Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2015 | 3(29) | 19-32

Article title

Potrzeba doprecyzowania terminów istotnych dla praktyki pedagogiki specjalnej i życia osób z niepełnosprawnością

Selected contents from this journal

Title variants

EN
The need to specify more precisely the terms essential for special education practice and for the life of people with disabilities

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
Aktualna rzeczywistość cywilizacyjna stawia współczesne społeczeństwa i ludzi żyjących w pierwszej połowie XXI w. przed wieloma wyzwaniami dotyczącymi nie tylko odniesienia się do obecnego postępu naukowo-technicznego, lecz także odszukania własnego miejsca w świecie transformacji społecznych, mentalnych, a nawet aksjologicznych. Wskazane tendencje przekładają się na różne dziedziny aktywności ludzi należących do różnych środowisk i grup społecznych, także na osoby z niepełnosprawnościami. Działania skierowane w stosunku do osób niepełnosprawnych obejmują zagadnienia pomocowe, wspomagania rozwoju, rehabilitacji, edukacji, integracji z pełnosprawną większością. Osiągnięcie wskazanych celów uzależnione jest jednak od podejścia do interpretacji zjawiska niepełnosprawności oraz jego możliwych konsekwencji w wymiarze indywidualnym i społecznym. Stąd w artykule przedstawiono analizę istniejących w polskiej i międzynarodowej pedagogice specjalnej definicji pojęć podstawowych dla wytyczania strategii działań wobec osób niepełnosprawnych, celowości tychże działań, jakości i oczekiwanej efektywności – terminów takich jak: „niepełnosprawność”, „osoba niepełnosprawna”, „zdrowie”, „choroba”, „terapia”.
EN
The present civilization reality poses many challenges for contemporary societies and people living in the first half of the 21st century. These challenges regard not only taking a position on the contemporary progress in science and technology but also finding one’s own place in the world of social, mental and even axiological transformations. The trends pointed out transfer onto different activities of people that are members of different communities and social groups – also onto people with disabilities. Actions targeted at people with disabilities include support, intervention, rehabilitation, education and integration with the nondisabled majority. However; whether the goals pointed out are attained or not depends on the approach to the interpretation of disability and on the possible consequences of this approach in an individual and social dimension. That is why the article analyzes definitions of the terms used in Polish and international special education that are fundamental for developing action strategies for people with disabilities as well as the appropriateness of these strategies, their quality and expected effectiveness. The following terms are analyzed: “disability,” “a person with disability,” “health,” “illness” and “treatment.”

Contributors

  • Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie, ul. Żołnierska 14, 10-561 Olsztyn; tel. +48 89 5246207

References

  • Europejska strategia w sprawie niepełnosprawności 2010–2020: Odnowione zobowiązanie do budowania Europy bez barier, Dz. U. z 2012 r., poz. 1169.
  • International Statistical Classification of Diseases and Related Health Problems – 10th Revision Version for 2007 (dostęp: 10.02.1015).
  • Konwencja ONZ o prawach osób niepełnosprawnych, Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych, New York, 13 grudnia 2006.
  • Kotowski, S. (2008). Przewodnik po problematyce osób niewidomych i słabo widzących. Warszawa: Fundacja Trakt.
  • Majewski, T. (1999). Biopsychospołeczna koncepcja niepełnosprawności. Szkoła Specjalna, 3, 131–134.
  • Majewski, T. (2009). Problemy rehabilitacji zawodowej i społecznej osób niepełnosprawnych. W: W. Dykcik (red.), Pedagogika specjalna (s. 395–408). Poznań: Wydawnictwo UAM.
  • Międzynarodowa Klasyfikacja Funkcjonowania, Niepełnosprawności i Zdrowia (ICF) oraz jej zastosowanie (2007). Materiały robocze na CD. Warszawa: Centrum Systemów Informacyjnych Ochrony Zdrowia, 8 października.
  • Śródka, A. (1995). Co to jest choroba. W: W.S. Gomułka, W. Rewerski (red.), Encyklopedia zdrowia (s. 274–279). T. 1. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Uchwała Sejmu RP z 1 sierpnia 1997 r. – Karta Praw Osób Niepełnosprawnych, Monitor Polski Nr 50, poz. 474 i 475.
  • Ustawa z 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji społecznej i zawodowej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, Dz. U. 1997 Nr 123, poz. 776.

Document Type

Publication order reference

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-b69bb4ae-9e2b-4f2c-b05d-735795620816
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.