Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2017 | 1/2017(23) | 62-74

Article title

Model of Creative Businesses and Development of the Rural Municipality of Puszcza Mariańska

Content

Title variants

PL
Model kreatywnych biznesów a rozwój gminy wiejskiej Puszcza Mariańska

Languages of publication

PL EN

Abstracts

EN
Creative businesses are one of the models of economic development and one of the main drivers of local and regional development. The core of this model is entrepreneurial activity. This article attempts to draw attention to the need for creating a model of the creative sector and the cultural sector for rural areas (suburban, intermediate, peripheral areas) in the light of an intensifying tendency of population migration from cities to the countryside and changes in the awareness about the quality of life and work. This model has its specific features, as opposed to the model preferred for cities. This is due, among others, to the spatial aspects (e.g. location in relation to urban centres), cultural distinction of villages and historically determined socio-economic situation. A case study of the rural municipality of Puszcza Mariańska as a representative of many similar national municipalities is an example of the need to undertake research into the potential of the creative sector. The article indicates the selected mechanisms and conditions to build in the rural areas the potential of human and social capital in the creative sector.
Kreatywne biznesy to jeden z modeli rozwoju gospodarczego, a jednocześnie jeden z ważniejszych filarów rozwoju lokalnego i regionalnego. Podstawą tego modelu jest przedsiębiorczość. W artykule podjęto próbę zwrócenia uwagi na potrzebę tworzenia modelu sektora kreatywnego i sektora kultury dla terenów wiejskich (tereny podmiejskie, pośrednie, peryferyjne) w sytuacji nasilania się trendów migracji ludzi z miast na wieś oraz zmian świadomości odnośnie do jakości życia i pracy. Model ten ma swoją specyfikę, w odróżnieniu od modelu preferowanego dla miast. Wynika to m.in. z aspektów przestrzennych (np. lokalizacji w stosunku do ośrodków miejskich), odrębności kulturowej wsi, sytuacji społeczno-gospodarczej uwarunkowanej historycznie. Studium przypadku gminy wiejskiej Puszcza Mariańska, jako reprezentanta wielu podobnych krajowych gmin, jest przykładem podjęcia konieczności badania potencjału sektora kreatywnego. W artykule wskazano na wybrane mechanizmy i uwarunkowania budowania na wsi potencjału kapitału ludzkiego i społecznego w sektorze kreatywnym

Year

Issue

Pages

62-74

Physical description

Dates

issued
2017-06-30

Contributors

  • Lodz University of Technology, Faculty of Civil Engineering, Architecture and Environmental Engineering
  • Lodz University of Technology, Faculty of Organization and Management

