Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


Journal

2020 | 10 | 255-266

Article title

(Roz)poznawane? Baśnie w odbiorze uczniów

Authors

Content

Title variants

EN
(Re)cognized? Pupils’ Reception of Fairy Tales

Languages of publication

PL

Abstracts

EN
The underlying issue of the reflection focused on in this presentation is how the generic transformations of fairy tales affect children’s receptive experience. This question encouraged the research which was conducted among primary school pupils and which aimed at learning about their cultural competence. The didactic experiment was carried out in reference to Hanna Krall’s fairy tale titled What Happened to Our Fairy Tale? [Co się stało z naszą bajką?]. This work abounds in toying with the genre convention, as well as in intertextual references to traditional fairy tales, and in metamathematical references. These properties of the text enabled us to find out to what extent the young audience is familiar with traditional fairy tales, and with popular motifs and generic features. On the other hand, the open, ambiguous ending furthered the recognition of independent reception and interpretative abilities. The achieved results were used not only to determine the cultural experience of the pupils, but also their aesthetic expectations, as well as the ethical and existential attitudes. The issue which comes into prominence in the background concerns the manner and the degree to which the contemporary fairy tale performs the world-modeling function.

Journal

Year

Issue

10

Pages

255-266

Physical description

Contributors

author
  • Uniwersytet Jagielloński

References

  • Cichy, M. 1999. Baśnie dokumentalne Hanny Krall. – Gazeta Wyborcza, 19. – Antczak, J. 2007. Reporterka. Rozmowy z Hanną Krall. Warszawa: Rosner i Wspólnicy.
  • Grimm, W., Grimm, J. 2010. Kuma śmierć. – Grimm, W., Grimm, J. Baśnie dla dzieci i dla domu, t. 1. Tłum. E. Piecul-Karmińska. Poznań: Media Rodzina, 225–228.
  • Kąkolewski, K. 1976. Baśnie udokumentowane, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo „Iskry”.
  • Kostecka, W. 2010. Niepokorne baśnie. Gra z tradycją i elementy autotematyczne we współczesnej literaturze baśniowej. – Olszewska, B. (red.), Łucka-Zając, E. (red.). Stare i nowe w literaturze dla dzieci i młodzieży. Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, 323–336.
  • Kostecka, W. 2014. Baśń postmodernistyczna: przeobrażenia gatunku. Intertekstualne gry z tradycją literacką, Warszawa: Wydawnictwo Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich.
  • Kowalczyk, K. 2016. „Co się stało z naszą bajką?” Sposoby transformowania baśni we współczesnych tekstach kultury. – Fragile, 4, 51–57.
  • Kowalski, P. 2007. Kultura magiczna. Omen, przesąd, znaczenie, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Krall H. 2011. Co się stało z naszą bajką. – Krall, H. 2011. Co się stało z naszą bajką, Król kier znów na wylocie, Różowe strusie pióra. Warszawa: Świat Książki, 309–324.
  • Leszczyński, G. 2010. Bunt czytelników: proza inicjacyjna netgeneracji. Warszawa: Wydawnictwo Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich.
  • Lorentowicz, J. 1922. Słowo wstępne. – Grimm, J., Grimm, W. 1922. Biały wąż i inne baśnie. Tłum. K. Wroczyński. Warszawa–Kraków: Księgarnia J. Czarneckiego, VII–XV.
  • Niemczuk, J. 1989. Bajki pana Bałagana. Warszawa: Młodzieżowa Agencja Wydawnicza.
  • Niesporek-Szamburska, B. 2008, Baśń. – Heska-Kwaśniewicz, K. (red.). Literatura dla dzieci i młodzieży (po roku 1980). Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 47–72.
  • Shuty, S. 2012. Kopciuszek idzie na wojnę, czyli historia kołem się toczy. Il. A. Piksa. Kraków: Galeria Sztuki Współczesnej Bunkier Sztuki.
  • Sieradzka, A. 2013. Jak przeżyć śmierć. Sposoby mówienia o śmierci w baśniach braci Grimm. – Kostecka, W. (red.). Grimm: potęga dwóch braci: Kulturowe konteksty Kinder- und Hausmarchen. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Aspra-JR, 135–144.
  • Singer, I. B. 2005. Opowiadania dla dzieci. Tłum. A. Polkowski, Poznań: Media Rodzina.
  • Skowera, M. 2016. Postmodernistyczny retelling baśni – garść uwag terminologicznych. – Craeatio Fantastica, 2, 43–62.
  • Szczęsny, K. 2013. Negacja baśniowego wzorca a konstrukcja tożsamości w utworze „Co się stało z naszą bajką?” Hanny Krall w perspektywie psychologii głębi i koncepcji Proppa. – Kostecka, W. (red.). Grimm: potęga dwóch braci: Kulturowe konteksty Kinder- und Hausmarchen. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Aspra-JR, 191–199.
  • Wais, J. 2014. Bracia Grimm i siostra śmierć. O sztuce życia i umierania. Warszawa: Eneteia.
  • Wójcik-Dudek, M. 2016. W(y)czytać Zagładę. Praktyki postpamięci w polskiej literaturze XXI wieku dla dzieci i młodzieży. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
  • Wróblewska, V. 2003. Przemiany gatunkowe polskiej baśni literackiej XIX i XX wieku. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
  • Zabawa, K. 2013. Rozpoczęta opowieść. Polska literatura dziecięca po 1989 roku wobec kultury współczesnej. Kraków: Wydawnictwo WAM.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-bb656472-4beb-498c-ae03-2350cc51cca0
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.