Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2014 | 6/2014 | 121-134

Article title

Założenia efektywności szkolnych programów profilaktyki

Authors

Title variants

EN
The assumption of effectiveness of school prevention programs

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
Trudności wychowawcze, przemoc, agresja, stosowanie używek – to zjawiska często spotykane w szkołach gimnazjalnych. Dwunastoletni okres wdrażania i realizacji reformy edukacji, zakładający m.in. opracowanie i wcielenie w życie szkolnych programów profilaktyki, nie przyniósł poprawy sytuacji wychowawczo – edukacyjnej młodzieży gimnazjalnej. Powstaje pytanie, dlaczego tak się dzieje? Dlaczego realizowane w szkołach gimnazjalnych programy profilaktyki nie ograniczają tych negatywnych zjawisk? Autorka zakłada, iż pedagodzy, psychologowie, wychowawcy, nauczyciele marginalnie traktują diagnozę potrzeb i problemów młodzieży gimnazjalnej. Wymienione osoby nie przekładają uzyskanych wyników badań diagnostycznych na konkretne cele, oraz przyjęte do realizacji zadania ujęte w postaci szkolnego programu profilaktyki. Natomiast diagnoza powinna stanowić pierwsze ogniwo postępowania celowościowego. Uwzględnienie diagnozy w tworzeniu i realizacji założeń szkolnych programów profilaktyki stanowi przesłankę wysokiej ich efektywności.
EN
Educational problems, violence, aggression, substance abuse are frequently found phenomena in the lower secondary schools. A twelve year period of implementation of educational reforms assuming school prevention programs to be drawn up and developed brought no improvement in the secondary school students’ educational – tutorial situation. The question arises: why does it happen? Why don’t the prevention programs implemented at lower secondary schools limit these negative phenomena? The author assumes that pedagogues, psychologists, educators, teachers marginally treat the diagnosis of the needs and problems of lower secondary school students. The above mentioned professionals do not translate the results of diagnostic tests into specific purposes as well as adopted tasks included in the form of school prevention program. Notwithstanding, the diagnosis should be the first link in the purpose proceedings. The inclusion of the diagnosis in the creation and implementation of school prevention programs assumptions is the prerequisite for their high efficiency.

Year

Issue

Pages

121-134

Physical description

Dates

published
2014-05-31

Contributors

  • Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej

References

  • Czapów Cz., Jedlewski S. (1971), Pedagogika resocjalizacyjna, Warszawa.
  • Czapów Cz. (1978, 1980), Wychowanie resocjalizujące. Elementy metodyki i diagnostyki, Warszawa.
  • Cisowski W. (2006), Społeczne determinanty przemocy wśród młodzieży gimnazjalnej. W: Bogaj M. (red.), Współczesne gimnazjum w Polsce. Nadzieje i zagrożenia, Kielce.
  • Dykcik W. (2001), Pedagogika specjalna, Poznań.
  • Furmanek W. (2006), Problemy wychowawcze w gimnazjum. W: Bogaj M. (red.), Współczesne gimnazjum w Polsce. Nadzieje i zagrożenia, Kielce.
  • Kelm A. (2000), Węzłowe problemy pedagogiki opiekuńczej, Warszawa.
  • Komorowska B. (2003), Zjawisko trudności wychowawczych w gimnazjum, „Dyrektor Szkoły”, 2003, nr 5, s. 28–30.
  • Marzec-Holka K. (1996), Nie będziesz bił dziecka swego. Studium z zakresu profilaktyki społecznej, Bydgoszcz.
  • Marzec-Holka K. (1999), Przemoc seksualna wobec dziecka. Studium pedagogiczno-kryminologiczne, Bydgoszcz.
  • Maslow A. (1982), Psychologia humanistyczna, Warszawa.
  • Ostaszewski K. (2002), Kryzys profilaktyki, „Remedium”, lipiec–sierpień, Warszawa.
  • Ostaszewska K. (2003), Skuteczność profilaktyki używania substancji psychoaktywnych, Warszawa.
  • Pytka L., Zacharuk T. (1995), Zaburzenia przystosowania społecznego dzieci i młodzieży.
  • Aspekty diagnostyczne i terapeutyczne, Siedlce.
  • Szpringer M. (2006), Problemy profilaktyki uzależnień w gimnazjum. W: Bogaj M. (red.), Współczesne gimnazjum w Polsce. Nadzieje i zagrożenia, Kielce.
  • Szpringer M. (2004), Profilaktyka społeczna. Rodzina, szkoła, środowisko lokalne, Kielce.
  • Świątkiewicz G. (red) (2002), Profilaktyka w środowisku lokalnym, Warszawa.
  • Pytka L. (1993, 2000, 2005), Pedagogika resocjalizacyjna. Wybrane zagadnienia teoretyczne, diagnostyczne i metodyczne, Warszawa.
  • Pytka L. (1984), Skala nieprzystosowania społecznego. Podręcznik, Warszawa. Urban B. (2000a), Zachowania dewiacyjne młodzieży, Kraków.
  • Urban B. (2000b), Zaburzenia w zachowaniu i przestępczość młodzieży, Kraków.
  • Winczewska B. (2005), Analiza i diagnoza podejmowanych działań profilaktyczno-wychowawczych.
  • W: L. Pytka, M. Konopczyński, S. Sobczak (red.), Skala nieprzystosowania społecznego uczniów na Mazowszu, Warszawa.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

ISSN
2081-3767

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-b75311b7-e431-4282-82fd-8ef1869cfa61
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.