 148.
  • Ustawa z dnia 17 grudnia 2004 r. o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych, Dz.U. z 2005 r., nr 14, poz. 114 z późn. zm.
  • Ustawa z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych, Dz.U. nr 249, poz. 2104 z późn. zm.
  • Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, Dz.U. nr 157, poz. 1240 z późn. zm.
  • Witalec W., Glosa do wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z 5 maja 2005 r. (syg. akt I SA/Gl 61/05), „Finanse komunalne” 2002, nr 1-2.
  • Wróbel A., Administracja publiczna u progu XXI wieku, red. Z. Niewidomski,WWSAiZ, Przemyśl 2000.
  • Wyrok NSA z dnia 11 czerwca 1981 r., SA 820/81, Orzecznictwo Naczelnego Sądu Administracyjnego 1981, poz. 57 z glosą aprobującą J. Łętowskiego, „Orzecznictwo Sądów Polskich i Komisji Arbitrażowych” 1981, poz. 22.
  • Wyrok NSA z dnia 15 lutego 1984 r., SA/Wr 8/84, „Przegląd Orzecznictwa Podatkowego” 1992, poz. 31.
  • Wyrok NSA z dnia 3 marca 1988 r., III SA 1177/87.
  • Wyrok NSA z dnia 27 kwietnia 1988 r., SA/Kr 289/88.
  • Wyrok SN z dnia 24 czerwca 1993 r., III ARN 33/93, LEX 10913.
  • Wyrok SN z dnia 8 listopada 1996 r., III RN 24/96, „Przegląd Orzecznictwa Podatkowego” 1999, poz. 6.
  • Wyrok NSA z dnia 8 kwietnia 1997 r., I SA/Po 1352/96, „Przegląd Orzecznictwa Podatkowego” 1999, poz. 34.
  • Wyrok NSA w Szczecinie z dnia 24 kwietnia 1999 r., Sa/Sz 850/98, „Przegląd Orzecznictwa Podatkowego” 2000, poz. 16.
  • Wyrok NSA z dnia 5 lipca 1999 r., IV SA/41/97, LEX 26845.
  • Wyrok NSA z dnia 24 kwietnia 2001 r., I SA/Ka 498/00, „Przegląd Orzecznictwa Podatkowego” 2001, poz. 45.
  • Wyrok NSA z dnia 30 maja 2001 r., III SA 830/00, „Monitor Podatkowy” 2001, nr 9.
  • Wyrok NSA z dnia 26 września 2002 r., III SA 659/01.
  • Wyrok NSA z dnia 30 października 2002 r., III SA 668/01, niepublikowany.
  • Wyrok NSA z dnia 12 lutego 2003 r., III SA 1838/01, „Monitor Podatkowy” 2002, nr 7.
  • Wyrok WSA w Poznaniu z dnia 29 stycznia 2004 r., I SA/Po 340/02, niepublikowany.
  • Wyrok NSA z dnia 9 czerwca 2004 r., III SA 394/03, „Przegląd Orzecznictwa Podatkowego” 2005, poz. 88.
  • Wyrok WSA w Warszawie z dnia 23 października 2006 r., III SA/Wa 2007/06.
  • Wyrok WSA w Gdańsku z dnia 29 maja 2008 r., I SA/Gd 998/07, LEX 469668.
  • Wyrok WSA w Gorzowie Wielkopolskim z dnia 13 stycznia 2009 r., I SA/Go 745/08,LEX 511343.
  • Wyrok WSA w Krakowie z dnia 8 listopada 2010 r., II SA/Kr 1028/10, LEX 753383.
  • Wyrzykowski M., Pojęcie interesu społecznego w prawie administracyjnym, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 1986.
  • Zdebel M., Public interest as a prerequisite for remission of tax obligations, „Silesian Journal of Legal Studies Contents” 2011, Vol. 3.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-b6190e48-2330-42c2-a3ad-b32197b96e24
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.