Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2016 | XVIII (XXVII) | 37-53

Article title

Redefining the Concepts of the Avant-Garde as an Example of a Possible Return to Modernism

Content

Title variants

PL
Redefinicja pojęć awangardy jako przykład możliwości powrotu do modernizmu

Languages of publication

EN

Abstracts

EN
The paper is an attempt to demonstrate that expanding the definition of the terms relating to 20th century art makes it possible to return it to modernism. Such an approach is possible in relation to the issues that were topical both before the avant-garde and in postmodernism. This analysis was inspired mainly by the inconsistency of the views on the avant-garde content, further expanded by postmodern theories. Pluralism, both modernist and postmodernist, does not preclude references to the modernist ideas in contemporary scholarship. I have based my reflections on the issue of autonomy in avant-garde art. The multidimensional character of this concept and the transformation of its scope in the 20th century, as well as the 20th-century pluralization of theories, directions and concepts makes it possible to analyze the problem from different perspectives, visible today from the post-postmodern perspective. Starting from the views of Immanuel Kant and Friedrich Schiller, I take into account the views of theo-reticians as well as artists. Taking into account the many meanings and contexts in which terms are used in modernism and postmodernism provides an opportunity to reexamine them. It also allows us, as I have demonstrated, to verify some of the views on the avant-garde, such as the notion of the end of art, the tendency of the avant-garde art to self-destruct, or the association of high art with hermeticism and elitism. It also validates the discussion on neomodernism.
PL
W tekście tym staram się wykazać, że rozszerzenie definicji pojęć odnoszących się do sztuki w XX w. pozwala na powrót do modernizmu. Podejście takie jest możliwe w odniesieniu do tych zagadnień, które aktualne były zarówno przed awangardą, jak i w postmodernizmie. Do analizy takiej skłania przede wszystkim niespójność poglądów na awangardowe treści, pogłębiona teoriami postmodernistycznymi. Pluralizm, zarówno modernistyczny, jak i postmodernistyczny, nie wyklucza jednak możliwości odniesienia się we współczesnej nauce do idei modernistycznych. Swoje rozważania przeprowadzam na przykładzie zagadnienia autonomii w sztuce awangardowej. Wieloaspektowość tego pojęcia i transformacja jego zakresu w XX w., przy jednoczesnej dwudziestowiecznej pluralizacji teorii, kierunków i pojęć pozwala na przeanalizowanie tego problemu z różnych perspektyw, które dziś, z popostmodernistycznej pozycji, są widoczne. Wychodząc od poglądów Immanuela Kanta i Fryderyka Schillera, biorę pod uwagę poglądy zarówno teoretyków, jak i artystów. Uwzględnienie wielu znaczeń i kontekstów, w których pojawiają się pojęcia występujące w modernizmie i postmodernizmie daje możliwość ponownego odniesienia się do nich. Pozwala również, jak wykazuję, na weryfikację niektórych poglądów dotyczących awangardy m.in. tezy o końcu sztuki, o tendencji sztuki awangardowej do samounicestwienia, związanie sztuki wysokiej z hermetyzmem i elitaryzmem. Upoważnia także do mówienia o neomodernizmie.

Year

Volume

Pages

37-53

Physical description

Dates

published
2016

Contributors

  • Institute of Fine Arts Jan Kochanowski University in Kielce

References

  • Art in Theory 1900-2000. An Anthology of Changing Ideas (2006) Ch. Harrison, P. Wood (eds), Malden, Oxford, Carlton: Blackwell Publishing.
  • Awangarda w perspektywie postmodernizmu (1996) G. Dziamski (ed.), Poznań: Wydawnictwo Fundacji Humaniora.
  • Baudrillard Jean (2006) Le Complot de l'art, cited based on the Polish edition Spisek sztuki. Iluzje i deziluzje estetyczne z dodatkiem wywiadów o «Spisku sztuki», transl. S. Królak, Warszawa: Wydawnictwo: Sic!
  • Bürger Peter (2006) Theorie der Avantgarde, cited based on the Polish edition, Teoria awangardy, Kraków: Universitas.
  • Greenberg Clement (2006) Obrona modernizmu, transl. G. Dziamski, M. Śpik-Dziamska, Kraków: Universitas.
  • Haskins Casey (1989) Kant and the Autonomy of Art, “The Journal of Aesthetics and Art Criticism”, 1989, vol. 47, Winter, pp. 43-54.
  • Kandyński Wasyli (1986) Punkt i linia a płaszczyzna: przyczynek do analizy elementów malarskich, transl. S. Fijałkowski, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
  • Kandyński Wasyli (1996) O duchowości w sztuce, transl. S. Fijałkowski, Łódź: Państwowa Galeria Sztuki.
  • Kant Immanuel (2004) Krytyka władzy sądzenia, transl. J. Gałecki, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
  • Kuspit Daniel, The End of Art, New York: Camridge Uninversity Press 2004.
  • Malewicz Kazimierz (2006) Świat bezprzedmiotowy, transl. S. Fijałkowski, Gdańsk: Słowo/Obraz/Terytoria.
  • Marquard Odo (1994) Rozstanie z filozofią pierwszych zasad, transl. K. Krzemieniowa, Warszawa: Oficyna Naukowa.
  • Marquard Odo (2007) Aesthetica i anaesthetica. Rozważania filozoficzne, transl. K. Krzemieniowa, Warszawa: Oficyna Naukowa.
  • .
  • Morawski Stefan (1985) Awangarda artystyczna (o dwu formacjach XX wieku), Na zakręcie: od sztuki do po-sztuki, Kraków: Wydawnictwo Literackie.
  • Pękala Teresa (2000) Awangarda i ariergarda. Filozofia sztuki nowoczesnej, Lublin: Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej.
  • Piotrowski Piotr (1993) Artysta między rewolucją i reakcją, Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. A. Mickiewicza.
  • Piotrowski Piotr (1999) Znaczenia modernizmu. W stronę historii sztuki polskiej po 1945 roku, Poznań: Rebis.
  • Poggioli Renato (1981) The Theory of the Avant-Garde, transl. G. Fitzgerald, Cambridge, Massachusetts, London: The Belknap Press of Harvard University Press.
  • Schiller Friedrich von (1972) Listy o estetycznym wychowaniu człowieka i inne rozprawy, transl. I. Krońska, J. Prokopiuk, Warszawa: Czytelnik.
  • Shusterman Richard (1992) Pragmatist Aesthetics: Living Beauty, Rethinking Art. Oxford: Basil Blackwell.
  • Turowski Andrzej (1990) Wielka utopia awangardy. Artystyczne i społeczne utopie w sztuce rosyjskiej 1910–1930, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
  • Turowski Andrzej (1998), Między sztuką a komuną. Teksty awangardy rosyjskiej 1910–1932, Kraków: Universitas.
  • Welsch Wolfgang (1998) Nasza postmodernistyczna moderna, transl. R. Kubicki, Anna Zeidler-Janiszewska, Warszawa 1998.
  • Władysław Strzemiński. Wybór pism estetycznych (2006) Grzegorz Sztabiński (ed), Kraków: Universitas

Document Type

Publication order reference

Identifiers

ISSN
1641-9278

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-b69b515d-ce89-4354-a4ea-a45dcbb54bec
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.