PL
ń językowych. Zaburzenia leksykalne spowodowane uszkodzeniami słuchu w praktyce logopedycznej często ujmowane są zbyt powierzchownie, na co dowody odnaleźć można w formułowanych przez logopedów opiniach. Schematyczna i fragmentaryczna ocena zasobu słownikowego dziecka z wadą słuchu skutkuje błędami w programowanej terapii. Analiza lingwistyczna zaburzeń leksykalnych stanowi podstawę poprawnie przeprowadzonego rozpoznania logopedycznego. W artykule przedstawiona jest charakterystyka zaburzeń leksykalnych dzieci z uszkodzeniami słuchu. Wydzielone rodzaje zaburzeń każdorazowo udokumentowane są przykładami.
EN
The foundation of a reliably conducted speech therapy diagnosis is exact analysis of linguistic behaviors. Lexical disorders caused by hearing loss are often interpreted too superficially in speech therapy practice, which can be evidenced in the opinions expressed by speech therapists. A routine and fragmentary assessment of the lexicon of a hearing-impaired child results in errors in the programmed therapy. Linguistic analysis of lexical disorders is the foundation of correct speech therapy diagnosis. The article presents the characteristics of lexical disorders in children with hearing loss. The identified types of orders are documented with examples each time.