Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2016 | 3(22) | 25-40

Article title

Dostęp do polskiej literatury dla dzieci w bibliotekach cyfrowych i agregatorach zbiorów cyfrowych

Content

Title variants

EN
Access to the Polish Literature for Children in Digital Libraries and Aggregators of Electronic Collections

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
W ostatnich latach podejmowane są liczne inicjatywy digitalizacji i udostępniania zasobów materialnego dziedzictwa kulturowego. Procesem digitalizacji zostały objęte także zbiory literatury dla młodego czytelnika. W artykule przedstawiono możliwości dostępu do literatury dla dzieci w dwóch polskich bibliotekach cyfrowych: Cyfrowej Bibliotece Narodowej Polona oraz w serwisie Wolne Lektury, a także w dwóch agregatorach zasobów bibliotek cyfrowych: Europejskiej Bibliotece Cyfrowej Europeana i Federacji Bibliotek Cyfrowych. Zwrócono uwagę na kolekcje zdigitalizowanej literatury dla dzieci, dostępne w Polonie oraz w serwisie Wolne Lektury. Dla porównania na początku artykułu opisano Międzynarodową Bibliotekę Cyfrową dla Dzieci, której zbiory i interfejs w całości przeznaczony jest dla dzieci. Odnaleziona literatura dla dzieci dostępna w bibliotekach cyfrowych pochodzi głównie z XIX i XX w.
EN
Nowadays, numerous digitalization initiatives are undertaken to make physical artifacts of cultural heritage more accessible. Collections of literature for children have been also digitalized. Article presents possibilities of searching for literature for children available at two Polish digital libraries: National Digital Library Polona and Wolne Lektury and two aggregators of electronic collections: European Digital Library Europeana and Polish Digital Library Federation. As an example of making literature for children more accessible the International Children’s Digital Library was presented. Most of found resources for children in digital libraries is dated on XIX and XX century.

Contributors

  • Katedra Kultury Informacyjnej i Zarządzania Informacją Instytut Bezpieczeństwa i Edukacji Obywatelskiej Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie

