PL
W artykule prezentowane są rozważania nad możliwościami resocjalizującego, kreująco-rozwojowego prowadzenia rodziny w kryzysie złożonym, w kierunku uzyskania przez nią trwałej zdolności do autoregulacji zasobów wewnętrznych, autoidentyfikacji, a w konsekwencji do pokryzysowej autokreacji tożsamości społecznej. Podkreślana jest przy tym rola wzmocnienia kompetencyjnego (trening cech psychospołecznych liderów rodzinnych) oraz metod (technik) interakcyjno-komunikacyjnych (m.in. metod twórczej resocjalizacji i gier sytuacyjnych) w modelowaniu funkcjonalnego systemu rodzinnego.
EN
In the article considerations on the possibilities to guide a family with a compound crisis in a resocializing, creative and developmental manner to achieving a long-lasting ability to self-regulate their inner resources, self-identification, and, as a result, to a post-crisis self-creation of social identity. At the same time competence enhancement (training of psychosocial traits of the family leaders) and the interaction-communication methods (techniques) (among others, methods of creative resocialization and role playing games) is stressed in modelling of the functional family system.