Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2020 | 4 | 115-129

Article title

Rola i znaczenie kompetencji wychowawczych i edukacyjnych nauczycieli wobec problemu zagrożenia dzieci i młodzieży ze strony sekt

Selected contents from this journal

Title variants

EN
The significance of teachers’ educational competences in the face of the threat to children and youth from sects

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
Artykuł przedstawia kwestię kompetencji edukacyjnych i wychowawczych nauczycieli w zakresie przeciwdziałania destrukcyjnemu działaniu sekt na dzieci i młodzież. Analiza literatury przedmiotu dowodzi, że sekty stanowią realne zagrożenie dla młodzieży i ich rodzin. W związku z tą sytuacją istnieje potrzeba kształtowania i podnoszenia kompetencji nauczycieli w obszarze rozpoznawania zjawiska sekt, diagnozy stopnia zagrożenia i projektowania oddziaływań profilaktycznych. Artykuł wskazuje na trzy najważniejsze obszary wymagające szczególnego namysłu i troski, do których zalicza się wzmacnianie i rozwijanie wśród nauczycieli kompetencji merytorycznych, metodycznych i wychowawczych.
EN
The article presents the significance of teachers’ educational competences which are necessary to counteract the destructive effects of sects on children and the youth. Analysis of the literature proves that sects pose a real threat to young people and their families. The situation requires teachers to improve their educational competences to successfully recognize a potential threat, identify its scale and design preventive measures. The article indicates strengthening and developing substantive, methodological and educational competences among teachers as the three most important area of work.

