PL
Niniejszy artykuł ma na celu ukazanie, jak ważnym źródłem budowania standardu społecznej odpowiedzialności biznesu w Polsce jest Konstytucja z 1997 r. Odpowiedzialny biznes to sztuka zachowania równowagi pomiędzy interesami wszystkich zainteresowanych – z jednej strony pracodawcy, a z drugiej strony pracownika. Firmy, które uwzględniają w swojej strategii nie tylko wymiar ekonomiczny, ale podejmują również inicjatywy mające na celu promowanie i ochronę praw człowieka jako postawę społecznej odpowiedzialności biznesu, są podmiotami, które spełniają współczesne wymogi prawidłowego prowadzenia działalności gospodarczej. Umiejętność wykorzystania w działalności gospodarczej zasad CSR jest atutem, dzięki któremu przedsiębiorstwo buduje silny potencjał, w tym kapitał ludzki, a przez to uzyskuje przewagę konkurencyjną. Artykuł podejmuje próbę wskazania, jak społeczna odpowiedzialność biznesu formułowana jest prawnie z punktu widzenia norm i wartości konstytucyjnych. Ukazuje, że Konstytucja RP zawiera standard przestrzegania praw podstawowych jako wartości uniwersalnych, które muszą być również realizowane przez przedsiębiorcówwobszarze działalności gospodarczej,wtym stosunków pracy. Istotne jestwtym aspekcie podejmowanie przez przedsiębiorców działań i wdrażanie praktyk, które są nie tylko zgodne z prawem, ale stanowią wyjście poza obowiązki nałożone przez prawo.