Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2018 | 2(56) | 203-216

Article title

Wyzwania współczesnej edukacji w kontekście zmian technologicznych i społecznych

Authors

Content

Title variants

EN
Challenges of Contemporary Education in the Context of Technological and Social Changes

Languages of publication

PL EN

Abstracts

PL
Jesteśmy świadkami zmian społeczno-gospodarczych będących wynikiem dynamicznego rozwoju technologii teleinformatycznych. Próbując określić istotę tych zmian stosuje się wiele terminów, takich jak: „społeczeństwo informatyczne”, „gospodarka cyfrowa”, „biznes elektroniczny” czy „gospodarka oparta na wiedzy”. Wszystkie one wskazują na ważny aspekt współczesnej rzeczywistości, która jest efektem wzrostu znaczenia informacji i wiedzy w procesach gospodarczych oraz życiu społecznym. Konsekwencją tego jest także potrzeba zastanowienia się nad efektami stosowania nowych technologii teleinformatycznych we współczesnej edukacji. Należy zauważyć, że wielu autorów podejmuje próby zdefiniowania i nakreślenia koniecznych kierunków zmian dla polskiej edukacji, jednak nie oddają one w pełni istoty problemu. Stąd zamysł wpisania się tym artykułem w dyskusję dotyczącą tego problemu.
EN
We are witnessing the socio-economic changes that have been the result of the dynamic development of information and communication technologies. The term ‘information society’, ‘digital economy’, ‘electronic business’ or ‘knowledge economy’ is used to determine the essence of these changes. They all point to an important aspect of contemporary reality, which is the result of the increased importance of information and knowledge in economic processes and social life, and the consequence of which is the need to reflect on the implications of the use of ICT in modern education. There are attempts to define and outline the necessary directions of change for Polish education, but they do not fully reflect the essence of the problem, hence there is the idea of entering with this article into the discussion about this problem.

Year

Issue

Pages

203-216

Physical description

Contributors

author
  • Akademia Finansów i Biznesu Vistula – Warszawa

References

  • Bednarczyk H. (2002), Polityka społeczna: warunki realizacji i skuteczności, Edukacja Ustawiczna Dorosłych, Warszawa.
  • Bukowitz W.R., Wiliamms R.L. (1999), The Knowledge Management Fildbook, Financial Times, Prentice Hall, London.
  • Goban-Klas T., Sienkiewicz P. (1999), Społeczeństwo informacyjne: szanse, zagrożenia, wyzwania, Wydawnictwo Fundacji Postępu Telekomunikacji, Kraków.
  • Golański M. (2005), Społeczeństwo informacyjne – często (nie)zadawane pytania, „e-mentor”, nr 2.
  • Krzysztofek K., Szczepański M. (2002), Zrozumieć rozwój. Od społeczeństw tradycyjnych do informacyjnych, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice.
  • Olszak C.M. (2005), Wiedza biznesowa, „Computerworld”, nr 1, https://www.computerworld.pl/news/Wiedza-biznesowa,311781,4.html [dostęp: 28.10.2017].
  • Penc J. (2005), Sztuka skutecznego zarządzania, Oficyna Ekonomiczna, Kraków.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-b76d0450-e528-48e9-82e7-44a9f2650bfb
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.