Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2015 | 89-90 Redefinicje klasyki | 70-81

Article title

Lewy Brzeg Nowej Fali czy Grupa z Lewego Brzegu?

Title variants

EN
The Left Bank of the New Wave or the Left Bank Group?

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
Artykuł jest poświęcony tzw. Grupie z Lewego Brzegu, czyli środowisku twórców kina francuskiego lat 50. i 60., których działalność rozpatruje się zwykle w szerszym kontekście Nowej Fali. Historycy filmu, od początku lat 60. po dziś, toczą spór nie tylko o status i charakter tego zjawiska, ale wręcz o samą zasadność jego wyodrębniania. Autorka przywołuje w artykule najważniejsze stanowiska historyków i krytyków filmu odnoszące się do Grupy z Lewego Brzegu, by ostatecznie wskazać dwie zarysowujące się strategie uprawiania historii kina: inkluzywną (dążącą do włączenia analizowanego zjawiska w kontekst Nowej Fali) oraz ekskluzywną (dowodzącą odrębności Grupy z Lewego Brzegu zarówno w wymiarze problemowym, jak i estetycznym). W praktyce filmoznawczej te dwie skrajne strategie rzadko jednak występują w stanie czystym, wyznaczają raczej pewną dynamikę badań historycznofilmowych – warto zatem zapytać o inne możliwe strategie pozwalające krytycznie redefiniować kanon kina.
EN
The article is devoted to the analysis of the Left Bank Group, a contingent of French filmmakers of the 1950s and 1960s, whose work is usually considered in the wider context of the New Wave. Film historians from the 1960s to the present date are in dispute as to the status and character of this phenomenon, and the justifiability of granting it an identity of its own. The author refers to the most important stances of film historians and critics dealing with the Left Bank Group and identifies two broad strategies of practising film history: an inclusive one (aiming to include the analysed phenomenon into the New Wave) and the exclusive one (which argues for a completely separate identity of the Left Bank Group both in the aesthetic and problem areas). In film studies practice these two strategies rarely appear in pure form, rather they determine a certain direction for film history research – therefore it is worth considering whether other strategies are possible that would help to critically redefine the canon of cinema.

Year

Pages

70-81

Physical description

Contributors

  • Instytut Kultury Polskiej, Uniwersytet Warszawski

References

  • Baecque, Antoine de. 1998. La Nouvelle Vague. Portrait d'une jeunesse. Paris: Flammarion.
  • Clouzot, Claire, 1972. Le cinéma français depuis la nouvelle vague. Paris: Éditions Fernand Nathan.
  • Eberhardt, Konrad. 1967. Dzień dzisiejszy filmu francuskiego. Warszawa: Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe.
  • Farmer, Robert. 2009. „Marker, Resnais, Varda: Remembering the Left Bank Group”. Senses of Cinema 52: artykuł internetowy.
  • Lubelski, Tadeusz. 2000. Nowa Fala. O pewnej przygodzie kina francuskiego. Kraków: Universitas.
  • Monaco, James. 1978. Alain Resnais. London: Secker & Warburg.
  • Płażewski, Jerzy. 2005. Historia filmu francuskiego 1895–2003. Warszawa: Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, Oficyna Wydawnicza Auriga.
  • Prédal, René. 1984. Le cinéma français contemporain. Paris: Les Éditions du Cerf.
  • Sellier, Geneviève. 2005. La Nouvelle Vague. Un cinéma au masculin singulier. Paris: CNRS Éditions.
  • Siclier, Jacques. 1961. Nouvelle Vague?. Paris: Les Éditions du Cerf.
  • Williams, Alan. 1992. Republic of Images. A History of French Filmmaking. Cambridge: Harvard University Press.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-bc91f622-de98-455c-8972-5b7249d71113
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.