References

  • Czerepaniak-Walczak M. (1997), Aspekty i źródła profesjonalnej refleksji nauczyciela, Toruń, Wyd. Edytor, s. 87–88.
  • Dawson L.L. (2017), Cults in Context: Readings in the Study of New Religious Movements. New York, Routledge.
  • Denek K. (2000), Kompetencje nauczyciela w kontekście wyzwań XXI wieku i potrzeby reformy systemu edukacji w Polsce, [w:] Kształcenie pedagogiczne w dobie przemian edukacyjnych w Polsce, Materiały Konferencyjne nr 46, Wydawnictwo Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin, s. 29–45.
  • Dudzikowa M. (1993), Kompetencje autokreacyjne-możliwości ich nabywania w trakcie studiów pedagogicznych. „Edukacja. Studia. Badania. Innowacje”, 1993. nr 4.
  • Dudzikowa M. (red.) (1996), Nauczyciel-uczeń. Między przemocą a dialogiem: obszary napięć i typy interakcji, Kraków: Impuls, 1996, s. 11.
  • Gajewski M. (2009), Sekty i nowe ruchy religijne, Salwator, Kraków: Wyd. Salwator.
  • Gajewski M. (2011), Dzieci i młodzież w sektach z perspektywy pedagogicznej i społecznej, [w:] K. Biel, J. Kusztal (red.), Dziecko zagrożenie wykluczeniem. Elementy diagnozy, działania profilaktyczne i pomocowe, Wydawnictwo WAM, Kraków, s. 227–256.
  • Gajewski M. (2016), Fałszywi Nauczyciele. Sekty Dzisiaj, Kraków: Wyd. Monumen.
  • Gajewski M. (2018), Młodzież a współczesne kontrowersyjne sekty: Wybrane zagadnienia. „Homo et Societas. Wokół pracy socjalnej”, 3 (3): 36–47.
  • Gajewski M. (2019), Sects in the Area of Education of Children and Youth: Situation Analysis and Indications for Preventive, Labor ed Educatio, 7, s. 185–199.
  • Gajewski M. (2020), Pedagogical, neuropsychological and social conditions of shaping the identity of cult group followers, Acta Neuropsychologica, Vol. 18, No. 2. 233–258.
  • Gajewski M. (red.) (2011), Kontrowersyjne grupy kultowe i sekty. Analiza psychologiczna i prawna, Kraków Wyd. Ignatianum.
  • Gajewski M. (red.), Grupy kultowe. Uwarunkowania społeczne, Wyd. WAM, Kraków 2012.
  • Gajewski, M. (2016), Fałszywi Nauczyciele. Sekty Dzisiaj. Kraków: Wyd. Monumen.
  • Gaś Z.B. (2001), Doskonalący się nauczyciel. Psychologiczne aspekty rozwoju profesjonalnego nauczycieli. Lublin: Wyd. UMCS, s. 11–12.
  • Golan Z., (2003), Psychologiczne aspekty sekt destrukcyjnych jako zagrożenie dla młodzieży, „Studia Teologiczne”, 21, s. 208.
  • Guzik-Makaruk E.M. (2011), Sekta religijna a obowiązujący system prawa karnego. Wokół definicji i jej potrzeby, [w:] M. Gajewski (red.) Kontrowersyjne Grupy Kultowe i Sekty. Analiza Psychologiczna i Prawna, Kraków, Wyd. WAM.
  • Jagielska K., Łukasik J M., Mróz A., Koperna P., Duda A., Sobieszczańska K., The competence of the future: creativity of students of selected Cracow universities, [w:] L. Gómez Chova, A. López Martínez, I. Candel Torres (EDS), ICERI 2019: conference proceedings: 12th annua International Conference of Education, Research and Innovation, Seville, Spain, IATED Academy, 2019, p. 4154–4160.
  • Kocór M., Strzebońska A. (2010), Jakich pracowników potrzebują polscy pracodawcy? Raport z badań pracodawców i ofert pracy realizowanych w 2010 r. w ramach projektu „Bilans Kapitału Ludzkiego”, PARP, Warszawa, s. 12.
  • Konieczna-Kucharska M. (2015), Miękkie i twarde kompetencje nauczycieli, „Zeszyty Naukowe Politechniki Częstochowskiej. Zarządzenie”, nr 19, s. 230.
  • Kosińska E. (2000). Jak ustrzec dziecko przed działaniem destrukcyjnych grup kultowych. Zadania szkoły i rodziców, [w:] M. Gajewski, E. Kosińska, Sekty – religijny supermarket. Krótki poradnik psychologiczny, Kraków, Wyd. Rubikon.
  • Kuncewicz D. (2005), Kontrowersyjne grupy religijne: psychologiczne aspekty przynależności, Maternus Media, Tychy.
  • Kuncewicz, D., Opolska, T. Wasiak, M. (2000), Sekty. Przedmiot fascynacji i zagrożeń. Warszawa: Wyd. CMPPP. s. 4.
  • Lewko I. (2001), Motywy przystępowania młodzieży do sekt w świetle transformacji ustrojowej w latach 1984–2000, [w:] Sekty a młodzież w okresie przemian ustrojowych w Polsce, red. W. Nowak, Olsztyn 2001, s. 97.
  • Libiszowska-Żółtkowska M. (2001), Nowe ruchy religijne w zwierciadle socjologii, Lublin, Wydawnictwo UMCS.
  • Libiszowska-Żółtkowska M. (2003), Konwertyci nowych ruchów religijnych, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2003.
  • Łobaczewska A., Mierzwa-Hudzik M., Zawal J. (2000), I twoje dziecko może być w sekcie. Poradnik dla rodziców i wychowawców, Lublin: Wyd. Stowarzyszenie Ruch Obrony Rodziny i Jednostki, s. 5.
  • Łukasik J.M (2017), Zaniedbane obszary w procesie kształcenia do zawodu nauczyciela, Labor et Educatio 2017, nr 5, s. 155–165.
  • Łukasik J.M., Jagielska K., Duda A., Koperna P., Mróz A., Sobieszczańska K. (2018), Pedagogical Competencies of Teachers at the Beginning of Their Professional Career [w:] 1st International Conference on Contemporary Education and Economic Development (CEED 2018) Paris]: Atlantis Press, p. 21–25,
  • Łukasik J.M., Jagielska K., Mróz A., Koperna P., [w:] Znaczenie kompetencji diagnostycznych nauczyciela dla rozwoju uczniów „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze” 2020, nr 5, s. 17–25;
  • Męczkowska, A. (2004), Kompetencja, [w:] T. Pilch (red.), Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, t. II. Warszawa, s. 120.
  • Michael B. (1985), Comparative Youth Culture. The sociology of youth culture and youth subcultures in America, Britain and Canada, Routledge, New York
  • Nowakowski P.T. (2001), Sekty, Oblicza werbunku, Tychy: Wyd. Maternus Media.
  • Oleksyn T. (2006). Zarządzanie kompetencjami. Teoria i praktyka, Kraków: Oficyna Ekonomiczna, s. 39.
  • Paśko I., Kucharska-Żądło M. (2008), Doskonalenie nauczycieli. Mity i rzeczywistość, [w:] Nauczyciel w świecie współczesnym, red. B. Muchacka, M. Szymański, Oficyna Wydawnicza Impuls, s. 289–296;
  • Prucha J. (2006), Pedeutologia, [w:] B. Śliwerski (red.), Pedagogika. Pedagogika wobec edukacji, polityki oświatowej i badań naukowych (tom II), Gdańsk: Wyd. GWP, s. 292.
  • Raport Biura Bezpieczeństwa Narodowego przy prezydencie Rzeczpospolitej Polskiej: O Stanie Bezpieczeństwa Państwa z 1995 r. (Rozdział VII. Sekty i niektóre związki wyznaniowe w Polsce).
  • Raport o Niektórych Zjawiskach związanych z Działalnością Sekt w Polsce, Międzyresortowy Zespół do Spraw Nowych Ruchów Religijnych MSWiA, 2000.
  • Szostak M. (2001), Sekty destrukcyjne, studium metodologiczno-kryminalistyczne, Zakamycze 2001, s. 431–445;
  • Szymański M.J. (2013), Socjologia edukacji. Zarys problematyki, Kraków, Wyd. Impuls; Kwieciński, Z. (1991), Edukacja jako wartość odzyskiwana wspólnie (Głos w dyskusji o uspołecznieniu szkoły), „Edukacja”, nr 1.
  • Taraszkiewicz-Kotońska M. (2001), Jak uczyć jeszcze lepiej! Szkoła pełna ludzi, Poznań: Wydawnictwo ARKA, s. 175.
  • Wiktor K., Mikrut G. (2000), Raport o niektórych zjawiskach związanych z działalnością sekt w Polsce, opr. Międzyresortowy Zespół ds. Nowych Ruchów Religijnych MSWiA, Warszawa.
  • Żegnałek K. (2008), Kompetencje dydaktyczno-wychowawcze nauczyciela edukacji, [w:] K. Żegnałek (red.), Kompetencje nauczyciela edukacji początkowej. Warszawa: Wyd. WSP TWP, s. 189.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

ISSN
1507-6563

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-bd9574fa-54a1-490b-baba-34f75069939d
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.