PL
Jesteśmy świadkami zmian społeczno-gospodarczych będących wynikiem dynamicznego rozwoju technologii teleinformatycznych. Próbując określić istotę tych zmian stosuje się wiele terminów, takich jak: „społeczeństwo informatyczne”, „gospodarka cyfrowa”, „biznes elektroniczny” czy „gospodarka oparta na wiedzy”. Wszystkie one wskazują na ważny aspekt współczesnej rzeczywistości, która jest efektem wzrostu znaczenia informacji i wiedzy w procesach gospodarczych oraz życiu społecznym. Konsekwencją tego jest także potrzeba zastanowienia się nad efektami stosowania nowych technologii teleinformatycznych we współczesnej edukacji. Należy zauważyć, że wielu autorów podejmuje próby zdefiniowania i nakreślenia koniecznych kierunków zmian dla polskiej edukacji, jednak nie oddają one w pełni istoty problemu. Stąd zamysł wpisania się tym artykułem w dyskusję dotyczącą tego problemu.
EN
We are witnessing the socio-economic changes that have been the result of the dynamic development of information and communication technologies. The term ‘information society’, ‘digital economy’, ‘electronic business’ or ‘knowledge economy’ is used to determine the essence of these changes. They all point to an important aspect of contemporary reality, which is the result of the increased importance of information and knowledge in economic processes and social life, and the consequence of which is the need to reflect on the implications of the use of ICT in modern education. There are attempts to define and outline the necessary directions of change for Polish education, but they do not fully reflect the essence of the problem, hence there is the idea of entering with this article into the discussion about this problem.