Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2019 | 9 | 509-517

Article title

Kunstkamera Jana Švankmajera, czyli wszystkie rzeczy wszystko znaczą

Content

Title variants

EN
Jan Švankmajer's Kunstkamer. Everything means everything

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
Teza. Kunstkamera Jana Švankmajera to projekt o skomplikowanym układzie znaczeń, którego nie można jednoznacznie przyporządkować do jednej kategorii w kontekście teorii Krzysztofa Pomiana o semioforach. Omówione koncepcje. Artykuł opisuje artystyczny projekt kunstkamery czeskiego surrealisty Jana Švankmajera w kontekście teorii semioforów Krzysztofa Pomiana oraz porównuje ją do jej tradycyjnych i historycznych odpowiedników odwołując się do koncepcji mikro- i makrokosmosu, teatru świata, hermetyzmu i alchemii. Wyniki i wnioski. Kunstkamerę Jana Švankmajera powinno analizować się w kontekście nie tylko społecznym, ale przede wszystkim indywidualnym i subiektywnym. Oryginalność/wartość poznawcza podejścia. Krzysztof Pomian opisywał różne przykłady tradycyjnych kunstkamer, tymczasem istnieje kilka współczesnych przykładów tego typu kolekcji, wcześniej nieopisanych w publikacjach w języku polskim.
EN
Thesis. Jan Švankmajer's Kunstkamera is a project with a complex arrangement of meanings that can not be unambiguously assigned to one category in the context of Krzysztof Pomian's theory of semiophores. Concepts discussed. The article describes the artistic project of the Czech surrealist Jan Švankmajer in the context of the semiophore theory of Krzysztof Pomian and compares it to its traditional and historical counterparts referring to the concept of micro and macrocosm, the theater of the world, hermetism and alchemy. Results and conclusions. Jan Švankmajer's Kunstkamer should be analyzed in a context that is not only social, but above all individual and subjective. Originality/cognitive value of the approach. Krzysztof Pomian described various examples of traditional kunstkamer, while there are several contemporary examples of this type of collection, previously unwritten in Polish publications.

Year

Issue

9

Pages

509-517

Physical description

Contributors

  • Uniwersytet Wrocławski, Instytut Filologii Słowiańskiej, ul. Pocztowa 9 53-313 Wrocław

References

  • Markowski, M.P (1997). Kolekcja: między autonomią i reprezentacją. Teksty Drugie: teoria literatury, krytyka, interpretacja, nr 4 (46), 89-103.
  • Pomian, K. (1995). Jak uprawiać historię kultury? Przegląd Historyczny, 86/1, 1-13.
  • Pomian, K. (1996). Zbieracze osobliwości. Paryż, Wenecja, XVI-XVII w. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
  • Purš, I. (2012). Kunstkamera jako Švankmajerův mikrokosmos [Kunstkamera jako mikrokosmos Švankmajera]. W: F. Dryje B. Schmitt (red.), Možnosti dialogu – Mezi filmem a volnou tvorbou [Wymiar dialogu – między filmem a wolną twórczością] (ss. 195-218). Praha: Arbor vitae.
  • Schmitt B., (2012). Podrobný komentovaný životopis (III) 1990-2012 [Szczegółowy komentowany życiorys (III) 1990-2012]. W: F. Dryje B. Schmitt (red.), Možnosti dialogu – Mezi filmem a volnou tvorbou [Wymiar dialogu – między filmem a wolną twórczością] (ss. 195-218). Praha: Arbor vitae.
  • Solařík, B. (2018). Hmyz [Owady], Praha: Academia.
  • Švankmajer, J. (2014). Naturalia. Pobrano z: https://www.artmap.cz/jan-svankmajer-naturalia/
  • Švankmajer, J. (2018). Cesty spasení [Drogi zbawienia]. Praha: Dybbuk.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-bb8da6fa-be73-4836-b747-a31dc75eab82
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.