Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2015 | 49 | 34-41

Article title

Wizerunek kobiety w reklamie a percepcja i ocena własnego wyglądu przez dorastające dziewczęta

Content

Title variants

EN
An effect of women’s image in advertising on self-esteem and perception of appearance amongst adolescent girls

Languages of publication

PL EN

Abstracts

EN
Background. Human self-esteem is being created along with development of self-consciousness and self-knowledge under the influence of anatomical, physiological, psychological and social factors. Psychological and social factors are opinions, criticism made by other people which one hears about oneself, also personal triumphs and failures and comparisons with role-models. Comparison concerns a lot of aspects of life including personal appearance. The aim of this paper was to learn how women’s image presented in TV commercials is seen by girls in late adolescence and to establish its effect on their self-esteem and their perception of others. Material and methods. A group of 256 school girls from Wrocław aged 16–18 years was analysed. The methods of diagnostic survey and survey techniques were used. Results. It was found that advertising has a major impact on the image of modern women’s and girls’ perception of themselves and other women. This was reflected in their decisions to change their appearance. Conclusions. The image of a woman created by advertisements affected the girls’ appreciation of their appearance, which, however, did not translate into their global self-esteem.

Year

Volume

49

Pages

34-41

Physical description

Dates

published
2015-09-30

Contributors

  • Akademia Wychowania Fizycznego we Wrocławiu

References

  • Bator J. (1998) Wizerunek kobiety w reklamie telewizyjnej, ISP, Warszawa.
  • Branden N. (2009) 6 filarów poczucia własnej wartości, Feeria, Łódź.
  • Dziedzic K. (1997) Wizerunek kobiety i mężczyzny w reklamie telewizyjnej w Polsce i Wielkiej Brytanii, [w:] Siemińska R. (red.), Portrety kobiet i mężczyzn w środkach masowego przekazu oraz podręcznikach szkolnych, Scholar, Warszawa, 89–101.
  • Dziewanowska K. (2004) Wizerunek kobiety w reklamie telewizyjnej w Polsce, WWZ, Warszawa.
  • Jaworska D. (2011) Samoocena dziewcząt w okresie późnej adolescencji w odniesieniu do kreowanego w reklamie wizerunku kobiety, Praca magisterska, AWF, Wrocław [maszynopis].
  • Koło H., Woynarowska B. (2004) Samoocena masy ciała i odchudzanie się młodzieży w okresie dojrzewania, Przegląd Pediatryczny, 34 (3/4), 196–201.
  • Kozłowska A. (2001) Reklama. Socjotechnika oddziaływania, SGH, Warszawa.
  • Kulas H. (1986) Samoocena młodzieży, WSiP, Warszawa.
  • Lubecka A. (1999) Jak reklama tworzy i odzwierciedla kulturę?, [w:] Pitrus A., Barczak A., Ze świata reklamy, UJ, Kraków, 55–62.
  • Lubelska K. (2000) Kobieta tak nie wygląda, Polityka, 35, 88–89.
  • Melosik Z. (1999) Tyrania szczupłego ciała i jej konsekwencje, [w:] Melosik Z (red.), Ciało i zdrowie w społeczeństwie konsumpcji, Edytor, Toruń–Poznań, 139–158.
  • Melosik Z. (2001) Młodzież i styl życia: paradoksy pop-tożsamości, [w:] Melosik Z. (red.), Młodzież, styl życia i zdrowie. Konteksty i kontrowersje, Wolumin, Poznań, 11–59.
  • Niebrzydowski L. (1973) Kształtowanie się samooceny w okresie dorastania, UG, Gdańsk.
  • Niebrzydowski L. (1976) O poznawaniu i ocenie samego siebie, NK, Warszawa.
  • Siemieńska R. (1997) Środki masowego przekazu jako twórcy obrazu świata, [w:] Siemieńska R. (red.), Portrety kobiet i mężczyzn w środkach masowego przekazu oraz podręcznikach szkolnych, Scholar, Warszawa, 9–26.
  • Strzelecki W., Cybulski M., Strzelecka M., Dolczewska A.S. (2007) Zmiana wizerunku medialnego kobiety, a zaburzenia odżywiania we współczesnym świecie, Nowiny Lekarskie, 76, 2, 173–181.
  • Wasilewska M. (1997) Wzory kobiet w reklamie telewizyjnej w Polsce, [w:] Siemieńska R. (red.), Portrety kobiet i mężczyzn w środkach masowego przekazu oraz podręcznikach szkolnych, Scholar, Warszawa, 69–93.
  • Wegscheider-Crouse S. (2007) Poczucie własnej wartości, GWP, Gdańsk.
  • Woynarowska B. (2004) Zachowania żywieniowe u młodzieży w wieku 11–15 lat w Polsce i ich niektóre skutki zdrowotne i społeczne, Standardy Medyczne, 1, 87–94.
  • Woynarowska B., Mazur J., Kowalewska A. (2008) Organizacja żywienia uczniów w szkole a profilaktyka nadwagi i otyłości, Zdrowie Publiczne, 118 (2), 132–137.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-b7d1ff56-29ca-4763-b11c-4e75d1a576ad
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.