Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


Journal

2018 | 50/2 | 269-281

Article title

PODRĘCZNIK DO JĘZYKA NIEMIECKIEGO W OCENIE NAUCZYCIELA I UCZNIA

Content

Title variants

EN
German language textbook in teachers’ and students’ opinions

Conference

Innowacyjność w uczeniu się i nauczaniu języków obcych

Languages of publication

PL

Abstracts

EN
The following article presents the results of a survey in which teachers and students were asked to give their opinion on the German textbook Weltour or Meine Welttour. So far no alternative has been found for a textbook as a central medium of the lesson. This means, however, that both teachers and students assess its form and contents and see its strengths and weaknesses. The results of this unrepresentative study may be of interest to teachers, but above all to authors of language textbooks and publications. It is they who eventually decide on the final shape of such books, whose contents have not only to respect the requirements of the core curriculum, but also respond to students’ communication and intellectual needs.

Journal

Year

Issue

Pages

269-281

Physical description

Dates

published
2018

Contributors

  • Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie, Wydział Humanistyczny

References

  • Bohnensteffen M. (2011), Englischlehrwerke und ihre unterrichtliche Verwendung – Ergebnisse einer nicht repräsentativen Befragung (w) „Fremdsprachen Lehren und Lernen”, nr 40/2, s. 120-133.
  • Börner O., Edelhoff Ch., Rebel K., Schmidt T., Schröder K. (2011), Funktion und Profil von Lehrwerken in der Epoche von Standards und Kompetenzen (w) „Fremdsprachen Lehren und Lernen”, nr 40/2, s. 31-48.
  • Jarząbek A.D. (2008), Jak nauczamy języków obcych w gimnazjach? Doniesienia z badań o wybranych aspektach autonomii nauczycielskiej (w) „Języki Obce w Szkole. O autonomii”, nr 6 (specjalny), s. 92-104.
  • Komorowska H. (2009), Metodyka nauczania języków obcych. Warszawa: Fraszka Edukacyjna.
  • Maijala M. (2007), Was ein Lehrwerk können muss – Thesen und Empfehlungen zu Potenzialen und Grenzen des Lehrwerks im Unterricht Deutsch als Fremdsprache (w) „Info DaF“, nr 34-6, s. 543-561.
  • Mróz-Dwornikowska S. (2014), Welttour 4. Podręcznik z repetytorium. Warszawa: Nowa Era.
  • Mróz-Dwornikowska S. (2015a), Meine Welttour 1. Warszawa: Nowa Era.
  • Mróz-Dwornikowska S. (2015b), Meine Welttour 2. Warszawa: Nowa Era.
  • Mróz-Dwornikowska S., Górecka U. (2012), Welttour 2. Warszawa: Nowa Era.
  • Mróz-Dwornikowska S., Szachowska K. (2013),Welttour 3. Warszawa: Nowa Era.
  • Neuner G. (1994), Lehrwerkforschung und Lehrwerkkritik (w) Kast B., Neuner G. (red.), Zur Analyse, Begutachtung und Entwicklung von Lehrwerken für den fremdsprachlichen Deutschunterricht. Berlin – München: Langenscheidt, s. 8-22.
  • Okoń W. (1973), Funkcje i treść podręcznika szkolnego (w) Parnowski T. (red.), Z warsztatu podręcznika szkolnego. Warszawa: PZWS, s. 72-79.
  • Pfeiffer W. (2001),Nauka języków obcych. Od praktyki do praktyki. Poznań: Wagors.
  • Rösler D., Würffel N. (2014), Lernmaterialien und Medien. München: Klett-Langenscheidt.
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 sierpnia 2012 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół, Dz.U. 2012 poz.
  • Sadownik B. (2005), O ewaluacji materiałów glottodydaktycznych do nauczania języka niemieckiego jako obcego (w) „Przegląd Glottodydaktyczny”, nr 19, s. 5-12.
  • Skrzypczak J. (1996), Konstruowanie i ocena podręczników. Podstawowe problemy metodologiczne. Poznań – Radom: ITE.
  • Thaler E. (2011), Die Zukunft des Lehrwerks – Das Lehrwerk der Zukunft (w) „Fremdsprachen Lehren und Lernen”, nr 40/2, s. 15-30.
  • https://sjp.pwn.pl/szukaj/podr%C4%99cznik.html [DW 20.08.2017].
  • https://www.cke.edu.pl/images/_EGZAMIN_MATURALNY_OD_2015/Informacje_o_wynikach/2017/sprawozdanie/matura_sprawozdanie_2017_niemiecki.pdf [DW 20.08.2017].

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-b7130414-14e4-46c5-8c4f-3bbb43e6481f
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.