References

  • [1] Biblioteka Narodowa: Polona [online]. [Data dostępu: 29.01.2016]. Dostępny w World Wide Web: http://www.bn.org.pl/programy-i-uslugi/centrum-kompetencji/udostepnianie-zbiorow-cyfrowych/polona.
  • [2] Bilal D., Bachir I.: Children’s interaction with cross-cultural and multilingual digital libraries. I. Understanding interface design representations. “Information Processing & Management” 2007, 43 (1), s. 47–64.
  • [3] Bilal D., Bachir I.: Children’s interaction with cross-cultural and multilingual digital libraries. II. Information seeking, success, and affective experience. “Information Processing & Management” 2007, 43 (1), s. 65–80.
  • [4] Bilal D., Sarangthem S.: Meditating differences in children’s interaction with digital libraries through modeling their tasks. “Proceedings of the American Society for Information Science and Technology” 2010, 46 (1), s. 1–19.
  • [5] Bilal D.: Children’s information seeking and the design of digital interfaces in the affective paradigm. “Library Trends” 2005, 54 (2), 197–208.
  • [6] Buliba [online]. [Data dostępu: 27.01.2016]. Dostępny w World Wide Web:http://www.buliba.pl/.
  • [7] Chowdhury G., Chowdhury S.: Introduction to digital libraries. London 2002.
  • [8] Cleveland G.: Digital Libraries: definitions, issues and challenges. “IFLA UDT Occasional Paper” 1998 (8), s. 1–8.
  • [9] Cummins J.: Accessing the International Children’s Digital Library. “Horn Book Magazine” 2004, 80 (2), s. 145–151.
  • [10] Europeana: Browse by Source [online]. [Data dostępu: 27.01.2016]. Dostępny w World Wide Web: http://www.europeana.eu/portal/browse/sources.
  • [11] Europeana: Lee Jiwone: Polskie książki dziecięce dla czytelników koreańskich [online]. [Data dostępu: 29.01.2016]. Dostępny w World Wide Web: http://www.europeana.eu/portal/record/9200419/BibliographicResource_3000125941053.html.
  • [12] Europeana: Wyniki wyszukiwania [online]. [Data dostępu: 9.12.2015]. Dostępny w World Wide Web: http://www.europeana.eu/portal/search?q=literatura+dzieci%C4%99ca+polska.
  • [13] FBC: Lista źródeł danych [online]. [Data dostępu: 29.01.2016]. Dostępny w World Wide Web: http://fbc.pionier.net.pl/pro/zrodla/#listsheader.
  • [14] FBC: O FBC [online]. [Data dostępu: 29.01.2016]. Dostępny w World Wide Web: http://fbc.pionier.net.pl/pro/informacje-ogolne/.
  • [15] FBC: Wyszukiwanie [online]. [Data dostępu: 9.12.2015]. Dostępny w World Wide Web: http://fbc.pionier.net.pl/.
  • [16] Fundacja ABCXXI – Cała Polska czyta dzieciom: Audiobooki dla dzieci [online]. [Data dostępu: 27.01.2016]. Dostępny w World Wide Web: http:// www.calapolskaczytadzieciom.pl/dla-dzieci.
  • [17] Gossen T., Nürnberger A.: Specifics of information retrieval for young users: A survey. “Information Processing & Management” 2013, 49 (4), s. 739–756.
  • [18] Hourcade J.P.: Interaction design and children. “Foundations and Trends in Human-Computer Interaction” 2008, 1 (4), s. 277–392.
  • [19] Hutchinson H., Druin A., Bederson B.: Supporting Elementary-Age Children’s Searching and Browsing: Design and Evaluation Using the International Children’s Digital Library. “Journal of the American Society for Information Science & Technology” 2007, 58 (11), s. 1618–1630.
  • [20] ICDL Foundation: A non-profit corporation [online]. [Data dostępu: 30.12.2015]. Dostępny w World Wide Web: http://en.childrenslibrary.org/about/foundation.shtml.
  • [21] ICDL: Background & History of the ICDL [online]. [Data dostępu: 30.12.2015]. Dostępny w World Wide Web: http://en.childrenslibrary.org/about/background.shtml.
  • [22] ICDL: Become a Book Contributor [online]. [Data dostępu: 29.01.2016].Dostępny w World Wide Web: http://en.childrenslibrary.org/contribute/becomebookcontributor.shtml
  • [23] ICDL: Become a Volunteer Library Translator [online]. [Data dostępu: 27.01.2016]. Dostępny w World Wide Web: http://en.childrenslibrary.org/contribute/translate.shtml.
  • [24] ICDL: College Park Kidsteam of the ICDL [online]. [Data dostępu: 27.01.2016]. Dostępny w World Wide Web: http://en.childrenslibrary.org/people/kidsteam/collegepark.shtml.
  • [25] ICDL: Simple Search [online]. [Data dostępu: 30.12.2015]. Dostępny w World Wide Web: http://www.childrenslibrary.org/icdl/SimpleSearchCategory?ilang=English
  • [26] Komisja Europejska: Już dostępna w Internecie: „Europeana” – europejska biblioteka cyfrowa [online]. [Data dostępu: 29.01.2016]. Dostępny w World Wide Web: http://europa.eu/rapid/press-release_IP-08-1747_pl.htm.
  • [27] Kuratorium Oświaty w Kielcach: Kampania „Włącz książkę. Włącz czytanie” (2013) [online]. [Data dostępu: 27.01.2016]. Dostępny w World Wide Web: http://kuratorium.kielce.pl/10310/kampania-wlacz-ksiazkewlacz-czytanie.
  • [28] Lesk M.: Understanding digital libraries. London 2005.
  • [29] Martens M.: Issues of access and usability in designing digital resources for children. “Library & Information Science Research” 2012 3 (3), s. 159–168.
  • [30] Mazowiecka Biblioteka Cyfrowa: Kolekcja Literatura dla dzieci i młodzieży [online]. [Data dostępu: 29.01.2016]. Dostępny w World Wide Web: http://mbc.cyfrowemazowsze.pl/dlibra/collectiondescription?dirids=222.
  • [31] MiMamo: Akcje i działania MiMamo, [online]. [Data dostępu: 27.01.2016]. Dostępny w World Wide Web: http://mimamo.pl/dzial/przeczytaj/wyniki wyszukiwania/?section=sos_books&categories=30.
  • [32] Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego: Program Wieloletni KULTURA+ [online]. [Data dostępu: 29.01.2016]. Dostępny w World Wide Web: http://www.mkidn.gov.pl/pages/strona-glowna/finanse/program-wieloletni-kultura.php.
  • [33] Polona: Kolekcja „Literatura dla dzieci i młodzieży” [online]. [Data dostępu: 27.01.2016]. Dostępny w World Wide Web: https://polona.pl/search/collection/27/.
  • [34] Polona: Wyszukiwanie przez obiekty [online]. [Data dostępu: 27.01.2016]. Dostępny w World Wide Web: https://polona.pl/search/.
  • [35] Program Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego 2015: Dziedzictwo kulturowe – priorytet 6 – Ochrona i cyfryzacja dziedzictwa kulturowego [online]. [Data dostępu: 29.01.2016]. Dostępny w World Wide Web: http://www.mkidn.gov.pl/media/po2015/dokumenty/20141009Dziedzictwo_kulturowe-priorytet_6-Ochrona_i_cyfryzacja_dziedzictwa_kulturowego.pdf.
  • [36] Spink A., Danby S., Mallan K., Butler C.: Exploring young children’s web searching and technoliteracy. “Journal of Documentation” 2010, 66 (2), s. 191–206.
  • [37] Storyline Online [online]. [Data dostępu: 29.01.2016]. Dostępny w World Wide Web: http://www.storylineonline.net/.
  • [38] UNESCO: Reports and Conclusions : Multilingualism for Cultural Diversity and Participation of All in Cyberspace [online]. [Data dostępu: 27.01.2016]. Dostępny w World Wide Web: https://www.itu.int/net/wsis/docs2/thematic/unesco/reports.pdf.
  • [39] Wolne Lektury: Literatura dla dzieci i młodzieży [online]. [Data dostępu: 19.06.2016]. Dostępny w World Wide Web: https://wolnelektury.pl/katalog/lektury/literatura-dla-dzieci-i-mlodziezy/.
  • [40] Wolne Lektury: O projekcie [online]. [Data dostępu: 19.06.2016]. Dostępny w World Wide Web: http://wolnelektury.pl/info/o-projekcie/.
  • [41] Włącz książkę. Włącz czytanie [online]. [Data dostępu: 27.01.2016]. Dostępny w World Wide Web: https://www.facebook.com/WlaczKsiazkeWlaczCzytanie/timeline.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-bb569e3f-596b-4f23-b486-9ea7591d077e
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.