Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2017 | 6 (371) | 203-213

Article title

Koncepcja współtworzenia wartości i jej przejawy na rynku produktów żywnościowych w opinii konsumentów

Content

Title variants

EN
The Concept of Value Co-Creation and Its Symptoms in the Market of Food Products in the Opinion of Consumers
RU
Концепция совместного создания ценностей и ее проявления на рынке продуктов питания по мнению потребителей

Languages of publication

PL EN RU

Abstracts

PL
Celem rozważań jest przedstawienie idei współtworzenia wartości oraz próba oceny jej przejawów wśród konsumentów produktów żywnościowych. Artykuł ma charakter badawczy. Badania zostały przeprowadzone w okresie od kwietnia do maja 2016 roku wśród mieszkańców województwa małopolskiego. Do zgromadzenia materiału empirycznego wykorzystano metodę PAPI. Badania dały odpowiedź na pytania: jakie, z punktu widzenia konsumentów, mogą być przyczyny zachęcania ich przez producentów do współpracy, na czym może polegać ich udział we współtworzeniu oferty rynkowej produktów żywnościowych oraz co skłaniałoby ich do współpracy z producentami żywności. Wyniki badań wskazują, że konsumenci stanowią aktywny, zewnętrzny potencjał przedsiębiorstw, który może zostać spożytkowany przy współtworzeniu istotnych dla konsumentów wartości. Wykorzystanie przez producentów konsumenckiej wiedzy, doświadczenia i chęci dzielenia się nimi może prowadzić do maksymalizowania korzyści zawartych w produktach, a w efekcie tego sprzyjać budowaniu dobrych relacji pomiędzy przedsiębiorstwem a interesariuszami, jakimi są konsumenci.
EN
The purpose of the article is to present the idea of value co-creation and an attempt to assess its symptoms on the example of consumers of food products. The article is of the research nature. Research was conducted from April to May 2016 among the inhabitants of the Małopolskie Voivodeship. To collect empirical material PAPI method was used. The study provided answers to questions: what kind, from the consumer point of view, may be reasons for the producers to encourage them to cooperate, on what their participation in the co-creation of market offers of food products can rely, and what would encourage them to cooperate with food producers. The research shows that consumers are the active external potential of the business that can be used to create value for consumers. Use of consumer knowledge, experience, and willingness to share them can lead to maximising the benefits from the product and, as a result, build a positive relationship between the company and the stakeholders who are consumers.
RU
причины побуждения их производителями к сотрудничеству, в чем может заключаться их участие в совместном формировании рыночного предложения продуктов питания, а также что склоняло бы их к сотрудничеству с произво- дителями продуктов питания. Результаты обследований указывают, что потребители представляют собой активный внешний потенциал предприятий, который может быть использован при совместном создании существенных для потребителей ценностей. Использование производителями потребительских знаний, опыта и желания делиться ими может вести к максимизации выгод, содержащихся в продуктах, в результате же способствовать формированию хороших отношений между предприятием и стейкхолдерами, которыми являются потребители.

Year

Issue

Pages

203-213

Physical description

Contributors

  • Uniwersytet Rolniczy w Krakowie

References

  • Awdziej M., Krzyżanowska M., Tkaczyk J. (2016), Przegląd koncepcji współtworzenia wartości, „Handel Wewnętrzny”, nr 3(362).
  • Banović M., Krystallis A., Guerrero L., Reinders M.J. (2016), Consumers as co-creators of new product ideas: An application of projective and creative research techniques, “Food Research International”, No. 87.
  • Baran G. (2013), Marketing współtworzenia wartości z klientem. Społecznotwórcza rola marketingu w procesie strukturacji interakcyjnego środowiska doświadczeń, Instytut Spraw Publicznych Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.
  • Baran G. (2016), Marketing współtworzenia wartości z klientem jako instrument tworzenia innowacji, „Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu”, nr 458.
  • Bartkowiak P. (2015), Proces współkreowania wartości dla klienta w perspektywie przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstwa, „Marketing i Rynek”, nr 9.
  • Bendapudi, N., Leone, R.P. (2003), Psychological implications of customer participation in co-production, “Journal of Marketing”, No. 67(1)
  • Hoyer W.D, Chandy R., Dorotic M., Krafft M., Singh S.S. (2010), Consumer Cocreation in New Product Development, “Journal of Service Research”, No.13(3)
  • Iwińska-Knop I., Szymańska K. (2015), Wartość dla klienta jako podstawa budowania pozycji konkurencyjnej kin studyjnych, „Polityki Europejskie, Finanse i Marketing”, nr 13(62).
  • Kotler Ph., Kartajaya H., Setiawan I. (2010), Marketing 3.0. Dobry produkt? Zadowolony klient? Spełniony Człowiek!, MT Biznes, Warszawa.
  • Przesmycka A., Krysiak T., Laskowski W. (2014), Częstość nabywania produktów żywnościowych i jej determinanty, Wydawnictwo Laskowski, Warszawa.
  • Prahalad C.K., Ramaswamy V. (2000), Co-Opting Customer Competence, “Harvard Business Review”, January–February.
  • Sojkin B., Ankiel-Homa M., Małecka M., Michalak S., Olejniczak T., Pachołek B., Sielicka M. (2012), Komercjalizacja produktów żywnościowych, PWE, Warszawa.
  • Szumilak J. (2007), Rola handlu w tworzeniu wartości dla nabywcy, Fundacja Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Kraków.
  • Zhang X., Chen R. (2008), Examining the mechanism of the value co-creation with customers, “International Journal of Production Economics”, No. 116.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-bab8268c-b47c-4f42-908c-72db8eb5e97c
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.