References

  • Biuro Planowania Przestrzennego Województwa Łódzkiego, Mazowieckie Biuro Planowania Regionalnego [Spatial Planning Office of the Lodz Region, Mazovian Office for Regional Planning]. (2014). Koncepcja strategii rozwoju Makroregionu Polski Centralnej 2030. Łódź–Warszawa: Biuro Planowania Przestrzennego Województwa Łódzkiego, Mazowieckie Biuro Planowania Regionalnego.
  • Departament Kultury i Edukacji Urzędu Marszałkowskiego Województwa Łódzkiego [Department of Culture and Education, Marshal’s Office of the Lodz Region]. (2014). Program rozwoju kultury w województwie łódzkim na lata 2014–2020. Łódź: Departament Kultury i Edukacji UM Województwa Łódzkiego. Retrieved from: http://www.lodzkie.pl/kultura/program-rozwoju-kultury (22.07.2016).
  • Ernst & Young. (2008). Metodologia badania kapitału intelektualnego miast w Polsce. Warszawa: Ernst & Young. Retrieved from: http://www.funduszestrukturalne.gov.pl/NR/rdonlyres/A442CA66-0350-4420-9DB1-F95F163501B8/49719/mr.
  • Fundacja Kreatywne Mazowsze [Creative Mazovia Foundation]. (2016). Innowacje. Trendy. Wyzwania. Warszawa: Fundacja Kreatywne Mazowsze. Retrieved from: http://kreatywnemazowsze.pl/wp-content/uploads/2016/02/Mazowsze2016-innowacjetrendywyzwania.pdf.
  • Fundacja na rzecz Rozwoju Polskiego Rolnictwa [Foundation for the Development of Polish Agriculture]. (2014). Raport o stanie wsi. Polska wieś 2014. Warszawa: Fundacja na rzecz Rozwoju Polskiego Rolnictwa. Retrieved from: http://www.fdpa.org.pl/raport-o-stanie-wsi-polska-wies-2014.
  • Hipsz, N. (2014). Wieś polska – stereotypy. Komunikat z badań COBOS, BS/4/2014. Warszawa: COBOS. Retrieved from: http://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2014/K_004_14.PDF.
  • Kowalczuk, K. (2015). Polacy o życiu na wsi. Komunikat z badań COBOS, 15/2015. Warszawa: COBOS. Retrieved from: http://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2015/K_015_15.PDF.
  • Matusiak, K.B. and Nowakowska, A. (2001). Strategia rozwoju Gminy Puszcza Mariańska na lata 2002–2011. Puszcza Mariańska. Retrieved from: Urząd Gminy Puszcza Mariańska.
  • Mazgajska, S. (2015). Dziedzictwo kulturowe i przyrodnicze oraz kreatywne biznesy jako podstawa rozwoju gminy Puszcza Mariańska. Engineer’s thesis prepared under the supervision of Elżbieta Strzelecka, PhD, Eng. Kolegium Gospodarki Przestrzennej Politechniki Łódzkiej, Łódź.
  • Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju [Ministry of Infrastructure and Development] (2015). Program operacyjny kapitał ludzki: Narodowe strategiczne ramy odniesienia 2007–2013. Warszawa: Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju. Retrieved from: http://pg.edu.pl/documents/10778/240439/pokl_zatwierdzony_7092007.pdf.
  • Rada Gminy w Puszczy Mariańskiej [Municipal Council of Puszcza Mariańska]. (2015). Strategia zrównoważonego rozwoju Gminy Puszcza Mariańska do 2025 roku. (Appendix to the resolution adopting The Strategy for Sustainable Development of the Municipality of Puszcza Mariańska until 2025). Puszcza Mariańska: Rada Gminy w Puszczy Mariańskiej. Retrieved from: http://www.puszcza-marianska.pl/index.php/strategia_rozwoju.
  • Rada Ministrów [Council of Ministers]. (2011). Koncepcja przestrzennego zagospodarowania kraju 2030. (Resolution no. 239 of the Council of Ministers of 13 December 2011 adopting the National Spatial Development Concept 2030). Warszawa: Rada Ministrów. Retrieved from: http://isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet?id=WMP20120000252 (30.07.2016).
  • Rada Ministrów. [Council of Ministers] (2015). Strategia rozwoju Polski Centralnej do roku 2020 z perspektywą 2030. Warszawa, 07.2015 (Resolution no. 107 of the Council of Ministers of 14 July 2015 adopting the Development Strategy for Central Poland until 2020 with the 2030 Horizon. [Monitor Polski of 19 August 2015, item 736]).Rosner, A. and Stanny, M. (2016). Monitoring rozwoju obszarów wiejskich. Etap II. Przestrzenne zróżnicowanie poziomu rozwoju społeczno-gospodarczego obszarów wiejskich. Warszawa: EFRWP, IRWiR PAN.
  • Stachowiak, K. (2015). Problemy metodologiczne badania sektora kreatywnego. Rozwój Regionalny i Polityka Regionalna, 30. Poznań: Bogucki Wydawnictwo Naukowe. Retrieved from: http://pressto.amu.edu.pl/index.php/rrpr/article/view/5620/5699.
  • Strzelecka, E. (2016). Polityka równoważenia rozwoju regionów a ich kreatywny rozwój. (Paper presented at the 18th International Scientific Conference “Responsible Regional Development in the Light of Current Social, Environmental and Economic Challenges”). Opole: Politechnika Opolska.
  • Strzelecka, E. (2016a). Alternatywne modele rozwoju miast. Sieć Cittaslow. (Monographs 2016). Łódź: Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej.
  • Tomaszewska, A.W. (2013). Przemysły kreatywne w Polsce. Stan oraz przykłady strategii i programów na rzecz wsparcia kreatywności w skali lokalnej. In: Kultura, kreatywność i biznes. Wyzwania dla polityki regionalnej. Zeszyty Naukowe no. 793. Szczecin: Uniwersytet Szczeciński. Retrieved from: http://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.ekon-element-000171357555.
  • Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego [Office of the Marshal of the Mazowieckie Voivodeship]. (2012). Analiza potencjalnych sektorów kreatywnych Mazowsza: Wskazanie 5 najważniejszych sektorów/branż w aspekcie budowania inicjatyw klastrowych w ramach projektu pn. „Mazowiecka
  • Sieć Ośrodków Doradczo-Informacyjnych w zakresie innowacji (MSODI)”. Raport końcowy z badania. Warszawa: Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego. Retrieved from: http://www.msodi.mazovia.pl/upload/files/pdfy/Analiza%20potencjalnych%20sektorow%20kreatywnych.pdf.
  • Urząd Statystyczny w Warszawie [Statistical Office in Warsaw]. (2012). REGON data. August 2012.
  • Western Development Commission. (2013). Creative West: The creative sector in the Western Region.
  • Dillon House, Ballaghaderreen, Co Roscommon, Ireland.
  • White, P. (2015). Developing the Western Region’s creative & cultural sector. Douglas Hyde Conference, Western Development Commission, Roscommon County Council, Ballaghaderreen, Ireland. Retrieved from: http://www.wdc.ie/wp-content/uploads/Douglas-Hyde-conference-2015-Pauline-White-WDC-for-website.pdf.
  • White, P. (2013). Creative industries’ role in rural development: The case of the West of Ireland. Euracademy Association. Slovenia, Loski Potok. Zarząd Województwa Łódzkiego [Regional Board of Lodz]. (2013). Strategia rozwoju województwa łódzkiego 2020. Łódź: Zarząd Województwa Łódzkiego. Retrieved from: http://rpo.lodzkie.pl/images/prawo-i-dokumenty/srwl_2020_uchwalona_26_02_2013.pdf (30.07.2016).

Document Type

Publication order reference

Identifiers

ISSN
1733-9758

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-baf6304c-df86-4ae1-98ba-46c1bc3ec731
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.