PL
Przemiany cywilizacyjne, dokonujące się w XXI-wiecznej gospodarce opartej na wiedzy, spowodowały wzrost zainteresowania badaczy problematyką zaangażowania organizacyjnego pracowników. Wysoki poziom tego zaangażowania obniża koszty operacyjne organizacji, poprawia wskaźnik retencji pracowników oraz przyczynia się do wzrostu ich wydajności i wyników pracy. Nie inaczej jest w instytucjach edukacyjnych. Podstawą ich funkcjonowania jest zaangażowanie pracowników wiedzy – ekspertów w swoich dziedzinach i fundamentów swoich organizacji – zajmujących się tworzeniem, dystrybucją oraz wykorzystaniem swojej wiedzy i idei. Celem artykułu jest próba zidentyfikowania wymiarów zaangażowania organizacyjnego pracowników wiedzy w instytucjach edukacyjnych. Artykuł ma charakter koncepcyjny. Wskazuje się w nim na wagę zaangażowania organizacyjnego pracowników wiedzy we wszystkich wymiarach działalności instytucji edukacyjnych. Na podstawie badań literaturowych określono konteksty zaangażowania organizacyjnego oraz przedstawiono wybrane modele jego wymiarów, co pozwoliło na ich identyfikację w instytucjach edukacyjnych.
EN
Civilization changes taking place in the 21st century knowledge-based economy caused the researchers to become more interested in the issue of organizational commitment of workers. A high level of organizational commitment improves the retention rate of workers, reduces the operating costs of the organization and contributes to the increase of productivity and work performance. There is no difference in educational institutions. The basis of their functioning is the commitment of knowledge workers- experts in their fields, involved in the creation, distribution and usage of their knowledge and ideas, who are the foundation of their organizations. The aim of the article is to attempt to identify the dimensions of the organizational commitment of knowledge workers in educational institutions. The article is a conceptual one, aimed at indicating the importance of organizational knowledge workers' commitment in all dimensions of the activities of educational institutions to achieve the goals of these organizations. On the basis of literature research, the contexts of organizational commitment were defined and selected models of dimensions of organizational involvement were presented, which allowed to identify the dimensions of organizational commitment in educational institutions.