Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2015 | 3 | 2 | 223-227

Article title

Model biznesu przedsiębiorstwa działającego w sieci międzyorganizacyjnej

Authors

Content

Title variants

EN
Business model of Enterprise Operating in Interorganizational Network

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
Rosnące znaczenie sieci międzyorganizacyjnych staje się przesłanką refleksji nad wpływem tych zjawisk na modele biznesowe przedsiębiorstw. Przyjęto, że modele te są zorientowane na maksymalizację wartości kapitału własnego. W oparciu o studia literaturowe zastosowano trzy perspektywy interpretacji modelu biznesowego, to jest wartości postrzeganej przez klienta, konfiguracji zasobów wykorzystywanych w procesach kreacji wartości postrzeganej przez klienta i ochrony strumienia zysku. Decyzje o pogłębieniu relacji sieciowych są podejmowane w oparciu o kryteria możliwości wykorzystania efektu skali, kosztów transakcyjnych, kosztów agencji i dostępu do zasobów partnerów sieci. Wymienione perspektywy i kryteria stanowią wymiary matrycy analizy zależności.

Year

Volume

3

Issue

2

Pages

223-227

Physical description

Contributors

author
  • Prof. UE dr hab., Katedra Zarządzania Przedsiębiorstwem, Wydział Zarządzania, Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach, ul. 1 Maja 50, 40-287 Katowice,

References

  • Afuah A., Tucci Ch. (2003), Biznes internetowy. Strategie i modele, Oficyna Ekonomiczna, Kraków.
  • Coase R. H. (1937), The Nature of the Firm, „Economica”, Vol. 4.
  • Copeland T., Koller T., Murrin J. (1999), Wycena: mierzenie i kształtowanie wartości firmy, Poltext, Warszawa.
  • Dudzik T., Witek-Hajduk M. (2007), Model biznesu – moda czy nowa koncepcja zarządzania strategicznego, w: Wspólna Europa – tworzenie wartości na rynku Unii Europejskiej, Brdulak H., Duliniec E., Gołębiowski T. (red.), Szkoła Główna Handlowa, Warszawa.
  • Falencikowski T. (2013), Spójność modeli biznesu. Koncepcja i pomiar, CeDeWu, Warszawa.
  • Gołębiowski T., Dudzik T. M., Lewandowska M., Witek-Hejduk M. (2008), Modele biznesu polskich przedsiębiorstw, Szkoła Główna Handlowa, Warszawa.
  • Gulat R., Khanna T., Nohria N. (1995), Unilateral commitments and the importance of process in alliances, „Sloan Management Review” nr 35, Massachusetss Institute of Technology, Cambridge.
  • Hayek F. A. (2003), Droga do zniewolenia, Arcana, Kraków.
  • Hellwig Z. (red.) (1985), Elementy rachunku ekonomicznego, PWE, Warszawa.
  • Krawiec F. (2005) Transformacja firmy w nowej gospodarce. Strategie, struktury i technologie w zarządzaniu. Difin, Warszawa.
  • Nogalski B., Bors K. (2000), Zarządzanie przez wartość, „Przegląd Organizacji”, nr 4.
  • Rappaport A. (1999), Wartość dla akcjonariuszy, WIG-Press, Warszawa.
  • Schumacher E. F. (1981), Małe jest piękne. Spojrzenie na gospodarkę świata z założeniem, że człowiek coś znaczy, PIW, Warszawa.
  • Shafer S., Smith H., Lindner J. (2005), The Power of Business Models, „Business Horizons”, Vol. 48.
  • Slywotzky A. J., Morrison D. J., Andelman B. (2000), Strefa zysku. Strategiczne modele działalności, PWE, Warszawa.
  • Solomon J. (2007), Corporate Governance and Accountability, John Wiley and Sons Ltd, Chichester.
  • Williamson O. E. (1998), Ekonomiczne instytucje kapitalizmu. Firmy, rynki, relacje kontraktowe, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-b9cc5830-1b55-420f-a72d-1f3ef8607921
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.