Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2009 | 58 | 3 | 93-117

Article title

Skuteczność i użyteczność kształcenia jako kategorie socjologiczne

Content

Title variants

EN
Effectiveness and usefulness of education as sociological categories

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
W artykule podjęta została próba konceptualizacji problematyki skuteczności i użyteczności kształcenia jako operacyjnego ujęcia jakości kształcenia. Skuteczność rozumiana jest jako stopień osiągnięcia celów edukacyjnych zrelatywizowanych do społecznych funkcji edukacji, zaś użyteczność – jako korzyści związane z realizacją tych funkcji, odnoszone przez jednostki i zbiorowości w wyniku uczestnictwa w procesie edukacyjnym. Traktowane jako aspekty jakości kształcenia skuteczność i użyteczność umieszczone zostały następnie w kontekście ewaluacyjnym, którego elementami są: cele kształcenia, podmioty zainteresowane kształceniem i ich oczekiwania, sfera normatywna (w zastosowaniu do problematyki kształcenia) oraz obszary, sposoby i kierunki oceniania.
EN
In the article, an attempt has been made to conceptualize the problems of effectiveness and usefulness within education by examining the quality of teaching from an operational perspective. The effectiveness of an educational aim is understood as being related to the social functions of education; usefulness is defined as benefits related to the realization of these functions and acquired by individuals and groups from the educational process. Effectiveness and usefulness, when treated as aspects of the quality of education, are placed in an evaluative context consisting of: the aims of education, objects concerned with training and expectations, the normative sphere (with respect to education problems) as well as areas, methods and directions of assessment.

Year

Volume

58

Issue

3

Pages

93-117

Physical description

Dates

published
2009

Contributors

  • Uniwersytet Łódzki

References

  • Ballentine J. H. [2001], The Sociology of Education. A Systematic Analysis. Prentice Hall New Jersey.
  • Bloom B. S. [1956], Taxonomy of Educational Objectives: The Classification of Educational Goals. In: B. S. Bloom (Ed.) Susan Fauer Company, Inc..
  • Boczkowski A. [2001], Ocena jakości kształcenia podyplomowego w zakresie medycyny pracy. Podstawy teoretyczne i praktyka ewaluacyjna. Oficyna Wydawnicza IMP, Łódź.
  • Brauer J.-P., Kühme [1999], Poradnik wdrażania systemu zarządzania jakością wg ISO 9000. Oficyna Wydawnicza Spectrum, Warszawa.
  • Buchner-Jeziorska A. [2005], Szkolnictwo wyższe jako czynnik modernizacji społecznej. Przykład Polski okresu transformacji, [w:] A. Buchner-Jeziorska, M. Sroczyńska (red.) „Edukacja w cywilizacji XXI wieku”. Wyd. Wyższej Szkoły Umiejętności, Kielce.
  • Cambridge Advanced Learner’s Dictionary [2003]. Cambridge University Press.
  • Czapów C., Podgórecki A. [1972], Socjotechnika – podstawowe pojęcia i problemy, [w:] A. Podgórecki (red.). Socjotechnika. Style działania. Książka i Wiedza, Warszawa.
  • Frazer M. J. [1992], Quality Assurance in Higher Education, [in:] Quality Assurance in Higher Education, ed. by W. A. Craft. The Falmer Press, London-Washington DC.
  • Goodman N. [1997], Wstęp do socjologii, Zysk i S-ka, Poznań.
  • Hornowska E. [2004], O pomiarze jakości usług w obszarze edukacji, [w:] A. Brzezińska, J. Brzeziński, A. Eliasz (red.) „Ewaluacja a jakość kształcenia w szkole wyższej”. Academica, wydawnictwo SWPS, Warszawa.
  • Johnson M. D., Fornell C. [1991], A framework for comparing customer satisfaction across individuals and product categories, Journal of Economic Psychology 12/1991, 267–86.
  • Johnson M. D., Gustafsson A. [2000], Improving Customer Satisfaction, Loyalty and Profit: An Integrated Measurement and Management System. Jossey-Bass, San Francisco.
  • Kotarbiński T. [1970], Sprawność i błąd (z myślą o dobrej robocie nauczyciela), Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych, Warszawa.
  • Kubin J. [1978], Orientacja socjotechniczna w socjologii. Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny, 2/1978, s. 219–240.
  • Longman Dictionary of Contemporary English, Third Edition. Longman Group Ltd. 1995
  • Macmichael J. [2009, March 1]. Client-Customer – What is the Difference? http://ezinearticles.com/?Client-­Customer-­-­-­What-­is-­the-­Difference?&id=2050907 (15.01.2010).
  • Marshall G., red. [2004], Słownik socjologii i nauk społecznych PWN, Warszawa 2004.
  • Podgórecki A. [1996], Socjotechnics. Basic Problems and Issues, in: „Social Engineering”, Ed. By A. Podgórecki, J. Alexander and R. Shields. Carlton University Press.
  • Pogorzelska D. [2002], Pracownik skierowany na naukę a pracownik podejmujący naukę z własnej inicjatywy, Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny 2002; LXIV,1: 79–85.
  • Reu H., Przybyła C. [1999], Projekt ISO 9001:2000. Komentarz, Oficyna Wydawnicza Spectrum, Warszawa.
  • Skrzypek E. [1999], Jakość i efektywność, Wyd. UMCS, Lublin.
  • Spencer M. [1979], Foundations of Modern Sociology, Prentice-Hall, New Jersey.
  • Strategia rozwoju szkolnictwa wyższego 2010–2020 [2009], Wyd. Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.
  • Szczepański J. [1976], Szkice o szkolnictwie wyższym, Wiedza Powszechna, Warszawa.
  • Szczepański J. [1959], Zadania uniwersytetów w perspektywie planu 15-letniego. Życie Szkoły Wyższej, nr 16 (także [w:] Szczepański J. Odmiany czasu teraźniejszego. Książka i Wiedza, Warszawa 1971).
  • The American Heritage Dictionary of the English Language [1980]. Ed. By W. Morris; Houghton Mifflin Comp., Boston.
  • Van Vaught F. A. [1994], Towards a quality management approach for higher education. CRE-action, No 104 (A university policy for Europe), 1994, pp. 79–97.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

ISSN
0033-2356

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-b6853c30-46ae-4d0c-b5b9-9d832c4c67e2
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.